Εργαστήριο: βιωματικές δράσεις

Εμφάνιση
id 34
Τίτλος Δημιουργώ χορεύοντας
Ονοματεπώνυμο Κάτια Σαβράμη
Συνεδρία Χορός και δημιουργία [εργαστήριο] [ 09:30]
Αίθουσα 823
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

Στόχος του εργαστηρίου είναι να εισαγάγει τους συμμετέχοντες στη δημιουργική διδασκαλία του χορού, μέσω αυτοσχεδιασμού καθώς και να παρουσιάσει ενδεικτικά τη δομή ενός μαθήματος. Η σύνθεση υλικού που θα προκύψει μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε παράσταση.

Μέσω της βιωματικής διερεύνησης της κίνησης,με χορολογικές μεθόδους, το εργαστήριο αξιοποιεί σύγχρονες θεωρίες της παιδαγωγικής του χορού, οι οποίες ανταποκρίνονται σε ατομικές διαφορές και ομαδικές ανάγκες στην τάξη. Συγκεκριμένα, οι συμμετέχοντες θα αντιληφθούν τη σημαντικότητα του σώματος, της κιναισθησίας, της ενσυναίσθησης και του χώρου, μέσω  δομημένων αυτοσχεδιασμών, από τον εκπαιδευτικό/εισηγήτρια. Παράλληλα, θα δοθούν πρακτικά παραδείγματα σύνθεσης χρησιμοποιώντας το σώμα, τον λόγο, τις αφηγηματικές τεχνικές και τη μουσική, συνδυαστικά. Ειδικότερα, οι συμμετέχοντες, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της δομής της ίδιας της κίνησης, όπως οι δράσεις, η δυναμική της κίνησης, οι σχέσεις και ο χώρος, θα καταλήξουν να συνθέσουν ντουέτα και ομαδικά σύνολα.

Διάρκεια 90'
Τέχνη Χορός
Λέξεις - κλειδιά Χορολογικές μέθοδοι, Δομημένος Αυτοσχεδιασμός, Δημιουργικότητα, Σύνθεση.
Ηλικίες Από την Δ΄Δημοτικού έως τους ενήλικες
Στόχοι

Σκοπός του εργαστηρίου είναι:

  • να επισημάνει τη διαφορά ανάμεσα στην τεχνική και στη δημιουργική βιωματική δράση, εφαρμόζοντας μεθοδολογικά τις χορολογικές αρχές στη διδασκαλία και στη σύνθεση, με τη χρήση λόγου και μουσικής,
  • να αναδείξει ότι η παρατηρητικότητα, η ευελιξία, η προσαρμοστικότητα και  η εμψύχωση στην τάξη είναι δεξιότητες απαραίτητες για την καλή πρακτική,
  • να προβάλλει την συνεργασία δασκάλου-μαθητή σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο,
  • να υποστηρίξει  ότι η λήψη αποφάσεων, η κριτική σκέψη και ο αυτό-στοχασμός  είναι απαραίτητες γνωστικές διαδικασίες για την ανατροφοδότηση του δασκάλου, των μαθητών και της συνολικής διδακτική διαδικασίας που οδηγούν στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη.

Η προσέγγιση μέσω των χορολογικών μεθόδων αναδεικνύει τη διαλεκτική σχέση του σώματος με το περιβάλλον, αλλά και τη σύνδεση σώματος-νου. Η παραπάνω προσέγγιση, ως ένα νοητό και βιωματικό ταξίδι στο σώμα και τις αισθητηριακές εμπειρίες του ατόμου, έχει στόχο την ανακάλυψη της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στην κίνηση, την μουσική, τη φαντασία και την αισθητική και καλλιτεχνική έκφραση.                                                                                            

Το εργαστήριο  με τίτλο Δημιουργώ χορεύοντας  προσκαλεί τους συμμετέχοντες (φοιτητές, εκπαιδευτικούς) να ανακαλύψουν  βιωματικά ότι ο χορός αποτελεί «όχημα ολοκληρωμένης αγωγής».

