Εισήγηση

Εμφάνιση
id 272
Τίτλος Πολιτιστικές διαδρομές στο κέντρο του Πειραιά
Ονοματεπώνυμο Αιμιλία Φουντούκη
Συνεδρία ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ [ 12:00]
Αίθουσα 311
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

Θέμα της προτεινόμενης εισήγησης είναι μια περίπτωση προσέγγισης της τοπικής ιστορίας από μαθητές Γυμνασίου. Κατά το σχολικό έτος 2017-18 ομάδα 25 μαθητών της Β΄ τάξης του 4ου Γυμνασίου Κερατσινίου υλοποίησε Πολιτιστικό Πρόγραμμα με τίτλο «Πάμε μια βόλτα στον Πειραιά; Περπατώντας στους δρόμους της πόλης ψηλαφώ την ιστορία της».  

Σκοπός της δράσης ήταν να ανιχνευθούν τρόποι με τους οποίους θα μπορούσε το παρελθόν του τόπου, όπου ζουν οι μαθητές, να προσελκύσει το ενδιαφέρον τους και να συνδεθεί δυναμικά με το παρόν τους.  Για τον λόγο αυτό έγινε προκαταρκτική έρευνα, ώστε να διερευνηθούν οι στάσεις και οι προσδοκίες των συμμετεχόντων και μη συμμετεχόντων στο πρόγραμμα μαθητών καθώς και των γονέων. Η έρευνα οδήγησε στην απόφαση της οργάνωσης ενός δραματοποιημένου ιστορικοὐ – πολιτισμικοὐ περιπάτου στο κέντρο της πόλης με οκτώ συνολικά σταθμούς.

Οι μαθητές συνέλεξαν υλικό για τους σταθμούς αυτούς αντλώντας από  ποικίλες πηγές: χάρτες, ιστορικά και λογοτεχνικά βιβλία, ιστοσελίδες, επιτόπια έρευνα, φωτογραφίες, ταινίες, προφορικές μαρτυρίες. Στη συνέχεια, συνέθεσαν τα κείμενα της ξενάγησης στα οποία έδωσαν θεατρική μορφή.  Οργανώθηκαν, έτσι,  οκτώ δεκάλεπτες θεατρικές σκηνές, μία για τον κάθε σταθμό  του περιπάτου. Παράλληλα, δημιούργησαν ένα ραδιοφωνικό μήνυμα για την πολιτισμική κληρονομιά του Πειραιά, με το οποίο συμμετείχαν στον Διαγωνισμό «Κάν’ το ν’ ακουστεί 2018» του European School Radio  και απέσπασαν το Βραβείο ραδιοφωνικού μηνύματος Γυμνασίου. Το project περιελάμβανε, επίσης, διαμορφωτική και τελική αξιολόγηση από κοινό και συμμετέχοντες μαθητές.

Η παραπάνω δράση στηρίχτηκε στη θέση ότι μια σύγχρονη προσέγγιση της πολιτισμικής κληρονομιάς θα πρέπει να είναι ανθρωποκεντρική, να στηρίζεται στην ενεργό συμμετοχή, να αναδεικνύει την ατομική και συλλογική μνήμη, την πολλαπλότητα των αφηγήσεων και την αξία των προφορικών μαρτυριών, να νοηματοδοτείται από το παρόν και να συνδέεται με το μέλλον. Σ’ αυτή τη λογική το σύγχρονο σχολείο οφείλει να φέρνει τον μαθητή σε επαφή με το παρελθόν και με την τοπική ιστορία ακολουθώντας διδακτικές πρακτικές που απελευθερώνουν τη δημιουργικότητα και στηρίζονται στην αυτενέργεια, τη διάδραση, την πρωτοβουλία και την ομαδικότητα.

 

Βιογραφικό Σημείωμα

Η Αιμιλία Φουντούκη είναι απόφοιτος του τμήματος  Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (κατεύθυνση Ψυχολογία) της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (1988)  και της Δραματικής  Σχολής του Θεάτρου Τέχνης Κ. Κουν (1992). Είναι, επίσης, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Πολιτιστική Διαχείριση από το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων  και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου (2018). Η δράση που περιγράφεται παραπάνω πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της διπλωματικής της εργασίας.  Υπηρετεί ως  καθηγήτρια φιλόλογος στη δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 1992.  Από το 2003 ως σήμερα εργάζεται στο 4ο Γυμνάσιο Κερατσινίου. Το διάστημα 2014-15 συνεργάστηκε με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας για την υλοποίηση Πράξης που αφορούσε τη δημιουργία πρωτότυπων διδακτικών σεναρίων για τα  μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας με χρήση ΤΠΕ. Τα διδακτικά σενάρια που συνέταξε και εφάρμοσε είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα «Πρωτέας» (http://proteas.greek-language.gr/). Επί σειρά ετών ασχολείται συστηματικά με την υλοποίηση Πολιτιστικών Προγραμμάτων με τους μαθητές του σχολείου της και ιδιαίτερα με το ανέβασμα θεατρικών παραστάσεων. Έχει συμμετάσχει, επίσης,  σε προγράμματα φιλαναγνωσίας, αρχιτεκτονικής και υιοθεσίας αρχαίου θεάτρου. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με το Θέατρο Τέχνης, το Θέατρο Στοά, το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, την ομάδα «Μπουφόνοι» κ.ά.  Έχει, επίσης, ασχοληθεί με την αφήγηση παραμυθιών. Γνωρίζει αγγλικά και γαλλικά και έχει παρακολουθήσει επιμορφώσεις και σεμινάρια για τις σύγχρονες διδακτικές πρακτικές και για την αξιοποίηση των Τεχνών στην εκπαίδευση.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Θέατρο