Εργαστήριο: καλές πρακτικές

Εμφάνιση
id 221
Τίτλος Χωρικές σχέσεις: απέναντι στη Νευτώνια λογική
Ονοματεπώνυμο Π. Σταθοπούλου, Ε. Δημητροπούλου, Ε. Πολυχρονάτου, Π. Καραβά, Α. Σαμαράς, A. Θωμοπούλου, Θ.Ραυτόπουλος, Π. Λουκάτος, Π. Μουστάκα, Ε. Γλαμπεδάκη, Β.Χρήστου
Συνεδρία Χωρικές σχέσεις: απέναντι στη Νευτώνια λογική [ 18:30]
Αίθουσα 823
Ημερομηνία Friday, 12 Oct 2018
Περίληψη

Διάρκεια  Εργαστηρίου: 120΄

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

5άλεπτες εισηγήσεις και συζήτηση - Γνωριμία της ομάδας (30΄)

2. ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Ο ρόλος της αναπνοής στην κίνηση τη θεατρική και τη χορευτική - Ασκήσεις. (20΄).

3. ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ

Η επιλογή λέξεων/εννοιών για τη Δημιουργία έργου εικαστικού, θεατρικού, κινηματογραφικού ή  χορογραφίας από τους συμμετέχοντες, ατομικά ή σε ομάδες (40΄).

4. ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΜΕ

Παρουσίαση των έργων στην ολομέλεια της ομάδας (30΄).

 

Απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή:

Συστήματα ήχου (οπωσδήποτε) και προβολής (εάν είναι δυνατό) και  μια άδεια άνετη αίθουσα με ένα μεγάλο τραπέζι ή περισσότερα μικρά.

Χαρτί του μέτρου (20-30 μ.),  μολύβια, ξυλομπογιές-μαρκαδόρους, κόλλες, χαρτοταινίες, ψαλίδια, κάμερες και βιντεοκάμερες.

Επίσης, οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φέρουν ένα ατομικό μαξιλάρι και εάν διαθέτουν ένα μουσικό όργανο (κρουστό κατά προτίμηση) και φυσικά άνετο ντύσιμο.

 

Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων:

50 άτομα περίπου (θα καθοριστεί από το μέγεθος της αίθουσας).

 

Περιεχόμενο εργαστηρίου

Οι μαθητές αναζητούν την ταυτότητά τους, μέσα στην ανάγκη τους να βρουν τον εαυτόν τους σ’ ένα κόσμο γεμάτο από προκατασκευασμένες ιδέες. Ψάχνουν, ρωτούν, αναζητούν  το νόημα στην τέχνη, όπου όμως κι εκεί, κυριαρχούν τα τηλεοπτικά πρότυπα και το μοντέλο μιας «παγκοσμιοποιημένης» κουλτούρας, η οποία γίνεται αποδεκτή χωρίς κανένα φιλτράρισμα.

Βασικός στόχος του εργαστηρίου (εικαστικά, θέατρο, κινηματογράφος και χορός) είναι να σχεδιαστούν δράσεις που δύνανται  κατ’ αρχήν, να καλλιεργήσουν τη διάθεση των μαθητών ενάντια στην  αδιαφορία, με όχημα την τέχνη και τις διαφορετικές μορφές έκφρασής της.

Μέσα από τη συνομιλία και αλληλεπίδραση των τριών τεχνών, εικαστικών - θεάτρου – χορού, το αποτέλεσμα που θα προκύψει θα είναι μία ζωντανή τέχνη από ζωντανούς οργανισμούς που επικοινωνούν μεταξύ τους και δημιουργούν. Η σύνδεση αυτή των τεχνών θα συμβάλει στην ανάπτυξη σχέσεων των υποκειμένων με όλες τις μορφές τέχνης όπως και με το ίδιο το περιβάλλον (το σχολικό) μέσα από μία διάσταση χωροχρονική, καθώς η ζωγραφική φέρει την έννοια του χώρου, ο χορός και το θέατρο την έννοια του χρόνου.

