Εισήγηση

Εμφάνιση
id 107
Τίτλος Το κόμικς ως εκπαιδευτικό εργαλείο στην διδασκαλία των φυσικών επιστημών
Ονοματεπώνυμο Θεόδωρος Παράσχου
Συνεδρία ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ [ 12:00]
Αίθουσα 204
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

Η έννοια του γραμματισμού διευρύνεται και συμπεριλαμβάνει το οπτικό γραμματισμό (Kress & Van Leeuwen, 2001, kress, 2004) ο οποίος ορίζεται ως η ικανότητα όχι μόνο ανάγνωσης, ερμηνείας και κατανάλωσης (χρήσης) οπτικών μορφών που αφορούν την οπτική επικοινωνίας, αλλά κριτικής αποτίμησης και δημιουργίας οπτικών εννοιών και παραγωγής οπτικών μηνυμάτων. Τα παιδιά δε είναι μόνο θεατές καταναλωτές εικόνων, αλλά μετατρέπονται σε μελετητές ερευνητές, αναπτύσσουν κριτική στάση απέναντι στις εικόνες και ανακαλύπτουν κρατητήρια αξιολόγησης και επιλογής εικόνων. Κι ακόμα παραπέρα, χρησιμοποιούν τα οπτικοακουστικά εργαλεία και γίνονται παραγωγοί δημιουργοί εικόνων (Γρόσδος, 2009).

Σύμφωνα με τον Carl Rogers, η σημαντική μάθηση πραγματοποιείται όταν το περιεχόμενο της είναι σχετικό με τα προσωπικά ενδιαφέροντα του μαθητή. Επιπλέον, η μάθηση διευκολύνεται και επιτυγχάνεται καλύτερα μέσα από τη δράση, όταν ο μαθητής συμμετέχει ενεργά και υπεύθυνα στη διαδικασία της. Οικοδομώντας τις νέες γνώσεις πάνω στις παλιές (Βοσκοπούλου, 2014).

Οι μαθητές που τους αρέσουν τα κόμικς εκτιμούν ότι γίνεται κάτι για αυτούς και βοηθάει να υιοθετηθεί ένα καλλίτερο διδακτικό κλίμα μέσα στην τάξη. Αυτό επιτρέπει την ακριβή συγκέντρωση του μυαλού στο θέμα του πρόκειται να μελετηθεί. Ένα κόμικς όχι μόνο εισάγει το νέο θέμα διδασκαλίας με έναν πιο χαμογελαστό τρόπο, αλλά επιτρέπει στους μαθητές μια γρήγορη εκτόνωση για να ξανασυγκεντρώσουν την προσοχή τους και την ενέργειά τους (Cheesman, 2006).

Η παρούσα εργασία εστιάζεται στην διδασκαλία των φυσικών επιστημών με τη χρήση του εργαλείου των κόμικς (σχέδια στο χέρι). Οι μαθητές και οι μαθήτριες αφού χωρίστηκαν σε ομάδες και επέλεξαν τον τίτλο τους, μελετώντας συγκεκριμένη βιβλιογραφία που αφορούσε τη ζωή κάποιον φυσικών επιστημόνων, κατασκεύασαν το δικό του χειροποίητο κόμικς. Η περιγραφή των βημάτων του σεναρίου μαθήματος καθώς και τα αποτελέσματα των εργασιών περιγράφονται παρακάτω.

Βιογραφικό Σημείωμα

Ονομάζομαι Παράσχου Θεόδωρος. Αποφοίτησα από το Τμήμα Γεωλογίας του ΑΠΘ το 2003 και το 2005 ολοκλήρωσα το Μεταπτυχιακό μου με Τίτλο «Γεωγραφία και Περιβάλλον». Το 2006 ξεκίνησα Διδακτορική Διατριβή. Το διάστημα από το 2005 μέχρι το 2012 έχει συγγραφικό επιστημονικό έργο στις θεματικές της «Φυσικής Γεωγραφία- Γεωμορφολογίας» και της «Γεωαρχαιολογίας». Το 2008 διορίστηκα μόνιμος εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευση και τοποθετήθηκα στις Κυκλάδες, στην Ανάφη. Τα τελευταία 6 χρόνια πήρα μετάθεση και ζω και εργάζομαι στα Χανιά. Όλα τα χρόνια της εκπαιδευτικής μου καριέρα συντονίζω προγράμματα «Περιβαλλοντικής Εκπαίδευες» ή «Πολιτιστικά». Το 2017 ξεκίνησα να παρακολουθώ Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο με τίτλο «Επιστήμες αγωγής, Κριτικής Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών». Τα χρόνια που, βρίσκομαι στα Χανιά, συμμετείχα στη δημιουργία μιας ομάδας που υλοποιεί κινούμενα σχέδια (animation) και κόμικς. Επίσης, διατηρώ blog σε σκοπό την βελτίωση των μαθημάτων που διδάσκω.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Κινηματογράφος Εικαστικά