Εργαστήριο: βιωματικές δράσεις
id | 315 |
---|---|
Τίτλος | Μουσικοπαιδαγωγικά παιχνίδια στην εκπαιδευτική διαδικασία |
Ονοματεπώνυμο | Αργυρώ Σταυρίδη, Κατερίνα Καρυωτάκη, Μάριος Μαρκόπουλος, Μαρία Αναγνωστάκη, Ελίνα Διαβαδιανάκη, Κυριακή Ρεϊζόγλου, Ειρήνη Θεοφάνους |
Συνεδρία | Μουσικοπαιδαγωγική [εργαστήριο] [ 12:00] |
Αίθουσα | 742 |
Ημερομηνία | Saturday, 13 Oct 2018 |
Περίληψη | Σκοπός του εργαστηρίου είναι να δείξει με βιωματικό τρόπο και με βασικά εργαλεία τη μουσική και το παιχνίδι, δραστηριότητες συνεργασίας και δημιουργικότητας που οδηγούν τον εκπαιδευτικό και τα παιδιά να χαλαρώσουν, να συνεργαστούν και να εκφραστούν μέσα στην τάξη. Μέσα από τις δραστηριότητες αυτές δίνεται η δυνατότητα στον καθένα να εκφραστεί με τον δικό του διαφορετικό τρόπο, αναδεικνύοντας τις ιδιαίτερες δεξιότητές του, έτσι ώστε τελικά να μπορέσει να ενσωματωθεί στην ομάδα αβίαστα. Στόχοι του εργαστηρίου:
Η μουσική ως εργαλείο στην εκπαίδευση έχει τη δυνατότητα να διεισδύσει στην ψυχή, να ενεργοποιήσει το συναίσθημα, να απελευθερώσει τη φαντασία και εν τέλει να δημιουργήσει υπόβαθρο ανοιχτής επικοινωνίας και ουσιαστικής μάθησης. Το παιχνίδι (παίζω ρόλους) σημαίνει ότι αναπτύσσω διαφορετικές εκφάνσεις του εαυτού μου, εξελίσσομαι και ολοκληρώνομαι προσφέροντας αλλά και απολαμβάνοντας την προσφορά των άλλων. Σημαίνει ότι ξέρω να ζω σε κοινωνία με τους άλλους, διατηρώντας ταυτόχρονα την ταυτότητα μου, ό,τι με συγκροτεί ως πρόσωπο. Γνωρίζω το παιχνίδι της διαρκούς όσμωσης μεταξύ του εγώ και του εμείς και αντιλαμβάνομαι τις επιταγές του εκάστοτε ρόλου: πότε μπορώ να τις παραβιάσω και να αυτοσχεδιάσω δημιουργικά, πότε μπορώ να αλλάξω τους κανόνες και πότε πρέπει απλώς να υπακούσω μόνο και μόνο γιατί θέλω να συνεχίσω το παιχνίδι.
Της ενεργητικής ακρόασης Της υπομονής Της συγκέντρωσης Του ομαδικού πνεύματος Της συνεργασίας Της έκφρασης
Εκπαιδευτικού – Μαθητή Μαθητών του τμήματος Εκπαιδευτικών που συνεργάζονται
Τα μουσικοπαιδαγωγικά παιχνίδια έχουν την ευελιξία και την δυνατότητα να προσαρμόζονται και να χρησιμοποιούνται με διάφορες παραλλαγές, έτσι ώστε ο εκπαιδευτικός να μπορεί να προσεγγίσει μέσα από αυτά τη γλώσσα, τα μαθηματικά, την ιστορία κλπ. |
Διάρκεια | 90' |
Τέχνη | Μουσική |
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Αργυρώ Σταυρίδη είναι καθηγήτρια μουσικής στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Οικονομικών Επιστημών της σχολής ΝΟΕ του ΑΠΘ και διπλωματούχος πιάνου, τσέμπαλου και ανωτέρων θεωρητικών ( Αρμονία, Ωδική, Αντίστιξη, Φούγκα). Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια πιάνου, τσέμπαλου, ερμηνείας μουσικής Μπαρόκ και 20ου Αιώνα καθώς και σεμινάρια διεύθυνσης χορωδίας με διακεκριμένους έλληνες και ξένους μουσικούς και μαέστρους. Έχει ειδικευτεί στη συνοδεία τραγουδιού και στη μουσική δωματίου. Έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις ως σολίστ και σε σύνολα μουσικής δωματίου σε Ελλάδα και Ιταλία και έχει ηχογραφήσει για το Γ΄ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Επίσης έχει παρακολουθήσει σεμινάρια μουσικοπαιδαγωγικής (Kodaly & Orff) και συμμετέχει ως εισηγήτρια σε επιμορφωτικά σεμινάρια για μουσικούς, δασκάλους και νηπιαγωγούς. Έχει γράψει μουσική για θέατρο και είναι Μαέστρος της χορωδίας των Εκπ/κων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου. Είναι ιδρυτικό μέλος της Μουσικοπαιδαγωγικής Ομάδας «Τζαμ τζαμ» του Συλλογου Εκπ/κων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου «Δ. Θεοτοκόπουλος». ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗ.