Εργαστήριο: καλές πρακτικές

Διαθεσιμότητα: απομένουν λίγες θέσεις

Εμφάνιση
id 285
Τίτλος Αυλαία και πάμε και ξαναπετάμε κι ανοίγουμε φτερά
Ονοματεπώνυμο Βασιλική Τερζή, Καλλιρρόη Τσαμτσούρη
Συνεδρία Η μουσικοθεατρική παράσταση [ 16:00]
Αίθουσα 742
Ημερομηνία Thursday, 11 Oct 2018
Περίληψη

Σκοπός του εργαστηρίου είναι οι συμμετέχοντες/ουσες:

  • Να κατακτήσουν την εμπειρία του θεάτρου βιωματικά.
  • Να έρθουν σε επαφή βιωματικά με τον θεατρικό συγγραφέα Αριστοφάνη, με τον διασκευαστή του έργου και με το κείμενο κατανοώντας σημαντικά χαρακτηριστικά της δραματουργίας τους.
  • Να έρθουν σε επαφή και να εφαρμόζουν τις τεχνικές και τις διαδικασίες παράστασης θεάτρου και αναλαμβάνουν διάφορους ρόλους που συντελούν στην ολοκλήρωσή της.
  • Να αναπτύξουν τις υποκριτικές τους ικανότητες -λόγο, κίνηση, συναίσθημα- για να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τη θεατρική πράξη.

Η διδακτική μεθοδολογία του εργαστηρίου, θα στηριχτεί στις παρακάτω  μεθοδολογικές προσεγγίσεις, οι οποίες δύναται να εφαρμοστούν τόσο σε συνδυασμό, όσο και ανεξάρτητα η μία από την άλλη από την πλευρά χρήσης των θεατρικών τεχνικών ως σπειροειδούς ακολουθίας γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων.

α) Στάδια Αναφοράς

Το περιεχόμενο του εργαστηρίου θα βασιστεί πάνω σε τρία στάδια που αντιστοιχούν σε τρεις βασικούς άξονες του σεναρίου διδασκαλίας: της προετοιμασίας για τη δημιουργία της παράστασης, την καθεαυτή παράσταση που δημιουργήθηκε από τους  συμμετέχοντες/ουσες και της ανταπόκρισής τους σε αυτό που δημιούργησαν.

Τα τρία αυτά στάδια θα αποτελέσουν τον κορμό πάνω στον οποίο οι συμμετέχοντες/ουσες θα εμπλακούν ενεργά στη διαδικασία δημιουργίας της φόρμας του θεάτρου με τίτλο: « Όρνιθες του Αριστοφάνη», μέσα από ένα συνεχή διάλογο μεταξύ τους για να πληροφορούν και να τροφοδοτούν ο ένας τον άλλο με καταιγισμό ιδεών στην αρχή, ώστε να κατανοηθεί ότι στη δημιουργία της παράστασης υπάρχει μία ανταπόκριση τόσο από αυτούς που συμμετέχουν μέσα στη δράση όσο και από αυτούς που παρακολουθούν ως παρατηρητές από απόσταση.

Στο πρώτο στάδιο, η διαδικασία της δημιουργίας, θα περιλαμβάνονται αναλυτικά τα στοιχεία γνώσεων και ιστορικών πηγών για το θεατρικό έργο, τη διασκευή του έργου, αλλά και στοιχεία για τον Αριστοφάνη, το ύφος της γλώσσας που χρησιμοποιεί και τις νοηματοδοτήσεις που δίνει στο έργο του. Θα γίνει κατανοητό μέσω συζήτησης πώς για  να δημιουργηθεί μια παράσταση από τα ίδια τα παιδιά, θα πρέπει να γνωρίζουν τα ίδια πώς να δημιουργήσουν. Συνεπώς, οφείλουν οι συμμετέχοντες/ουσες να γνωρίσουν τις διάφορες θεατρικές συμβάσεις και να διδαχθούν με ποιο τρόπο θα τις εφαρμόζουν, ώστε να παράγουν μια δραματική σκηνή. Να κατανοήσουν τη σημασία του μοιράσματος ρόλων, το χώρο της σκηνής και της δράσης τους πάνω σε αυτή. Να αντιληφθούν το χρόνο στον οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα χρωματίζοντας τα με σύγχρονες πινελιές.

Οι συμμετέχοντες/ουσες θα πρέπει να αναπτύξουν τη δεξιότητα να σχηματίζουν αποτελεσματικές ομάδες παραγωγής και να διαχειρίζονται την εκάστοτε δραματική αναπαράσταση με τρόπο που να είναι ενδεικτική του εκάστοτε σκοπού (π.χ. μια σκηνή από τις Όρνιθες, όπου οι χαρακτήρες που υποδύονται τα παιδιά θα πρέπει να εκφράσουν συναισθήματα απέναντι σε κάτι που τους συμβαίνει). Επιπρόσθετα, θα πρέπει οι συμμετέχοντες/ουσες να επιλέξουν και να προσδώσουν την αντιπροσωπευτική φόρμα στην αναπαράσταση, για να ανταποκρίνεται με σαφήνεια στις προθέσεις των μελών της ομάδας παραγωγής (π.χ. ο τρόπος που θα στηθούν στη σκηνή οι ήρωες του έργου για να φανεί η σχέση που έχουν μεταξύ τους).

