Εργαστήριο: καλές πρακτικές
id | 289 |
---|---|
Τίτλος | Παρουσίαση eTwinning Έργου «Embracing art-Αγκαλιάζοντας την Τέχνη» |
Ονοματεπώνυμο | Μαρία Πανουσιάδου |
Συνεδρία | Αφήγηση και εικαστικά: καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις [εργαστήρια] [ 12:00] |
Αίθουσα | 638 |
Ημερομηνία | Saturday, 13 Oct 2018 |
Περίληψη | Στο εργαστήριο Καλής Πρακτικής παρουσιάστηκε η υλοποίηση του καινοτόμου Ευρωπαϊκού eTwinning Έργου «Embracing art-Αγκαλιάζοντας την Τέχνη» (https://twinspace.etwinning.net/45793/home). Συγκεκριμένα παρουσιάστηκαν από την εκπαιδευτικό, έναν μαθητή και μια μαθήτρια του Δημοτικού Σχολείου Πενταλόφου, η διαθεματική αξιοποίηση του Έργου, οι συνεργατικές-συλλογικές δράσεις, η χρήση των ΤΠΕ και ο αντίκτυπος του Έργου. |
Διάρκεια | 45' |
Τέχνη | Εικαστικά |
Λέξεις - κλειδιά | διακρατική συνεργασία, διαθεματικότητα και τέχνες, etwinning |
Ηλικίες | Δημοτικό |
Υλικό | https://drive.google.com/drive/folders/10dS04y5fCIiRBosY_Uc2EPkcFHfou_v1 |
Περιγραφή | Α ΦΑΣΗ : ΕΙΣΑΓΩΓΗ (5 λεπτά) Έγινε παρουσίαση της δράσης eTwinning και του Ευρωπαϊκού eTwinning Έργου “Embracing art” που υλοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2017-18 με τη συμμετοχή σχολείων Προσχολικής, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ιδρύτριες Έργου είναι η Cristina Grau από την Ισπανία και η Μαρία Πανουσιάδου από την Ελλάδα. Από το Δημοτικό Σχολείο Πενταλόφου Θεσσαλονίκης συμμετείχαν 16 μαθητές και μαθήτριες του Δ1 τμήματος. Οι μαθητές/τριες εργάστηκαν ατομικά, ομαδοσυνεργατικά, στην ολομέλεια της τάξης, σε διακρατικές και εθνικές ομάδες εργασίας, ενώ αξιοποιήθηκαν κι άλλες τεχνικές όπως ο έντεχνος συλλογισμός, ο κριτικός στοχασμός, οι παρουσιάσεις, ο ιδεοκαταιγισμός. Χρησιμοποίησαν διάφορες εικαστικές τεχνικές (π.χ. ψηφιδωτό, κολάζ) και υλικά για την αναπαραγωγή των εικαστικών έργων (π.χ. λαδοπαστέλ, νερομπογιές). Τέλος παρουσιάστηκαν οι στόχοι του Έργου, οι τεχνικές διδασκαλίας που αξιοποιήθηκαν, καθώς και η διαθεματική ενσωμάτωση του Έργου στη διδακτέα ύλη των μαθημάτων της Δ’ Δημοτικού. Β΄ ΦΑΣΗ - ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΕΣ & ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ (15 λεπτά) Παρουσιάστηκαν από την εκπαιδευτικό της τάξης, έναν μαθητή και μια μαθήτρια οι συνεργατικές και συλλογικές δράσεις του που υλοποιήθηκαν καθώς και οι διαθεματικές προεκτάσεις τους.
Το συνεργατικό λογότυπο Έργου δημιουργήθηκε από 5 σχολεία με την τεχνική «ντόμινο». Το ξεκίνησε ένα συνεργαζόμενο σχολείο, το έστειλε με το ταχυδρομείο στο επόμενο κ.ο.κ. Στην πορεία χάθηκε το λογότυπο γι’ αυτό τελικά το ολοκληρώσαμε ψηφιακά.
Ο πίνακας του Έλληνα ζωγράφου Θεόφιλου «Λιομάζωμα» και ο πίνακας του Αλβανού ζωγράφου Abdurrahim Buza «Albania is dancing» αναπαράχθηκαν με τη συνεργασία 7 σχολείων. Κάθε πίνακας ζωγραφικής χωρίστηκε σε 7 κομμάτια. Κάθε σχολείο ανέλαβε να αναπαράγει ένα κομμάτι 7 φορές και να το στείλει με το ταχυδρομείο στους υπόλοιπους συνεργάτες. Έτσι αναπαράχθηκαν 7 φορές οι συνεργατικοί πίνακες, ένας σε κάθε σχολείο.
Δημιουργήθηκε με τη συνεργασία 4 σχολείων. Στόχος ήταν να γράψουν στίχους οι μαθητές και η μαθήτριες είτε στη μητρική τους γλώσσα είτε στα αγγλικά. Η Ευτυχία Καβαλίκα, δασκάλα Μουσικής του Σχολείου μας, δημιούργησε τη μελωδία, την οποία ανεβάσαμε στην πλατφόρμα συνεργασίας TwinSpace. Κάθε συνεργάτης ηχογράφησε τους στίχους του και τελικά ενώθηκαν όλοι σε ένα συνεργατικό τραγούδι. Το Δ1 τμήμα του Σχολείου μας εργάστηκε στην ολομέλεια της τάξης με ιδεοκαταιγισμό. Καταγράφηκαν λέξεις σχετικές με το Έργο μας, μεταφράστηκαν στα αγγλικά με τη βοήθεια της δασκάλας της τάξης και στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες δημιούργησαν το τετράστιχό τους.
