Εισήγηση
id | 102 |
---|---|
Τίτλος | Η συμβολή της Μουσικοθεραπείας στη νευρολογική αποκατάσταση παιδιών κι εφήβων με δομική ή εγκεφαλική βλάβη σε σχολικές δομές Ειδικής Αγωγής. |
Ονοματεπώνυμο | Γεωργία Νίκα-Καραουλάνη |
Συνεδρία | ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ [ 11:30] |
Αίθουσα | Aula |
Ημερομηνία | Friday, 12 Oct 2018 |
Περίληψη | Έρευνες δείχνουν πως η μουσική έχει μια διακριτή επίδραση στον εγκέφαλο και διεγείρει ποικιλοτρόπως γνωστικές, συναισθηματικές και αισθητοκινητικές διεργασίες (Hurt- Thaut, C.,P., Johnson, S.,B. στο Wheeler, 2015). Επομένως, είμαστε πλέον σε θέση να θεωρήσουμε δεδομένο πως η μουσική έχει πρόσβαση σε σημεία-κέντρα του ανθρώπινου εγκεφάλου που ελέγχουν την κίνηση, την προσοχή, την ομιλία (παραγωγή λόγου), την εκμάθηση και τη μνήμη (Thaut, M., Hoemberg, V., 2014). Με τη χρήση της μουσικοθεραπείας σε παιδιά κι εφήβους, έχει αποδειχθεί σύμφωνα με μελέτες, πως ενεργοποιούνται κέντρα που είναι άμεσα συνδεδεμένα με αναπτυξιακές δεξιότητες και τα αποτελέσματα παρουσιάζονται θετικά και ενθαρρυντικά. Παραδείγματος χάριν, όπως ήδη έχει εφαρμοστεί σε Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. της χώρας μας από τις ίδιες τις συγγραφείς, τη στιγμή όπου μέσα από μια δραστηριότητα κατακτάται η λεκτική ανταπόκριση, ταυτόχρονα ενισχύεται η βλεμματική επαφή, η συναισθηματική έκφραση, ακόμα και ο σωματικός συντονισμός ή η λεπτή κινητικότητα. Αυτό καθιστά τη μουσικοθεραπεία μια ολιστική παρέμβαση, καθώς μπορεί να προσεγγίσει διάφορους τομείς της ανθρώπινης ανάπτυξης ταυτόχρονα. Τα μουσικά στοιχεία και η δομή της μουσικής που χρησιμοποιείται μέσα στο πλαίσιο μουσικοθεραπείας, προσφέρουν στον «πελάτη» μια αίσθηση ασφάλειας και οικειότητας, αισθήματα που κρίνονται αναγκαία για την κατάκτηση στόχων που θέτονται ανάλογα με την κλινική εικόνα του ατόμου. Επιπλέον, η θεραπευτική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ μουσικοθεραπευτή και μαθητών, προσφέρει ασφάλεια και αίσθηση σταθερότητας. Αυτή η αίσθηση, είναι καταλυτική και απαραίτητη για την περαιτέρω ανάπτυξη των πιο εξειδικευμένων θεραπευτικών στόχων. Η πλειοψηφία των πηγών, οι οποίες μελετήθηκαν και αναλύθηκαν κάνουν λόγο για μια συμπληρωματική προς την ιατρική μορφή θεραπείας ιδιαίτερα αποτελεσματική στη νευρολογική αποκατάσταση παιδιών κι εφήβων, καθώς μπορεί να προσεγγίσει διάφορους τομείς της ανθρώπινης ανάπτυξης ταυτόχρονα προσφέροντας μια πολύ-αισθητηριακή διέγερση (όραση, ακοή, αφή, κίνηση, ομιλία κ.α.). |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Μουσική |
Βιογραφικό Σημείωμα | Α. Γεωργία Νίκα-Καραουλάνη Μουσικοπαιδαγωγός Ειδικής Αγωγής, Μουσικοθεραπεύτρια MSc, MA