 Η διαδικασία της παράστασης  θα περιλαμβάνει την απόκτηση δεξιοτήτων και γνώσεων που είναι αναγκαίες για να την εκτέλεση του θεατρικού έργου. Για να υλοποιηθεί η παράσταση, οι συμμετέχοντες/ουσες θα πρέπει να μεταμορφώσουν εαυτούς και τους άλλους, θα δοκιμαστούν με τους ρόλους που θα τους ανατεθούν, θα πειραματιστούν με το χώρο και το χρόνο, θα κατασκευάσουν κουστούμια από ανακυκλώσιμα υλικά, θα δημιουργήσουν μουσικά όργανα από διάφορα κουτιά, θα εξασκηθούν στο συντονισμό κίνησης και χορού, θα κινηθούν μέσα σε ένα ορισμένο φυσικό χώρο. Θα μάθουν πώς πρέπει να λειτουργούν στην παράσταση ως  θεατές, ως ηθοποιοί, ως σκηνοθέτες, ως μουσικοί παραγωγοί, ως ρυθμιστές φωτισμού και ήχου, ως χορογράφοι, ως σκηνογράφοι, ενδυματολόγοι κ.ά.

Η διαδικασία της ανταπόκρισης θα περιλαμβάνει τις δεξιότητες και γνώσεις που χρειάζονται για την προσαρμογή στο θεατρικό δρώμενο ως φυσική παρουσία με συναισθήματα. Οι συμμετέχοντες/ουσες θα μάθουν να ανταποκρίνονται στο ρόλο του θεάτρου με συναισθήματα και σκέψεις κάθε φορά που θα υποδύονται το ρόλο τους. Π.χ. θα εκφράζουν τα συναισθήματα των πουλιών, όταν ακούν πράγματα που αφορούν τη σημαντικότητα της ύπαρξής τους στον πλανήτη. Να μπορούν να αποκωδικοποιούν τη θεατρική πράξη χρησιμοποιώντας την κατάλληλη σημειολογία και τους κατάλληλους κώδικες.

Το εργαστήρι καλής πρακτικής θα έχει μια ολιστική προσέγγιση της παράστασης: «Όρνιθες του Αριστοφάνη», με δραστηριότητες βιώματος σε κουστούμια, μουσική και κίνηση ως ουσιαστική προϋπόθεση για τη δημιουργία μιας παράστασης που θα δημιουργείται από τα παιδιά και θα απευθύνεται σε όλους.

Βιογραφικό Σημείωμα

Η Βάσω Τερζή είναι καθηγήτρια φυσικής αγωγής Υπηρετώ στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών από το 2002 έως και σήμερα ως καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο. Έχει Μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην προσαρμοσμένη φυσική δραστηριότητα και στον αθλητισμό (ειδική φυσική αγωγή). Σε όλα τα σχολεία που υπηρέτησε, υλοποίησε πλήθος πολιτιστικών προγραμμάτων καθώς και θεατρικών παραστάσεων, σε ένα κατάλληλο παιδαγωγικό και μαθησιακό περιβάλλον, με στόχο την πολιτιστική αφύπνιση και την θεατρική αγωγή. Συμμετέχει σε χορευτική ομάδα παραδοσιακών χορών. Υπήρξε υπεύθυνη του θεατρικού ομίλου του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Αθηνών τα έτη:2012-2013, 2013-2014, 2017-2018.

 

Η Καλλιρρόη (Ράνια) Τσαμτσούρη είναι εκπαιδευτικός Μουσικής ΠΕ16.01 με δεύτερο πτυχίο Πολιτικός Μηχανικός Έργων Υποδομής. Εργάζεται σε δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 1993. Επίσης, έχει εργαστεί στο ειδικό σχολείο Μαρασλείου. Η οργανική της θέση είναι στο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών-ΠΣΠΑ από το 1996. Το 2013 αξιολογήθηκε με επιτυχία ως εκπαιδευτικός του ΠΣΠΑ από τη Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων. Έχει παρακολουθήσει σειρά επιμορφωτικών σεμιναρίων με αντικείμενο τη μουσικοκινητική αγωγή και το θεατρικό παιχνίδι. Έχει εκπονήσει πλήθος πολιτιστικών προγραμμάτων και έχει οργανώσει και κατευθύνει ομίλους δημιουργικότητας στο ΠΣΠΑ με αντικείμενο το χορωδιακό τραγούδι και το θέατρο.

Διάρκεια 45'
Τέχνη Μουσική Θέατρο