Εκπαιδευτικός Μουσικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση από το 1999.Διπλωματούχος πιάνου και πτυχιούχος Αρμονίας και Αντίστιξης από το Εθνικό Ωδείο Αθηνών.Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια Μουσικοκινητικής αγωγής,Μουσικοπαιδαγωγικής πρακτικής,Μουσικοθεραπείας,Διεύθυνσης χορωδίας,Το θέατρο στην εκπαίδευση,Περιβαλλοντικής αγωγής,Οι τέχνες και τα μαθηματικά και πολλά άλλα που στόχο έχουν την διαρκή βελτίωση,εξέλιξη και ανατροφοδότηση σε καινούργιες πρακτικές και μεθοδολογίες.Έχει συμμετάσχει σε πολλά Ευρωπαϊκά προγράμματα(Comenius,Grundtving)και προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων.Είναι μέλος του δικτύου T4Europe από το 2014 μέχρι σήμερα και εχει λάβει μέρος σε διάφορα φεστιβάλ με ομάδες παιδιών καθώς και στο διαγωνισμό του European school radio.Ενεργό μέλος της μουσικοπαιδαγωγικής ομάδας "Τζαμ Τζαμ" του συλλόγου εκπ/κών Δ.Θεοτοκόπουλος Ηρακλείου,συνεχίζει την δράση της στην εκπαιδευτική και όχι μόνο κοινότητα με το σύνθημα "Η μουσική είναι παντού". Ο ΜΑΡΙΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Αγρίνιο Αιτωλοακαρνανίας. Είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατέχει πτυχίο Αρμονίας, Ακορντεόν και Βυζαντινής μουσικής. Τα μουσικολογικά του ενδιαφέροντα, κατά την διάρκεια των σπουδών του εστιάστηκαν στην έρευνα της Βυζαντινής μουσικής αλλά και στην μελέτη και ανάλυση της Ευρωπαϊκής μουσικής. Συμμετείχε ως τακτικό μέλος στην Χορωδία του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, ερμηνεύοντας έργα Ελλήνων συνθετών αλλά και σημαντικά έργα του διεθνούς ρεπερτορίου σε εμφανίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια Μουσικοκινητικής Αγωγής με την μέθοδο ORFF-SCHULWERK στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και σεμινάρια body music με τον Keith Terry κ.α. Επίσης, συμμετείχε ως επιμορφωτής σε σεμινάρια του Σχ.Συμβούλου Μουσικής Κρήτης της Α/θμιας Εκπ/σης και ως μέλος της Μουσικοπαιδαγωγικής ομάδας Τζαμ-Τζαμ. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός μουσικής αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση από το 2006. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ ΜΑΡΙΑ. Απόφοιτος του Παιδαγωγικού τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Κρήτης και της διετούς Ειδικής Μετεκπαίδευσης του Διδασκαλείου Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Εργάζεται ως νηπιαγωγός από το 2002 και παράλληλα σπουδάζει από το 2015 στο Τμήμα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής στην Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης. Έχει παρακολουθήσει το διετές βιωματικό Εργαστήρι Μουσικής του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου. Έχει παρακολουθήσει αρκετά σεμινάρια , ημερίδες και βιωματικά εργαστήρια με θέματα όπως : «Το παραμύθι ως μουσικοπαιδαγωγικό εργαλείο», «Θεατρικά εργαλεία στη διδακτική πράξη», «Διαδρομές Μουσειακής Εκπαίδευσης και Τεχνών» , «Κίνηση Θεατρικής Κούκλας –Μουσική Επένδυση κουκλοθεατρικής παράστασης», « Κατασκευή μουσικών οργάνων για παιδαγωγική χρήση» «Μαθηματικά και νέες τεχνολογίες στην Εκπαίδευση» κ.α. με στόχο την βελτίωση της καθημερινής πρακτικής στην τάξη, την ανατροφοδότηση, την γνωριμία και υιοθέτηση καλών πρακτικών . Είναι ενεργό μέλος της Μουσικοπαιδαγωγικής ομάδας του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου που απευθύνεται με εργαστήρια και δράσεις και στους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων του Συλλόγου αλλά και στα παιδιά των σχολείων του Νομού Ηρακλείου . Είναι καθημερινή της ανάγκη η ανανέωση ιδεών και η χρήση των μορφών τέχνης στη σχολική τάξη .