 

Πιστεύουμε ότι, η   καλλιτεχνική έκφραση είναι κάτι που κτίζεται σιγά-σιγά μέσα από την απόκτηση γνώσεων κι εμπειριών και δε στηρίζεται στην αυθαιρεσία. Για αυτό το λόγο,   κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα μπουν σε δοκιμασία τα δίπολα ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ-ΗΘΙΚΗ, ΠΕΙΘΑΡΧΕΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΑΤΟΜΙΚΟ-ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ, ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ-ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ.

 

Επιμέρους στόχοι 

 

*από τις εικαστικές τέχνες: κινητικές δεξιότητες, σχήματα μαθηματικές έννοιες, χρώματα, ισορροπία αντιθέσεις και χωρικές σχέσεις,

*από το θέατρο/κινηματογράφο:   έκφραση μηνυμάτων και ανθρωπιστικών αξιών με άμεσο τρόπο, δυνατότητα αναπαράστασης, μίμησης και έκφρασης.

*από τον χορό: Η ελεύθερη κίνηση ως πρωταρχικό μέσο επικοινωνίας το οποίο παρέχει έναν ασφαλή χώρο έκφρασης των αναγκών της ψυχής.

 Σημαντικό στοιχείο και στις τρεις μορφές τέχνης είναι ο αυτοσχεδιασμός ως στοιχείο ενοποιητικό και η επί τόπου έμπνευση.

 

Τελικός στόχος

 

Η θεραπεία μέσω των τεχνών, σε συναισθηματικά προβλήματα, πίεσης και άγχους, σε δυσκολία επικοινωνίας και αποδοχής του άλλου και κυρίως του ίδιου μας του εαυτού, σε περιπτώσεις δυσκολίας έκφρασης κυρίως με λέξεις ή όταν κάποιος αποφεύγει το συναίσθημά του και βρίσκεται σε σύγχυση σε σχέση με αυτό που εκφράζει λεκτικά στους άλλους. 

 

Το μότο μας είναι: Θεραπεύουμε την τέχνη κι εκείνη θεραπεύει εμάς…

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

Σαν αρχή, θα γίνουν  5άλεπτες εισηγήσεις με κεντρικό θέμα τις σχέσεις των ανθρώπων στον χώρο-σχολικό περιβάλλον, μέσα από τη λειτουργία των τεχνών και στη συνέχεια θα ακολουθήσει συζήτηση με τους συμμετέχοντες. Οι εισηγητές αποτελούν μια ομάδα εκπαιδευτικών καλλιτεχνικής παιδείας η οποία συνεργάστηκε το σχολικό έτος 2017-18 στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Κερατσινίου- Δραπετσώνας.

 

Διάρκεια 90'
Τέχνη Θέατρο Χορός Εικαστικά
Βιογραφικό Σημείωμα

1. Εύη Δημητροπούλου, Ηθοποιός-Σκηνοθέτης, Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΕΑΠ, Εκπαιδευτικός Θεάτρου και Κινηματογράφου, μέλος του Εργαστηρίου Έρευνας στην Πρακτική και Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία.

--Με ποιόν τρόπο η τέχνη  προτείνει δρόμους χειραφέτησης και δυναμικής συνδιαλλαγής σε μια κοινωνία που δημιουργεί άνισους χώρους αλλά και χρόνους μέσα στο ίδιο περιβάλλον; Πώς η τέχνη  χειραφετείται  και ομιλεί;  Ποια δυναμική φέρει ώστε να  μπορεί να γίνει ένας ισάξιος συνομιλητής απέναντι στο εγκαθιδρυμένο καρτεσιανό Λόγο discourse; Απέναντι  στη Νευτώνια  Λογική της  άρρηκτης σχέσης αίτιων και αποτελεσμάτων ; 

 

Ελένη Πολυχρονάτου, Εικαστικός, Δρ. Θεωρίας της Τέχνης, ΑΣΚΤ.

- -Πως η δύναμη των φυσικών νόμων (Νευτόνια Λογική) ηττήθηκε από τη δύναμη των κοινωνικών νόμων, οι οποίοι φαίνεται να κυριαρχούν στον σύγχρονο κόσμο μετά την απομάκρυνση του ανθρώπου από το φυσικό περιβάλλον. Η επίδραση                          του φαινομένου στο οικογενειακό και  σχολικό περιβάλλον.     

