Εισήγηση

Εμφάνιση
id 308
Τίτλος Το χοροθέατρο στην σύγχρονη ελληνική εκπαίδευση - DAS project: η σχέση των μαθητών με το χοροθέατρο
Ονοματεπώνυμο Μαρία Γαλάνη
Συνεδρία Ο ΧΟΡΟΣ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ [ 12:00]
Αίθουσα Aula
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

Το χοροθέατρο μπορεί να εννοηθεί ως ακολουθία η οποία αναπλάθει τους διαχρονικούς κώδικες των τεχνών χορού και θεάτρου σε νέα χορογραφική, επιτελεστική γραφή. Αποτελεί πεδίο αναζητήσεων τρόπων καλλιτεχνικής εµπειρίας που εξασφαλίζουν πρόσβαση στην πρωταρχική σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τον κόσμο, με μέσο το προνομιακό στοιχείο της ανθρώπινης φύσης, το σώμα. Στις δύσκολες καμπές της ιστορίας η εκπαίδευση συμβάλλει στην άμεση επαφή µε τον κόσμο. Αυτή η θεωρητική θέση ενίσχυσε την ιδέα μας για ανάπτυξη προγράμματος εισαγωγής του χοροθεάτρου στο σχολείο.

Με τη διενέργεια εργαστηρίων, διαλέξεων και παραστάσεων επιδιώξαμε τη μετάδοση της γνώσης του χοροθεάτρου σε εκπαιδευτικούς, οι εκπαιδευτικοί την προσέφεραν στους μαθητές κι οι μαθητές στο σχολείο και στην τοπική κοινωνία με παραστάσεις .

Η εργασία περιγράφει ακροθιγώς το εξαετές (2012-2018) εκπαιδευτικό, καλλιτεχνικό, ερευνητικό πρόγραμμα DAS το χοροθέατρο στην εκπαίδευση: ο χορός ενώνει συγκρατεί παρηγορεί» που υλοποιήθηκε από Πανεπιστήμιο Πατρών, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και συμπεράσματα που προέρχονται από έναν εκ των αξόνων των ερευνών που διεξήχθησαν στο πλαίσιο του προγράμματος και αφορούν στη διερεύνηση των απόψεων και της σχέσης των μαθητών με το χοροθέατρο

Δείγμα της έρευνας: 1465  μαθητές/τριες πρωτοβάθμιας – δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (734 είχαν ενεργό συμμετοχή στο πρόγραμμα χοροθεάτρου DAS, και 731 δεν συμμετείχαν στο DAS).

Ερευνητική υπόθεση: η επαφή με το χοροθέατρο, μέσα από το πρόγραμμα DAS, συντελεί στη διαμόρφωση κριτικής, αισθητικής αντίληψης για το χοροθέατρο και στην αύξηση της επιθυμίας για ενεργητική συμμετοχή σε δραστηριότητες χοροθεάτρου.

Ερευνητικά εργαλεία βιβλιογραφική έρευνα και ερωτηματολόγιο (απαντήθηκε μετά από προβολή 3’ video απόσπασμα του KONTAKTHOF της Pina Bausch)

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι: Οι μαθητές/τριες που δεν συμμετείχαν στο DAS ονόμαζαν χοροθέατρο μια απλή μέθοδο σωματικής εκπαίδευσης και επίδοσης, μια τεχνική χορευτικών ειδών, δεν εξέφρασαν στην πλειοψηφία τους επιθυμία για ενεργητική συμμετοχή σε δραστηριότητες χοροθεάτρου, οι περισσότεροι δεν γνώριζαν αν ήθελαν το χοροθέατρο να διδάσκεται στο σχολείο τους και αρκετοί ήταν αρνητικοί

Στους μαθητές που συμμετείχαν στα εργαστήρια χοροθεάτρου/DAS υπήρξε σημαντική επίδραση στην επιθυμία για ενασχόληση με το χοροθέατρο και στην ενήλικη ζωή τους, σε εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό ήθελαν ο χορός να διδάσκεται στο σχολείο τους, αναγνώριζαν ότι το χοροθέατρο είναι αισθητική, εμπειρία τέχνης, η κίνηση και ο λόγος του έχουν μεγάλη καλλιτεχνική και είναι σπουδαίο μέσο για την ανάπτυξη συνεργατικών σχέσεων, αυτοπεποίθησης, την ανάληψη πρωτοβουλιών κριτικής σκέψης για την λύση προβλημάτων.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Χορός
Βιογραφικό Σημείωμα

Χορογράφος και πανεπιστημιακός-Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική χορού ρυθμικού και θεατρικού παιχνιδιού». Σπούδασε κίνηση, χορό, θέατρο σε Ελλάδα, Βέλγιο και Βουλγαρία όπου εκπόνησε Διδακτορικό στο ρυθμό και θεατρικό παιχνίδι, National Sports Academy & National Academy of Theatre and Film Arts Sofia Bulgaria, έχει (c) MSc στη Δημιουργική Γραφή, Κατεύθυνση Συγγραφή, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.

Έχει διδάξει, ως επισκέπτρια καθηγήτρια, στο New Bulgarian University, στο Academy for TV, Cinema Sofia, Bulgaria, ως καθηγήτρια χορού-κίνησης στη δραματική σχολή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και έχει εργασθεί ως εμπειρογνώμων για το Χορό-Κίνηση στο Π.Ι. του Υπουργείου Παιδείας Ελλάδας.

Δίδαξε επικεφαλής εργαστηριών & εκπαιδευτικών προγραμμάτων χορού & θεάτρου σε Πανεπιστήμια, ΔΗΠΕΘΕ και άλλους οργανισμούς σε: Ελλάδα, στη Βουλγαρία (New Bulgarian University και South West University), Μ. Βρετανία (Manchester Metropolitan Universit), Austria (Wien and Baden, Pädagogische Akademie).

Χόρεψε και χορογράφησε για τις Sing International Dance Company στο Βέλγιο, Druzba στη Βουλγαρία, Γαλλογερμανικό κανάλι Αrte.

Έχει χορογραφήσει και σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραστάσεις για ελληνικές ομάδες,  (Εύτρωτον Σώμα, Studio Ekfrasis Dancetheatre Ensemble).

Ως κινησιολόγος εργάσθηκε στο εξωτερικό σε θεατρικές παραστάσεις με: Dreams Theatre, Alexander Iliev, Lusien Petrov (Bulgaria), Denise Nieuweyaers (Belgium) στην Ελλάδα με: Πάνο Παπαϊωάννου, Γιάννη Βόγλη, Ελένη Μποζά, Θοδωρή Αμπαζή, Κώστα Καζάκο.