Εργαστήριο: βιωματικές δράσεις
id | 255 |
---|---|
Τίτλος | Εισαγωγή στο «Μαύρο Θέατρο» |
Ονοματεπώνυμο | Θεοδοσία Τουρτόγλου, Ευαγγελία Σταμάτη |
Συνεδρία | Θεατρικές τεχνικές στην τάξη [εργαστήριο] [ 09:30] |
Αίθουσα | 640 |
Ημερομηνία | Saturday, 13 Oct 2018 |
Περίληψη | Το εργαστήριο περιελάμβανε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος έγινε μια μικρή θεωρητική εισαγωγή στο Μαύρο θέατρο, δόθηκαν ιστορικά στοιχεία, πληροφορίες για το στήσιμο της σκηνής, τα φώτα, τα υλικά και τον τρόπο κατασκευής αντικειμένων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο μαυρο Θέατρο. Στο δεύτερο μέρος η ομάδα πέρασε από όλα τα στάδια όπως και η ομάδα των παιδιών στο σχολείο: γνωριμία, ενεργοποίηση, ασκήσεις ρυθμού, εμπιστοσύνης, φαντασίας κτλ και στη συνέχεια δημιουργήθηκαν μικρότερες ομάδες και με αφορμή ένα αντικείμενο ( χάρτινη βάρκα) κλήθηκαν να φτιάξουν μιά δική τους ιστορία και αφού κατασκευάσουν συμπληρωματικά αντικείμενα να την παρουσιάσουν στη σκηνή του μαύρου θεάτρου. |
Διάρκεια | 90' |
Τέχνη | Θέατρο |
Λέξεις - κλειδιά | Μαύρο θέατρο, κούκλες, black light, φλούο χρώματα. |
Ηλικίες | Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης |
Στόχοι |
|
Υλικό | ΣΚΗΝΗ
ΦΩΤΑ
ΥΛΙΚΑ για κατασκευές
|
Περιγραφή | 1.Μικρή θεωρητική εισαγωγή: Τι είναι το μαυρο θέατρο, περιγραφή σκηνής, φώτων, υλικών. Γιατί να επιλέξουμε τη συγκεκριμένη τεχνική;
2. Παιχνίδι γνωριμίας (λέμε τα ονόματα μας χρησιμοποιώντας μόνο τα συμφωνα): πρόκειται για διασκεδασικό παιχνίδι που "σπάει τον πάγο" . Ακολούθησε παιχνίδι ενεργοποίησης, η γνωστή φρουτοσαλάτα της οποίας η εξέλιξη περιέχει και στοιχεία μιας καλύτερης γνωριμίας π.χ.αλλάζουν θέση όσοι καπνίζουν, όσοι έχουν παιδιά κτλ. Τα πρωτα αυτά παιχνίδια έχουν πολλές παραλλαγές και εφαρμόζονται ανάλογα με το πόσο καλά γνωρίζονται τα μέλη της ομάδας με την οποία δουλεύουμε. Το επόμενο παιχνίδι ήταν παιχνίδι ρυθμού: Η ομάδα κινήθηκε ελευθερα στο χώρο και σταματούσε στο χτύπημα των χεριών του εμψυχωτή, ξεκινούσε στο επόμενο χτυπημα, σταματούσε. Η εξέλιξη αυτής της άσκησης είναι η ομάδα να ξεκινά και να σταματά χωρίς χτύπημα χεριών και να κινείται σαν ένα σώμα. Ακολούθησε ένα ακόμη παιχνίδι ρυθμού, που απαιτούσε συγκέντρωση και προσοχή, το παιχνίδι με τα μπαλάκια. Η ομάδα καταλήγει να ανταλλάσει ως και 10 μπαλάκια ταυτόχρονα. Πρόκειται για δύσκολη άσκηση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί κυρίως σε μεγάλα παιδιά. Τέτοιου είδους ασκήσεις θα πρέπει να επαναλαμβάνονται σε μια ομάδα παιδιών με στόχο να κατακτούν ολοένα και μεγαλύτερα επίπεδα συγκέντρωσης επικοινωνίας και ρυθμού. Ακολούθησε μία άσκηση για ενεργοπόιηση της φαντασίας. Στη μέση του κύκλου αφήσαμε ένα σουρωτήρι. Όποιος ένιωθε έτοιμος μπορούσε να σηκωθεί και να χρησιμοποιήσει το σουρωτήρι σαν κάτι άλλο πχ. κιθάρα, απόχη, κουτάλα κτλ. Η άσκηση συνεχίζεται μέχρι οι χρήσεις του αντικείμένου να γίνουν τελείως απροσδόκητες και να ξεφύγουν από το σχήμα του πχ. μωρό, τσιγάρο κτλ. Στη συνέχεια η ομάδα χωρίστηκε σε 3 