Εισήγηση

Εμφάνιση
id 256
Τίτλος Ο Σουρεαλισμός μέσα από το βλέμμα και την οπτική των μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού
Ονοματεπώνυμο Ελένη Τσίρη
Συνεδρία ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ [ 18:30]
Αίθουσα 313
Ημερομηνία Thursday, 11 Oct 2018
Περίληψη

Η εισήγηση αφορά στην διδασκαλία και τα αποτελέσματά σειράς μαθημάτων που εστιάζουν στο κίνημα του Σουρεαλισμού. Σκοπός των μαθημάτων είναι να γνωρίσουν οι μαθητές το κίνημα του Σουρεαλισμού και τους εκπροσώπους του, τόσο τους ξένους όσο και τους Έλληνες (Εγγονόπουλος, Ντε Κίρικο, Μαγκρίτ, Μιρό, Νταλί κλπ.)  και να συνδέσουν το παράδειγμα των σουρεαλιστών καλλιτεχνών με το δικό τους κόσμο δημιουργώντας ατομικές και ομαδικές εργασίας. Αξιοποιήθηκαν τεχνικές διερευνητικής μάθησης που εστίαζαν στην αναγνώριση των μορφών και των μορφικών στοιχείων υπό το πρίσμα μιας σουρεαλιστικής οπτικής. Οι μαθητές γνώρισαν υλικά που μπορούν να αξιοποιηθούν στην κατασκευή ενός σουρεαλιστικού έργου και δόθηκαν αφορμές που τους επέτρεψαν να εκπαιδευτούν στην επιτυχημένη χρήση τους ώστε να είναι σε θέση να  εκφράζουν ιδέες, αξίες και απόψεις ανάλογες του ύφους και της οπτικής των εκπροσώπων του κινήματος. Για την γνωριμία των μαθητών με τα υλικά και τις τεχνικές του σουρεαλισμού  χρησιμοποιήθηκαν αφίσες, εκτυπώσεις, video, internet, αλλά και λογοτεχνικά έργα (π.χ. ποιήματα, αποσπάσματα διηγημάτων κλπ.) που επιτρέπουν τον δημιουργικό μετασχηματισμό τους σε εικαστικά κείμενα. Οι μαθητές πειραματίστηκαν σε διάφορες τεχνικές και τρόπους, που τους επέτρεψαν να εκφράσουν με δημιουργικό τρόπο τα συναισθήματά τους και τα βιώματά τους ενώ μέσα από την παρατήρηση οδηγήθηκαν στην αποκάλυψη των δικών τους ιδεών. Η ομαδοσυνεργατική μαθησιακή και δημιουργική διαδικασία στάθηκε αφορμή για την προαγωγή της συνεργασίας, της αλληλεπίδρασης και της επικοινωνίας των μαθητών, ενώ παράλληλα δόθηκε χώρος για την έκφραση προσωπικών ιδεών και αντιλήψεων. Έμφαση δόθηκε επίσης στην γνωριμία με την Ιστορία της τέχνης, επεισόδια και συμβάντα από την ζωή των σουρεαλιστών καθώς και στην κατανόηση της ορολογίας της τέχνης, των αινιγμάτων, των συμβόλων και των συμβολισμών που χρησιμοποιούνται από τους σουρεαλιστές. Τέλος έμφαση δόθηκε στο βύθισμα στο εξωπραγματικό, το μυστηριώδες και το φανταστικό. Η ευχάριστη μαθησιακή διαδικασία πρόσφερε στα παιδιά προσωπική ικανοποίηση ενώ τα έργα που παρήχθησαν ήταν αισθητικά άρτια.

 

Βιογραφικό Σημείωμα

Η Ελένη Τσίρη είναι απόφοιτος της Σχολής Νηπιαγωγών Θεσσαλονίκης  (1985) και του Τμήματος  Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Θεσσαλονίκης με κατεύθυνση Ζωγραφική (1997) και Χαρακτική (2014). Από το 1998 διδάσκει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ως καθηγήτρια Καλλιτεχνικών Μαθημάτων και από το 2013 είναι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην ίδια ειδικότητα. Παράλληλα εργάστηκε ως ωρομίσθια στο Α.Π.Θ στο Τμημα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών με αντικείμενο τη χαρακτική (2014) και σε τμήματα διδασκαλίας της τέχνης σε παιδιά και ενήλικες στο πλαίσιο επιμορφωτικών προγραμμάτων δημοτικών φορέων. Έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε διεθνή συνέδρια χαρακτικής, σε σεμινάρια εκπαιδευτικά και εικαστικά κλπ.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Εικαστικά