ΕΛΙΝΑ ΔΙΑΒΑΔΙΑΝΑΚΗ Εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση από το 2001. Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια Μουσικοκινητικής Αγωγής, σεμινάρια που αφορούν σε μουσικούς αυτοσχεδιασμούς και την αξιοποίηση αυτών στην διδακτική διαδικασία, εκπαιδευτικά προγράμματα με θέμα τις Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού, επιμορφώσεις σχετικές με καινούριες πρακτικές και μεθοδολογίες στην εκπαιδευτική διαδικασία καθώς και σεμινάρια με θέμα την παράδοση του τόπου μας και τους παραδοσιακούς χορούς. Είμαι μέλος του δικτύου T4E(Teachers for Europe) και έχω λάβει μέρος σε διάφορα φεστιβάλ με παιδιά δημοτικού καθώς και στο European school radio, όπου κερδίσαμε διάκριση για τη συμμετοχή μας. Επίσης συμμετείχα ως εμψυχώτρια εργαστηρίου στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης. Η Κυριακή Ρεΐζογλου είναι καθηγήτρια Μουσικής και διδάσκει στην α/βαθμια εκπαίδευση στο Ηρακλείου Κρήτης. Έχει πτυχίο Ωδικής, πτυχίο Πιάνου και πτυχίο Αρμονίας. Επίσης είναι πτυχιούχος της Σχολής Τουριστικών Επιχειρήσεων ΤΕΙ Κρήτης και διαθέτει Μάστερ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA). Από το 1997 διδάσκει μουσική αρχικά στον ιδιωτικό και μετέπειτα στον δημόσιο τομέα. Η διδακτική της εμπειρία περιλαμβάνει τη διδασκαλία της μουσικής στην α/βάθμια εκπαίδευση, επιμορφώτρια μουσικής στα ΠΕΚ, και στο ΤΕΙ Κρήτης, τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας & Ακουστικής ενώ έχει επιβλέψει και πτυχιακές εργασίες. Τα τελευταία 20 χρόνια μετέχει με εισηγήσεις, εργαστήρια, οργανωτική επιτροπή σε ένα μεγάλο αριθμό συνεδρίων συμποσίων και εργαστηρίων με θέματα πάνω στη μουσική και στη μουσικοπαιδαγωγική. Έχει διδάξει και διευθύνει παιδικές χορωδίες. Έχει υλοποιήσει προγράμματα πολιτιστικού χαρακτήρα στο τομέα της του ΥΠΕΠΘ και άλλων φορέων. Τα τελευταία χρόνια μετέχει σε δραστηριότητες εκπαιδευτικών φορέων & συλλόγων (Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, ΤΕΙ Κρήτης κτλ). Είναι μέλος σε αριθμό μουσικών ομάδων και συνόλων. Είναι μέλος της μουσικοπαιδαγωγικής ομάδας του συλλόγου εκπαιδευτικών «Τζαμ Τζαμ» μετέχοντας σε όλα τα δρώμενα και τις δραστηριότητες της ομάδας (Φεστιβάλ χορωδιών, εκπαιδευτικές δράσεις, συμμετοχή σε συνέδρια κτλ). Ειρήνη Θεοφάνους
Εκπαιδευτικός Μουσικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση και εκπαιδευτικός Πιάνου σε Μουσικά σχολεία της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 2005. Έχει αποκτήσει πτυχίο Πιάνου, Φούγκας και Βυζαντινής μουσικής, καθώς και πτυχίο από το τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Έχει συμμετάσχει σε διάφορα προγράμματα και συνέδρια που έχει οργανώσει το Επιστημονικό Δίκτυο Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΕΔΕΕΚ) σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, καθώς και το 30ο Παγκόσμιο Συνέδριο της International Society for Music Education (ISME). Έχει παρακολουθήσει διάφορα σεμινάρια με θέμα το θεατρικό παιχνίδι, διάφορα εργαστήρια, σεμινάρια και συνέδρια της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.), όπως επίσης και τον κύκλο σεμιναρίων της Gordon Hellas με θέμα «Εκπαίδευση Αποτελεσματικού Δασκάλου». Έχει παρακολουθήσει διάφορα σεμινάρια μουσικοπαιδαγωγικής και παιδαγωγικής επιμόρφωσης, μουσικοκινητικής αγωγής, καθώς και παιδαγωγικής του πιάνου. Έχει παρακολουθήσει το εξ’ αποστάσεως σεμινάριο (E-Course) του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με θέμα “MUS.I.C.D.A.R.E – Music in Creative Detoxification and Rehabilitation”στο πλαίσιο του Προγράμματος Erasmus+, Δράση ΚΑ2 Εκπαίδευση Ενηλίκων. Από το Σεπτέμβριο του 2017 συμμετέχει στο πρόγραμμα Erasmus+ MADD (Music, Art, Dance, Drama in the classroom) με το 25ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου. |