Εισήγηση

Εμφάνιση
id 65
Τίτλος Επικοινωνώντας την τέχνη στo σημερινό ελληνικό σχολείο - H κοινωνική και ψυχοπαιδαγωγική της διάσταση
Ονοματεπώνυμο Μαρία Αθανασέκου
Συνεδρία ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΗ [ 16:00]
Αίθουσα Aula
Ημερομηνία Friday, 12 Oct 2018
Περίληψη

Η τέχνη λειτουργεί θεραπευτικά, ανακουφιστικά, παρηγορητικά και δεν υφίσταται, τα χιλιάδες χρόνια που υπάρχει, για λόγους διακοσμητικούς. Αυτή είναι μια επίγνωση που διαφεύγει από πολλούς λόγω της στερεότυπης αντίληψης ότι αφορά μόνο την ελίτ, τους ανθρώπους με πολύ χρόνο στα χέρια τους που έχουν την πολυτέλεια να ρεμβάζουν και να φιλοσοφούν, να είναι φιλότεχνοι. Σε μια άκρως «χρησιμοθηρική» κοινωνία, η οποία συνεχώς παραγκωνίζει τις ανθρωπιστικές σπουδές για να δώσει έμφαση στην κατεύθυνση της τεχνολογίας, η ενασχόληση με την τέχνη, η ένταξή της στο κοινωνικό γίγνεσθαι και η σωστή επικοινωνία της στο σχολείο προβάλλει πιο επιτακτική από ποτέ. Η διδασκαλία μέσω της τέχνης παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα παιδιά καθώς τους προσφέρει πλούσια ερεθίσματα. Παίρνοντας μέρος σε δημιουργικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες, συμβάλλει στη διαμόρφωση της προσωπικότητας τους καθώς επίσης τα βοηθάει στη μαθησιακή τους προσπάθεια. Πιο αναλυτικά, ενεργοποιεί τις φυσικές τους ικανότητες, μαγεύει, αφυπνίζει την περιέργεια τους, ενεργοποιεί την φαντασία τους, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα τους και τέλος τους δίνει την ευκαιρία να πειραματιστούν και να ανακαλύψουν καινούργια υλικά και τεχνικές. Τα εκπαιδευτικά μοντέλα και συστήματα, ανά τον κόσμο και τους αιώνες, εστιάζουν στη νοησιαρχία, στον ορθολογισμό, με στόχο τη δημιουργία ανερχόμενων και επίδοξων τεχνοκρατών παραμελώντας την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη και τα ουσιαστικά εφόδια που χρειαζόμαστε ως κοινωνία. Η Τέχνη είναι ένα παντοδύναμο εργαλείο, ένα μέσο έκφρασης, ένα μέσο επικοινωνίας, ένα μέσο θεραπευτικής βοήθειας. Μέσα από την τέχνη το άτομο μπορεί να πειραματιστεί συμβολικά και να εκφράσει ιδέες και συναισθήματα πάνω στο χαρτί που μπορεί τελικά να εκφραστούν και στη ζωή. Σκοπός αυτής της εργασίας είναι να συζητηθεί ο πολυεπίπεδος ρόλος της τέχνης και πως μπορεί να επικοινωνηθεί στο σχολείο ώστε, όσο το δυνατόν, περισσότεροι να μεταληφθούν των μηνυμάτων και της ευεργετικής της συμβολής στη ζωή μας. Το μπόλιασμα με την τέχνη μεταμορφώνει και η ζωή είναι πια άλλη.

Βιογραφικό Σημείωμα

Βιογραφικό σημείωμα 1ου εισηγητή:

 

                Είμαι Ιστορικός Τέχνης, απόφοιτη της Φιλοσοφικής Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, διδάκτωρ της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ. Διδάσκω στο ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Frederick και είμαι ΣΕΠ του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Επίσης, έχω διδάξει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και σε άλλα Πανεπιστήμια. Δίνω διαλέξεις για θέματα Ιστορίας Τέχνης σε ποικίλους φορείς. Συμμετέχω με ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια, άρθρα μου έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά, έχω γράψει κεφάλαια σε βιβλία και έχουν εκδοθεί τρία βιβλία μου σε ηλεκτρονική μορφή.

                Μου αρέσει να αφηγούμαι ιστορίες της τέχνης, να μοιράζομαι και να επικοινωνώ μέσω της εικόνας. Πιστεύω ότι η τέχνη έχει ιστορίες να μας πει, πολλές, αν όχι όλες, μας αφορούν ή θα μας αφορούν σε κάποια από τις περιόδους της ζωής μας, όσο διευρύνεται το υπαρξιακό μας πεδίο.

 

 

Διάρκεια 20'
Τέχνη Εικαστικά