 

Παρασκευή Καραβά-Τσεβδού, Φιλόλογος, ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής.                                                              ---Ο ευεργετικός/θεραπευτικός ρόλος των τεχνών στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο και οι αρνητικές επιπτώσεις από την έλλειψη επαφής με αυτές, των  καθηγητών και των μαθητών.

 

Απόστολος Σαμαράς, Γυμναστής (κατεύθυνση Παραδοσιακών Χορών) Μουσικός/Χορευτής, ΠΜΣ Αγωγή και Πολιτισμός.

----Ποια ρήγματα μπορεί να καταφέρει στην κατεστημένη λογική και στην κατακερματισμένη γνώση η σύγχρονη προσέγγιση της παράδοσης. Πως μπορεί                   ο μαθητής να επανατοποθετηθεί στον χώρο και στον χρόνο, ατομικά και συλλογικά  βιώνοντας την παράδοση μέσα από τον χορό, τη μουσική και το τραγούδι.

 

Για τις ασκήσεις και το δημιουργικό μέρος

 

Εικαστικά

Θωμοπούλου Αντωνία, Εικαστικός-Εκπαιδευτικός, ΠΜΣ Αγωγή και Πολιτισμός, Υποψ. Διδάκτωρ τμ. Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου.

Ραυτόπουλος Θεόδωρος, Εικαστικός, ΠΜΣ Ψηφιακές Μορφές Τέχνης, ΑΣΚΤ.

 

Χορός

Λουκάτος Παναγιώτης, Ηθοποιός-Σκηνοθέτης, Εικαστικός, Διδάσκων Κλασικό Χορό και Θεατρική Κίνηση (παιδαγωγική επάρκεια ΕΚΠΑ).

Μουστάκα Πέπη, Ειδική Παιδαγωγός - ΦΠΨ Αθηνών, ΜΑ in of Arts in Special Education, UK.

 

Θέατρο

Γλαμπεδάκη Ειρήνη, Ηθοποιός, Διδάσκουσα Υποκριτική (Εξειδ. Δραματοθεραπεία)

Χρήστου Βασιλική, Αρχιτέκτων, Ηθοποιός (παιδαγωγική επάρκεια ΕΚΠΑ).

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------

Email             pstath@ceed.uoa.gr

Tηλέφωνο     6977 500465

Διεύθυνση ΖΑΙΜΗ 5, ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ 17562

 

 

Βιογραφικό σημείωμα

 

Η Παναγιώτα (Πάνη) Σταθοπούλου είναι κάτοχος πτυχίου Καλών Τεχνών (Παρίσι, 1985) και διδακτορικού διπλώματος στη Φιλοσοφία (ΕΚΠΑ 2005). Διδάσκει από το 1988 στη Δημόσια Εκπαίδευση με διδακτική εμπειρία και στις τρεις βαθμίδες). Έχει συμμετάσχει/οργανώσει εκθέσεις γλυπτικής, ζωγραφικής, εικονογραφήσεις βιβλίων/περιοδικών κι έχει αναλάβει αρκετές φορές την επιμέλεια εκδόσεων, θεατρικών παραστάσεων κα, με σκοπό πάντα την προβολή της παιδαγωγικής διάστασης της τέχνης και των κοινωνικών της προεκτάσεων. Έχει ασχοληθεί με την παραγωγή εκπαιδευτικού οπτικοακουστικού υλικού, τη συγγραφή άρθρων και την οργάνωση σεμιναρίων/βιωματικών καλλιτεχνικών εργαστηρίων. Έχει καταθέσει προτάσεις που αφορούν τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και την αισθητική σε δήμους. Από το 2004, σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Φυσικών, αποτελεί βασικό εμπνευστή και διοργανωτή συνεδρίων/σεμιναρίων/ημερίδων για την προώθηση του διαλόγου μεταξύ  Επιστήμης και Τέχνης κύρια στον χώρο της εκπαίδευσης. Το 2007 ίδρυσε την καλλιτεχνική ομάδα artreeteam -art and environmental education-  με σκοπό τη διάδοση της περιβαλλοντικής τέχνης και της οικο-καλλιτεχνικής εκπαίδευσης μέσα από διαλέξεις, σεμινάρια και τον σχεδιασμό/υλοποίηση έργων υπαίθριας τέχνης.