υποομάδες και τους δόθηκε μιά χάρτινη λευκή βαρκούλα και η αρχή μιας ιστορίας. Καθε ομάδα έπρεπε να φτιάξει μια ιστορία δημιουργώντας ότι άλλο χρειάζονταν με τα υλικά που υπήρχαν. Στόχος αυτού του τελευταίου μέρους του εργαστηρίου ήταν να χρησιμοποιήσουν οι συμμετέχοντες τα υλικά μαυρου θεάτρου που τους διαθέσαμε και στη συνέχεια να δουν πως αυτά λειτουργούν στη σκηνή. Δημιουργήθηκαν λοιπόν ιστορίες προέκυψαν απορίες που απαντηθηκαν και στο τέλος ακολουθησε μια μικρή συζήτηση για αυτό που συνέβη, τι αποκόμισε ο καθένας αν πιστεύει ότι θα μπορούσε να το χρησιμοοιήσει στην τάξη του. |
Αποτίμηση | Ως εμψυχωτές πιστεύουμε ότι δουλέψαμε με μία πολύ δεκτική ομάδα που είχε γνήσιο ενδιαφέρον για το αντικείμενο του εργαστηριού. Δυστυχώς η ώρα που είχαμε στη διάθεση μας ήταν πολύ λίγη για ένα τέτοιο εργαστήριο που η κανονική του ανάπτυξη χρειάζεται το λιγοτερο 4 ώρες για μια καλή εισαγωγή. Ελπίζουμε η μικρή γευση που πήραν οι συμμετέχοντες να αποτέλεσε ένα καλό ερέθισμα. |
Βιβλιογραφία |
|
Βιογραφικό Σημείωμα | Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1970 και ζει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Νηπιαγωγών της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και εργάστηκε μέχρι το 2004 ως παιδαγωγός ειδικής αγωγής στο ΨΚΒΕ και στην ΠΒΜ του ΟΑΕΔ Λακκιάς. Εργάζεται ως νηπιαγωγός διορισμένη στο Υπ. Π από το 2004. Είναι ιδρυτικό μέλος της κουκλοθεατρικής ομάδας Hocus Pocus, που για αρκετά χρόνια ανέβαζε παραστάσεις μαύρου θεάτρου, ενώ τα τελευταία χρόνια στις παραστάσεις της χρησιμοποιεί μείξη διαφόρων θεατρικών τεχνικών (αφήγηση, μάσκα, κουκλοθέατρο, θέατρο σκιών κ.α.). Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων που αφορούν στην παιδαγωγική του θεάτρου. Επίσης, έχει συμμετάσχει ως εμψυχώτρια σε εργαστήρια ενηλίκων (συντονίστρια για 4 χρόνια στην ομάδα επιλογής μαύρου θεάτρου του ΠΕΘΕΑ ΑΡΓΩ) αλλά και παιδιών που αφορούν στην τεχνική του μαύρου θεάτρου. Φοιτήτρια στο 2ο έτος του μεταπτυχιακού Θεατρικών Σπουδών του Ανοιχτού Πανεπιστημίου Κύπρου.
Βιογραφικό σημείωμα: Σταμάτη Ευαγγελία Γεννήθηκε στο Δασοχώρι Γρεβενών το 1975. Από το 1994 ζει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Νηπιαγωγών της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ. καθώς και του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Εργάζεται ως νηπιαγωγός από το 2000. Από το 2000 είναι μέλος της κουκλοθεατρικής ομάδας Hocus Pocus, που, για αρκετά χρόνια ανέβαζε παραστάσεις μαύρου θεάτρου, ενώ τα τελευταία χρόνια στις παραστάσεις της χρησιμοποιεί μείξη διαφόρων θεατρικών τεχνικών (αφήγηση, μάσκα, κουκλοθέατρο, θέατρο σκιών κ.α.). Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων που αφορούν στην παιδαγωγική του θεάτρου. Επίσης, έχει συμμετάσχει ως εμψυχώτρια σε εργαστήρια ενηλίκων αλλά και παιδιών που αφορούν στην τεχνική του μαύρου θεάτρου. Είναι ιδρυτικό μέλος της παιδικής θεατρικής ομάδας Δασοχωρίου «Θεάτρελλοι». Φοιτήτρια στο 2ο έτος του μεταπτυχιακού του τμήματος Θεατρολογίας Θεσσαλονίκης. |