Εργαστήριο: καλές πρακτικές
id | 181 |
---|---|
Τίτλος | Παραμυθιακή αφήγηση και μουσική: Μια μελέτη περίπτωσης στο δημοτικό σχολείο |
Ονοματεπώνυμο | Χρυσάνθη Ζεπάτου, Φωτεινή Ζέρβα |
Συνεδρία | Μουσική: νέες διδακτικές προσεγγίσεις 1 [εργαστήρια] [ 18:30] |
Αίθουσα | 742 |
Ημερομηνία | Thursday, 11 Oct 2018 |
Περίληψη | Θεματικοί Άξονες • Η δημιουργική συνεργασία εκπαιδευτικών ειδικοτήτων και εκπαιδευτικών μαθημάτων γενικής παιδείας: παραδείγματα καλών πρακτικών • Ο μαθητής-δημιουργός: πώς θα διδάξουμε το μαθητή να ανεβάσει μια παράσταση, να τραγουδήσει ένα τραγούδι ή να παίξει ένα μουσικό όργανο, να φτιάξει ένα εικαστικό έργο. Προβληματισμοί και προτάσεις.
Σύντομη περιγραφή σεναρίου παρουσίασης καλής πρακτικής Στο Εργαστήριο ως καλή πρακτική θα παρουσιαστεί η παράσταση με τίτλο «Το αρχοντόπουλο που έγινε πύργος» που δόθηκε από τους μαθητές του Β1 τμήματος του 1ου 12/θεσίου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Πανεπιστημίου Αθηνών (Μαράσλειο) στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης το 2016. Η παράσταση είχε τη μορφή παραμυθιακής αφήγησης και μουσικής και βασίστηκε στο ομώνυμο παιδικό βιβλίο της Σοφίας Μαντουβάλου. Στο εργαστήριο παρουσιάστηκαν βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα της παράστασης, αναλύθηκαν θέματα σε σχέση με την προετοιμασία και την επιτέλεση της παράστασης, τους στόχους και το θεωρητικό πλαίσιο σύλληψής της, τη σύνδεση με προγράμματα σπουδών, τη συνεργασία των εκπαιδευτικών, τη συνεργασία με τους μαθητές, γονείς και τη σχολική κοινότητα, την εκπαιδευτική εν γένει διαδικασία μέσα από την εφαρμογή διεπιστημονικών προγραμμάτων (Χρυσοστόμου, 2003:64), κ.ά. Ακολούθησε ελεύθερη συζήτηση βάσει των ερωτημάτων των συμμετεχόντων, ώστε να προκύψει ένας γόνιμος διάλογος. |
Διάρκεια | 45' |
Τέχνη | Μουσική |
Λέξεις - κλειδιά | παραμύθι, παραμυθιακή αφήγηση, μουσική, τραγούδι, διεπιστημονικότητα |
Ηλικίες | A' - Β΄ Δημοτικού |
Στόχοι | α. Να γνωρίσουν το αφηγηματικό είδος του λαϊκού παραμυθιού, τα χαρακτηριστικά του αλλά και να είναι σε θέση να ανακαλύπτουν τα στοιχεία της νεωτερικότητας στα σύγχρονα εικονογραφημένα παραμύθια. β. Να συνδέσουν το αφηγηματικό είδος του λαϊκού παραμυθιού με άλλα είδη του προφορικού λόγου όπως δημοτικό τραγούδι, μύθους, να κατανοήσουν ότι αποτελούν λογοτεχνικές εκδηλώσεις και πολιτιστική κληρονομιά του ελληνικού λαού, να απολαμβάνουν αισθητικά όλες τις μορφές λόγου και να αντιλαμβάνονται τον λόγο ως έργο τέχνης. γ. Να αναπτύξουν την ικανότητα να χειρίζονται με επάρκεια τον προφορικό λόγο, να διαβάζουν και να κατανοούν διαφόρων ειδών κείμενα, να εξοικειώνονται με