Μαθητές του Δ1 του Σχολείου μας και του Escola Salvador Sanromà από την Ισπανία εργάστηκαν σε ομάδες των τεσσάρων (2 από την Ελλάδα, 2 από την Ισπανία) χρησιμοποιώντας τα google docs με το λογαριασμό των δασκάλων τους. Δημιούργησαν 8 βιογραφίες καλλιτεχνών.
Οργανώσαμε και πραγματοποιήσαμε με τη Γεωργία Βουδούρη, νηπιαγωγό του ολοήμερου τμήματος του 4ο Νηπιαγωγείου Διδυμοτείχου και υπεύθυνη υλοποίησης του Έργου του Νηπιαγωγείου, διήμερη συνάντηση συνεργατών. Για τη δημιουργία του συλλογικού πίνακα ζωγραφικής “Countryside yard” του Πολωνού ζωγράφου Tadeusz Makowski, οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες των δυο (1 από το Δημοτικό και 1 από το Νηπιαγωγείο), ενώ για τη δημιουργία του συλλογικού παραμυθιού εργάστηκαν στην ολομέλεια με ιδεοκαταιγισμό και ψηφοφορίες για την έκβαση της ιστορίας.
Οι συνεργάτες μας από την Ισπανία ανέβασαν στην πλατφόρμα συνεργασίας TwinSpace μάθημα εικαστικών, το οποίο και αξιοποιήσαμε για την αναπαραγωγή πίνακα ζωγραφικής. Το μάθημα ήταν στα αγγλικά. (Απόσπασμα βίντεο από το μάθημα εικαστικών του Escola Salvador Sanromà)
Οργανώσαμε σε συνεργασία με τη Δημοτική Κοινότητα Πενταλόφου και τα Κ.Α.Π.Η .δημιουργική συνάντηση αποτέλεσμα της οποίας ήταν συλλογικοί πίνακες ζωγραφικής. Οι πίνακες δημιουργήθηκαν με μικτές ομάδες παιδιών-ηλικιωμένων. Γ΄ΦΑΣΗ - ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΣΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ (5 λεπτά)
Γ΄ ΦΑΣΗ - ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΕΡΓΟΥ (5 λεπτά) Παρουσιάστηκε ο αντίκτυπος του Έργου στους/στις eTwinners μαθητές/τριες και στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς. Δ’ ΦΑΣΗ - ΣΥΖΗΤΗΣΗ (15 λεπτά) Η παρουσίαση Καλής Πρακτικής ολοκληρώθηκε με τα συναισθήματα και τις εντυπώσεις της μαθήτρια και του μαθητής του Σχολείου και συζήτηση - ανατροφοδότηση από τους συμμετέχοντες στο εργαστήριο. |
Αποτίμηση | Το εργαστήριο Παρουσίασης Καλής Πρακτικής ήταν μια πολύ σημαντική εμπειρία. Η οργάνωση και τεχνική υποστήριξη ήταν εξαιρετική. Οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο συμμετείχαν ενεργά στην τελευταία φάση της συζήτησης, όπου μας έδωσαν σημαντική ανατροφοδότηση και έθεσαν πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις. Το πιο σημαντικό για μένα ήταν ότι το Συνέδριο «Οι Τέχνες στο ελληνικό σχολείο: το παρόν και το μέλλον» μου έδωσε τη δυνατότητα να μοιραστώ αυτή την εμπειρία με μια μαθήτρια και έναν μαθητή μου από τον Πεντάλοφο Θεσσαλονίκης. Η προετοιμασία μας και η συμμετοχή μας στην παρουσίαση Καλής Πρακτικής ήταν γεμάτες ενθουσιασμό και συγκίνηση, ενώ γνώρισα πτυχές της προσωπικότητας των μαθητών μου που δεν γνώριζα μέσα στα πλαίσια της σχολικής ζωής. Το Συνέδριο μας έδωσε τη δυνατότητα να εφαρμόσουμε στην πράξη το άνοιγμα του σχολείου προς στην κοινωνία. |
Βιογραφικό Σημείωμα | Αποφοίτησα από το Π.Τ.Δ.Ε. του Α.Π.Θ. το 1999 και είμαι μόνιμη εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση από το 2001. Έχω ιδρύσει ένα Εθνικό και τέσσερα Ευρωπαϊκά eTwinning Έργα, ενώ έχω συμμετάσχει σε ακόμα δυο Ευρωπαϊκά. Μαζί με τους μαθητές μου, έχουμε βραβευτεί με τρεις Ευρωπαϊκές και έξι Εθνικές Ετικέτες Ποιότητας. Έχω υλοποιήσει Πρόγραμμα Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ με μαθητές Στ’ Δημοτικού. Έχω συμμετάσχει με εισηγήσεις σε επιμορφωτικές ημερίδες Σχολικών Συμβούλων και Σχολικών Δραστηριοτήτων της Α/θμιας Εκπαίδευσης Δυτ. Θεσ/νίκης. Έχω λάβει μέρος μετά από κρίση, είτε ως μέλος συγγραφικής ομάδας είτε ατομικά, στις εργασίες των:
|