Εισήγηση
id | 8 |
---|---|
Τίτλος | Ο Καλλιτέχνης Παιδαγωγός ως κοινωνικός μεταρρυθμιστής σε ένα σχολείο που αποδέχεται την Ετερότητα. |
Ονοματεπώνυμο | Ελένη Καραγιάννη |
Συνεδρία | ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΗ [ 16:00] |
Αίθουσα | Aula |
Ημερομηνία | Friday, 12 Oct 2018 |
Περίληψη | Στην εισήγηση θα αναλυθεί ο καθοριστικός ρόλος του Καλλιτέχνη Παιδαγωγού και η σπουδαιότητα της Τέχνης σε ένα σχολείο Ανοικτό στην Κοινότητα που αποδέχεται την ετερότητα σε όλες τις μορφές της. Σε αυτή τη νέα οπτική, η κατάρτιση, αλλά και η ιδιοσυγκρασία του Καλλιτέχνη Παιδαγωγού θα τον βοηθήσουν να διεκδικήσει έναν νέο πρωταγωνιστικό ρόλο, κόντρα στον στερεοτυπικό και περιοριστικό ρόλο που του έχει επιβληθεί από το συντηρητικό ελληνικό σχολείο που τον θέλει κυρίως εκτελεστή χειροτεχνιών και σκηνικών ή βοηθό σε άλλες ειδικότητες εκπαιδευτικών που αναγνωρίζονται ως πιο σημαντικές. Ο Καλλιτέχνης Παιδαγωγός επαναφέρει στην πληρότητά της την ιδιοσυγκρασία και την ταυτότητα του Καλλιτέχνη μεσα στην σχολική ρουτίνα, βγαίνει έξω από τα όρια της σχολικής τάξης και χρησιμοποιεί την Τέχνη ως εργαλείο ενδυνάμωσης, συμφιλίωσης, διεκδίκησης και συμμετέχει ενεργά στην εκδημοκράτηση του σχολείου και της κοινότητας. Διεκδικεί το δικαίωμα στη διαφορετικότητα, αναθεωρεί το σχολείο, τον χώρο και την έννοια του σχολείου και το μεταστρέφει σε ένα ατελιέ, όπου τόσο αυτός όσο και οι μαθητές επιδιώκουν να συνομιλήσουν με την κοινωνία και το εκάστοτε ιστορικό πλαίσιο. Ως παραδείγματα μελέτης θα χρησιμοποιηθούν οι παρακάτω δράσεις : α) Εφαρμογές του μοντέλου της Reggio Emilia σε μια τυπική ελληνική σχολική τάξη Δημοτικού. Η Αποδοχή της ετερότητας μέσα από το αυθόρμητο εικαστικό έργο. β) Παιδικά Αντιρατσιστικά φεστιβάλ δρόμου. Ένας νέος θεσμός με την Τέχνη και τους Καλλιτέχνες σε ρόλο κοινωνικού διαμεσολαβητή στις πολιτισμικές διαφορές και ανισότητες. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Εικαστικά |
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Έλενα Καραγιάννη είναι Εικαστικός - Εκπαιδευτικός εικαστικής αγωγής. Έχει σπουδάσει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών ζωγραφική, χαρακτική, παιδαγωγικά και οι μεταπτυχιακές σπουδές της έγιναν στην Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών /Σπουδές στην Εκπαίδευση/ΕΑΠ στις εξής κατευθύνσεις: Η Σπουδαιότητα της Τέχνης στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού, Εκπαιδευτική έρευνα στην Πράξη, Διαπολιτισμική εκπαίδευση, Ανάπτυξη του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον και Εκπαίδευση ενηλίκων.
Εργάζεται στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1998. Από τον Οκτώβριο του 2016 είναι Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων του Υπ. Παιδείας, στο κεντρο φιλοξενίας στο Σχιστό. Είναι ιδρύτρια του Δικτύου Τέχνης και Δράσης (οι άνθρωποι με τα μπαλόνια). Συντονίζει και συμμετέχει σε εικαστικά εργαστήρια ενδυνάμωσης ευπαθών ομάδων μέσα από την Τέχνη (πρόσφυγες, οροθετικούς φυλακισμένους, τρίτη ηλικία, κ.α. Έχει την γενική επιμέλεια στο Παιδικό Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ που γίνεται κάθε χρόνο στον πεζόδρομο του Κεραμεικού. Παράλληλα με την εκπαιδευτική της σταδιοδρομία ασκεί το καλλιτεχνικό της έργο. |