τον ιδιωματικό λόγο και να μπορούν να απομνημονεύουν μικρά κείμενα τα οποία διευκολύνουν τη μάθηση δ. Να εξοικειωθούν με το βιβλίο και την ανάγνωση και να εδραιώσουν σταδιακά φιλική σχέση με το λογοτεχνικό βιβλίο. ε. Να εξερευνούν, να δημιουργούν, να επιλέγουν και να οργανώνουν τους ήχους ενεργοποιώντας τη φαντασία και το αισθητικό τους κριτήριο στ. Να καλλιεργήσουν τις φωνητικές κι ερμηνευτικές τους δεξιότητες τραγουδώντας ελληνικά δημοτικά και σύγχρονα «έντεχνα» τραγούδια με ρυθμική και τονική ακρίβεια ζ. Να προσεγγίσουν την οργανική σύνδεση της ελληνικής μουσικής παράδοσης με το χώρο, το χρόνο και την κοινωνική ζωή των ανθρώπων η. Να προσεγγίσουν τη σύνδεση της μουσικής με τον λόγο και το θέατρο σε ένα επίπεδο συμβολικό, υπερβατικό και διαισθητικό θ. Να αποκτήσουν δεξιότητες στη συνεργασία, τον διάλογο και την αυτενέργεια μέσα από την ομάδα και να νιώσουν την ικανοποίηση και τη χαρά από την παρουσίαση μιας εκδήλωσης |
Υλικό | Υπολογιστής, βιντεοπροβολέας, Ηχεία, Πιάνο, Παρτιτούρες τραγουδιών, Κείμενο βιβλίου |
Περιγραφή | Στο εργαστήριο ακολουθήθηκαν διαδοχικά οι εξής φάσεις: 1. Γενική περιγραφή της παράστασης - δράσης που παρουσιάζεται στο εργαστήριο κι ακόμη ανάλυση των στόχων και του θεωρητικού πλαισίου σύλληψής της, τη σύνδεση με προγράμματα σπουδών, τη συνεργασία των εκπαιδευτικών, τη συνεργασία με τους μαθητές, γονείς και τη σχολική κοινότητα, την εκπαιδευτική εν γένει διαδικασία μέσα από την εφαρμογή διεπιστημονικών προγραμμάτων (Χρυσοστόμου, 2003:64), κ.ά. 2. Προβολή βιντεοσκοπημένων αποσπασμάτων της παράστασης, όπου παράλληλα αναλύθηκαν θέματα που αφορούν στο λειτουργικό χαρακτήρα της παραμυθιακής αφήγησης και τη λειτουργία των τραγουδιών στην ανάπτυξη της αφήγησης και της δράσης. Τραγουδήθηκαν οι σκηνές που πλαισιώνονταν από τα εξής τραγούδια: 1.Όνειρο τριανταφυλλί (Αποσπερίτης) - (Α. Αγγελάκης- Γιώργος Κουρουπός) – 3. Ακολούθησε ελεύθερη συζήτηση - γόνιμος διάλογος βάσει των ερωτημάτων και των προβληματισμών των συμμετεχόντων 4. Εργαστήριο, όπου δραματοποιήθηκαν και τραγουδήθηκαν συγκεκριμένες σκηνές του έργου από τους ίδιους τους συμμτέχοντες του εργαστηρίου |
Αποτίμηση | Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε επιτυχώς καθώς η τεχνολογική υποστήριξη του συνεδρίου υπήρξε καθόλα λειτουργική. Η ανταπόκριση των συμμετοχόντων υπήρξε ενθουσιώδης και η αλληλεπίδραση και συνεργασία μεταξύ των μελών (εισηγητές εργαστηρίου - συμμετέχοντες) πλαισίωσε γόνιμα και δημιουργικά το εργαστήριο. Μέσα από το γόνιμο διάλογο και την αμεσότητα επικοινωνίας μεταξύ των μελών τιυ εργαστηρίου αναδύθηκαν νέες πτυχές κι ανατροφοδοτήσεις της δράσης.