Υλικό

Μουσική συνοδεία κατάλληλη για τις δραστηριότητες και τις συνθέσεις που προέκυψαν.

Περιγραφή

Σχέδιο εργαστηρίου

  • Γνωριμία της ομάδας
  • Αναγνώριση του χώρου
  • Κατηγορίες δράσης (διάρκειες της κίνησης, δημιουργία κινητικής φράσης / solo )
  • Δυναμική της κίνησης (ποιότητες της κίνησης και ρυθμολογία της  φράσης)
  • Σχέσεις (δημιουργία ντουέτων και αλλαγή της δυναμικής της κίνησης) 
  • Ντουέτα (με μουσική)
  • Ομαδικά σύνολα ( με ή χωρίς μουσική)

 

Αποτίμηση

Η κατανόηση των δομικών εργαλείων της κίνησης βοήθησε τους συμμετέχοντες (ενήλικες)  στην εξερεύνηση των δικών του χορογραφικών δυνατοτήτων. Επίσης τους επέτρεψε να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γνώση, μέσα από την ανάλυση του χορού, σε σχέση με τις ιδιότητες του μέσου, κατά την διάρκεια ανατροφοδότησης του κάθε ντουέτου και ομαδικού συνόλου. Οι ικανότητες της παρουσίασης, της διανοητικής σύλληψης, της γλωσσικής απόδοσης, της παρατηρητικότητας, και της συμβολικής παράστασης του χορού, εξασκήθηκαν και αναπτύχθηκαν μέσα από την ανάλυση των εσωτερικών δομικών στοιχείων του χορού και βοήθησαν με την σειρά τους στην ανάπτυξη άλλων ικανοτήτων σχετικών με την παράσταση, όπως η σύνθεση, η σωστή εκτίμηση της αισθητικής του χορού κα η αποτίμησή του.

Βιβλιογραφία
  1. M.Gough,  Γνωριμία με τον χορό, μτφ.-επιστημονική επιμέλεια, πρόλογος: Κ. Σαβράμη,  DIAN, Αθήνα, 2008.
  2. Anne Green-Gilbert, Creative Dance for All Ages. The American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance, USA, 1992.
Βιογραφικό Σημείωμα

Η Κάτια Σαβράμη σπούδασε χορό στην «Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού: Ραλλού Μάνου». Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού (Master of Arts) και διδακτορικού τίτλου (Ph.D.) από το City University του Λονδίνου (Laban Centre), όπου ειδικεύτηκε στις χορολογικές σπουδές, στη χορογραφία και στην παιδαγωγική του χορού. Δίδαξε επί σειρά ετών χορολογία, στην επαγγελματική σχολή της Ραλλούς Μάνου, στη Λυρική Σκηνή και στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης. Σήμερα είναι Επίκουρος καθηγήτρια, στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών. Συγγραφέας και κριτικός αναγνώστης στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, έχει δημοσιεύσει  βιβλία για τον χορό στην Ελλάδα (Σειρά Τέχνες, εκδ. DIAN) και το εξωτερικό. Άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά (http://upatras.academia.edu/KatiaSavrami). 

Είναι tutor του Imperial Society of Teachers of Dancing. Επίσης είναι μέλος της Διεθνούς Συντακτικής Επιτροπής του ερευνητικού περιοδικού για το χορό: Research in Dance Education, UK και υπεύθυνη σύνταξης του διεθνούς περιοδικού για τον χορό www.chorosjournal.com . Έχει διατελέσει μέλος της επιτροπής για την εκπαίδευση του Υπουργείου Πολιτισμού επί σειρά ετών και αντιπρόεδρος στο Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου. Επίσης ήταν ειδική γραμματέας στο Διοικητικό Συμβούλιο Υποτρόφων του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης έως τον Ιούνιο του 2009 και μέλος της επιτροπής αξιολόγησης του Ιδρύματος για την χορήγηση υποτροφιών για τον  χορό  έως το 2014.