Εισήγηση
id | 123 |
---|---|
Τίτλος | Μαθαίνοντας Ιστορία μέσα στη σκοτεινή σχολική αίθουσα – Όμιλος «Κινηματογράφος και Ιστορία» στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών |
Ονοματεπώνυμο | Χάιδω Καλλιτσάκη, Ελένη Ξανθάκου |
Συνεδρία | ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ [ 18:30] |
Αίθουσα | 313 |
Ημερομηνία | Friday, 12 Oct 2018 |
Περίληψη | Με την πεποίθηση ότι μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι η εφαρμογή εναλλακτικών μορφών μάθησης , και με τη βεβαιότητα ότι η γνώση μπορεί και πρέπει να προέρχεται και μέσα από μια απολαυστική εμπειρία, όπως ο κινηματογράφος, αξιοποιήσαμε στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών τη δυνατότητα που παρέχει ο νόμος για τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία σχετικά με τη λειτουργία Ομίλων Αριστείας και Δημιουργικότητας , και προχωρήσαμε από τη σχολική χρονιά 2012-2013 στη δημιουργία του Ομίλου «Κινηματογράφος και Ιστορία». Επιδίωξή μας όσον αφορά τον κινηματογράφο, ήταν οι μαθητές μας να μυηθούν στην κινηματογραφική τέχνη, να γνωρίσουν την ιστορία και τα ρεύματα του κινηματογράφου και να δημιουργήσουν τις δικές τους ταινίες. Όσον αφορά την ιστορία, επιδίωξή μας ήταν να μπορέσουν οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν απέναντι σε ιστορικά ζητήματα, να αναπτύξουν κοινωνική και πολιτική κρίση, να εξοικειωθούν με τις διάφορες κινηματογραφικές οπτικές στην ανάγνωση της ιστορίας και να διαμορφώσουν κριτική σκέψη . Έχοντας συμπληρώσει ήδη έξι χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας του Ομίλου, σύντομη αποτίμηση της οποίας θα παρουσιάσουμε στην εισήγησή μας, μπορούμε με βεβαιότητα να υποστηρίξουμε την αναγκαιότητα της αξιοποίησης του κινηματογράφου ως σύγχρονου εκπαιδευτικού εργαλείου στη διδασκαλία της Ιστορίας. Ασφαλώς, με τον τρόπο αυτό καλλιεργείται η Ιστορική ενσυναίσθηση , αναπτύσσεται η « ιστορική φαντασία» και αυτό που οι ειδικοί αποκαλούν «οπτικό εναλφαβητισμό». Επιπλέον, όμως, η προσέγγιση του γνωστικού αντικειμένου γίνεται με τρόπο ευχάριστο και δημιουργικό, που εμπλέκει ακόμα και τους πιο αδύναμους μαθητές και μετατρέπει το μάθημα από μια απλή διαδικασία μετάδοσης γνώσεων σε μια ζωντανή και δημιουργική δραστηριότητα. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Κινηματογράφος |
Βιογραφικό Σημείωμα | Χάιδω Καλλιτσάκη: Φιλόλογος, διδάκτωρ του Τμήματος Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με ειδίκευση στην Προϊστορική Αρχαιολογία . Υπηρετεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 1993, τα τελευταία 15 χρόνια στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών, από τα οποία τα τρία τελευταία ως Διευθύντρια. Στη διάρκεια της εκπαιδευτικής της θητείας, έχει υλοποιήσει πολλά Πολιτιστικά Προγράμματα (ενδεικτικά: «Η ελληνική μυθολογία στην ευρωπαϊκή ζωγραφική»», «Αρχαία ελληνικά μνημεία στην ευρωπαϊκή ζωγραφική», «Κινηματογράφος και Λογοτεχνία»), ενώ τα τελευταία 6 χρόνια είναι υπεύθυνη του Ομίλου «Κινηματογράφος και Ιστορία» στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών, μαζί με την εκπαιδευτικό Ελένη Ξανθάκου. Ελένη Ξανθάκου: Καθηγήτρια Αγγλικών, απόφοιτος του τμήματος Αγγλικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ με μεταπτυχιακή ειδίκευση στη Διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας (Med/ΕΑΠ). Υπηρετεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 2001. Στη διάρκεια της εκπαιδευτικής της θητείας έχει εκπονήσει διάφορα πολιτιστικά προγράμματα (έκδοση δίγλωσσης εφημερίδας στο 2ο Γυμνάσιο Γυθείου) και περιβαλλοντικά προγράμματα (2ο Λύκειο Καισαριανής). Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων με θέμα τη διδασκαλία των εφήβων (University of Oregon), τη διαφορετικότητα (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.), την κοινωνική ένταξη (ΑΠΘ), τη χρήση project (ΟΕΠΕΚ) και την εκπαίδευση μέσα από την Τέχνη (ΝΕΟΝ/ΣΕΒ/ΙΒΕΠΕ). Τα τελευταία έξι χρόνια είναι υπεύθυνη του Ομίλου «Κινηματογράφος και Ιστορία» στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας, μαζί με την εκπαιδευτικό Χάιδω Καλλιτσάκη.
|