|
Βιβλιογραφία |
|
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Χρυσάνθη Ζεπάτου είναι Εκπαιδευτικός Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι κάτοχος Πτυχίου Πιάνου (Ωδείο Αθηνών), Διπλώματος Πιάνου (Αθήναιον Ωδείο – ATHENEUM), μεταπτυχιακού διπλώματος του Διατμηματικού προγράμματος «Μουσική και κουλτούρα: Διεπιστημονικές Αναλύσεις κι Εφαρμογές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών και του Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίιου Αθηνών και πτυχίου του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.Υπήρξε μέλος της Ομάδας Σύνταξης και Εισηγητών του Βιβλίου Καθηγητή Μουσικής Α΄ Τάξης Ενιαίου Λυκείου (ΟΕΔΒ, 1999), μέλος της Γραμματείας Στήριξης της Ομάδας Εργασίας για Θέματα Μουσικής Πληροφορικής – Εξ αποστάσεως μάθησης – Σύγχρονα μέσα επικοινωνίας του ΥΠΕΠΘ, μέλος των Επιστημονικών Ομάδων Ειδικοτήτων για τη σύνταξη οδηγιών και προδιαγραφών και έκθεσης – εισήγησης κριτηρίων και αξιολόγησης παιδαγωγικού και διδακτικού υλικού για το Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο. Αποτέλεσε μέλος της Ομάδας Συγγραφής του Διδακτικού Πακέτου «Μουσική Ε΄ Δημοτικού» (ΟΕΔΒ 2007) κι επιμορφώτρια στη Β΄ Φάση Επιμόρφωσης στα ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ και τα νέα εκπ/κά πακέτα. Υπήρξε εμπειρογνώμονας για την εκπόνηση Νέου Προγράμματος Σπουδών Μουσικής και Οδηγού Εκπαιδευτικού Μουσικής «Εργαλεία Διδακτικών Προσεγγίσεων», επιμορφώτρια και Σύμβουλος Προώθησης για την πιλοτική εφαρμογή των Νέων Σπουδών στο πλαίσιο της πράξης Νέο Σχολείο (Σχολείο 21ου αιώνα).Έχει δημοσιεύσεις σε επιστημονικά συνέδρια και περιοδικά.
ΦΩΤΕΙΝΗ ΖΕΡΒΑ
Ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στη Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία το 1985, και το 1997, έλαβα το Δίπλωμα Μετεκπαίδευσης στη Γενική Αγωγή από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, (Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Μαράσλειο Διδασκαλείο) , με Άριστα. Έχω επιμορφωθεί στην Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, στις Μαθησιακές Δυσκολίες-Δυσλεξία: Διάγνωση – Αποκατάσταση, σε θέματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και σε πρόγραμμα του Γαλλικού Υπουργείου Παιδείας με θέμα «Γλώσσα και Πολιτισμός» Είμαι κάτοχος DIPLOME D’ETUDES SUPERIEURES της Γαλλικής Γλώσσας, PROFICIENCY OF THE PROGRESSIVE ENGLISH GROUP της Αγγλικής Γλώσσας και CERTIFICADO DE APTITUD της Ισπανικής Γλώσσας. Ένα από τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά μου είναι η ενασχόληση με τη μουσική (ακορντεόν). Στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπηρετώ από το 1985. Από το 1989, υπηρετώ στο 1ο 12/θ Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών (Μαράσλειο). Έχω συμμετάσχει ως επιμορφώτρια στο 1ο ΠΕΚ Αθήνας αλλά και ως ομιλήτρια σε Συνέδρια (Πανεπιστήμιο Πειραιά και Νέος Παιδαγωγός) με θέμα την αξιοποίηση της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου. |