Εισήγηση

Εμφάνιση
id 246
Τίτλος Όταν οι τέχνες συγκατοικούν στην τάξη: Graphic novels και λογοτεχνική εκπαίδευση στο Λύκειο
Ονοματεπώνυμο Βαρβάρα Ρούσσου
Συνεδρία ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ [ 15:00]
Αίθουσα 312
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

 Στην εισήγησή μου επιχειρώ να αναδείξω το πώς, μέσω εφαρμοσμένων παραδειγμάτων-σεναρίων στην Α΄ και Β΄ τάξη του Λυκείου οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τα graphic novels, μια άλλη τέχνη της αφήγησης, τα οποία λειτουργούν ως μέσα για τη δημιουργική διδασκαλία μιας άλλης τέχνης, της Λογοτεχνίας. Διδάχτηκαν από το 2012 έως το 2018 παράλληλα με τα λογοτεχνικά κείμενα τα εξής graphic novels:  Γ. Γούσης-Δ. Παπαμάρκος, Ερωτόκριτος, (Α’ Λυκείου), Soloup, Αϊβαλί,(Β’ Λυκείου), Θ. Πέτρου-Δ. Βανέλλης, Παραρλάμα και άλλες ιστορίες του Δημοσθένη Βουτυρά,(Β’ Λυκείου). Τα παραπάνω διδάχτηκαν τόσο κατά την εφαρμογή σεναρίων συνταγμένων  από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας όσο και στο πλαίσιο σεναρίων που διαμορφώθηκαν από την ίδια τη διδάσκουσα για το μάθημα της Λογοτεχνίας.

   Η πρακτική της παράλληλης διδασκαλίας λογοτεχνικών έργων και graphic novels επιλέχτηκε για να ξεκινήσουν οι μαθητές από μια γνωστή μορφή τέχνης, τη λογοτεχνία, και να οδηγηθούν στη γνωριμία με μια παρεξηγημένη μορφή τέχνης που οι περισσότεροι θεωρούσαν ταυτόσημη με τις παιδικές εικονογραφημένες εξιστορήσεις και το χιούμορ.

   Στα εφαρμοσμένα αυτά παραδείγματα τέθηκαν ως στόχοι: α) οι μαθητές να κατανοήσουν ότι τα εικονογραφηγήματα (graphic novels) είναι μια άλλη τέχνη η οποία χρησιμοποιεί τον/τους δικούς της κώδικα/ες συγκριτικά με τη λογοτεχνία της οποίας δεν συνιστά υποβοήθημα β) να έρθουν σε επαφή με βασικές έννοιες του κώδικα των graphic novels και των στοιχείων που «δανείζονται» από άλλες τέχνες ώστε να είναι σε θέση, κατά το δυνατόν, να τα αντιμετωπίσουν ως αυτόνομα και ιδιαίτερα έργα τέχνης και γ) ως απόρροια των παραπάνω να μην παραμείνουν στη μεταφορά του λογοτεχνικού κειμένου σε κόμικ αλλά να είναι σε θέση να εκτιμήσουν αυτόνομα την καλλιτεχνική αξία της μεταφοράς.

   Στην εισήγηση θα αναφερθούν εκτός της στοχοθεσίας, η πορεία που ακολουθήθηκε στη διδασκαλία και τα συμπεράσματα.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Εικαστικά
Βιογραφικό Σημείωμα

Απόφοιτος του Νεοελληνικού Τομέα της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ.  Μεταπτυχιακό στη νεοελληνική φιλολογία από τη Φιλοσοφική Σχολή του Παν/μιου Κρήτης (2003). Διδακτορικό στη Νεοελληνική Φιλολογία από τη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ (2009). Διδακτορικό από το Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ (2018). Τρίμηνο εξ αποστάσεως επιμορφωτικό πρόγραμμα του Κέντρου Δια βιόυ μάθησης του Παν/μίου Ιωαννίνων με τίτλο «Νεοελληνική Λογοτεχνία και Ψηφιακές Τεχνολογίες». Έχω συνεργαστεί με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας στην εφαρμογή σεναρίων διδασκαλίας με χρήση Τ.Π.Ε. Έχω λάβει μέρος σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες σχετικά με τη λογοτεχνία και τη διδασκαλία της στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Υπηρετώ από το 2008 έως σήμερα στο Πειραματικό ΓΕΛ Ηρακλείου Κρήτης. Αναλυτικά συμμετοχή σε συνέδρια και δημοσιεύσεις βλ. https://asfa.academia.edu/BarbaraRoussou