Η Γεωργία Νίκα-Καραουλάνη ζει κι εργάζεται στη Λάρισα ως αναπληρώτρια καθηγήτρια Μουσικής σε σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής. Από τα πρώτα χρόνια της ενασχόλησής της με τη Μουσική, αντιλήφθηκε ότι η Μουσική θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει μέσο δημιουργίας, έκφρασης, επικοινωνίας αλλά και θεραπείας ακόμα και στην περίπτωση όπου η λεκτική επικοινωνία είναι ανύπαρκτη! Η πρώτη της επαφή με τη Μουσικοθεραπεία έλαβε χώρα στη Μεγάλη Βρετανία υπό την επίβλεψη της Dr Helen Odell-Miller OBE, ενώ ταυτόχρονα παρακολούθησε πρόγραμμα εκπαίδευσης στο κέντρο Μουσικοθεραπείας Nordoff-Robbins του Λονδίνου. Στη συνέχεια ολοκλήρωσε κύκλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου στον τομέα της Μουσικοθεραπείας από το Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το New York University. Προχώρησε σε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ψυχική Υγεία από το Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας ενώ το 2018 αποφοίτησε από το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με κατεύθυνση τη Μουσικοθεραπεία υπό την εποπτεία της Δρ Ντόρας Ψαλτοπούλου. Συμμετέχει ενεργά σε συνέδρια ενώ δραστηριοποιείται κυρίως στον τομέα της Νευρολογικής Αποκατάστασης ασθενών με τραυματισμένο ή προσβαλλόμενο εγκέφαλο μέσω της Μουσικοθεραπείας.
Β. Ντόρα Ψαλτοπούλου-Καμίνη Επίκουρη Καθηγήτρια, ΤΜΣ, ΑΠΘ Μουσικο-ψυχο-θεραπεύτρια PhD, MA-CM
Η Ντόρα Ψαλτοπούλου-Καμίνη είναι πρωτεργάτρια στη χώρα μας στη μουσικοθεραπεία (σε πεδία: κλινικό, ακαδημαϊκό, ερευνητικό και επαγγελματικό). Έχει δημιουργήσει σε όλη την Ελλάδα μακροχρόνιες επιστημονικές συνεργασίες με δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα υγείας. Έχει συμβάλλει ουσιαστικά στην δημιουργία χώρων μουσικοθεραπείας και στη δημιουργία θέσεων εργασίας για μουσικοθεραπευτές. Είναι επιστημονικός συνεργάτης της μονάδας εφήβου της Γ´ Ψυχιατρικής κλινικής του ΑΧΕΠΑ κ.α. Διδάσκει σε μεταπτυχιακά προγράμματα στα Πανεπιστήμια: Μακεδονίας (ΜΠΣ: «Μουσικοθεραπεία»), Θεσσαλίας, Λευκωσίας και στα ΤΕΙ Λάρισας. Εποπτεύει επαγγελματίες, εκπαιδευόμενους μουσικοθεραπευτές, και λεκτικούς ψυχοθεραπευτές και ψυχαναλυτές. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (ΕΕΜΕ) και του Ελληνικού Συλλόγου Πτυχιούχων Επαγγελματιών Μουσικοθεραπευτών (ΕΣΠΕΜ), professional member στην Αμερικανική Ένωση Μουσικοθεραπείας (AMTA), από όπου έχει τον τίτλο της Certified Music Therapist (CMT). Είναι τακτικό μέλος της Φροϋδικής Εταιρίας Β.Ε , όπου έχει ολοκληρώσει την εκπαίδευση στην ψυχανάλυση. Έχουν δημοσιευτεί δύο ηλεκτρονικά-ακαδημαϊκά συγγράμματα: Μουσικοθεραπεία: Ο Τρίτος Δρόμος. και Επικοινωνία στη Μουσική – Θεραπεία – Παιδεία. Προσέγγιση CO.M.P.A.S.S., 2015. Εκδ.: Κάλλιπος (www.repository.kallipos.gr) |