Εισήγηση
id | 311 |
---|---|
Τίτλος | Η διδασκαλία της Αρχαιολογίας και της Ιστορίας της Τέχνης στο Λύκειο του 21ου αιώνα: δυνατότητες, δυσκολίες και προοπτικές |
Ονοματεπώνυμο | Κατερίνα Τζαβελοπούλου |
Συνεδρία | Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ της ΙΣΤΟΡΙΑΣ της ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ [ 09:00] |
Αίθουσα | 313 |
Ημερομηνία | Friday, 12 Oct 2018 |
Περίληψη | Το σχολείο του 21ου αιώνα καλείται να αντιμετωπίσει πολλές σύγχρονες προκλήσεις. Στην παρούσα εποχή με αφορμή το διάλογο που έχει ανοίξει σχετικά με τις επερχόμενες μεταρρυθμίσεις στο χώρο της παιδείας φαίνεται επιτακτική η ανάγκη να υπογραμμιστεί η ενίσχυση διδακτικών πρακτικών στο Λύκειο που στόχο έχουν τη δημιουργική μάθηση με τη συμβολή των τεχνών. Η ιστορία της τέχνης αποτελεί μάθημα επιλογής για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου. Αντίθετα, η επιστήμη της αρχαιολογίας, παρόλο που φαντάζει συναρπαστική και περιπετειώδης στα μάτια των μαθητών, δεν υφίσταται ως αυτόνομο μάθημα στο ελληνικό σχολείο, αλλά εντάσσεται με συνοπτικό τρόπο στο μάθημα της Ιστορίας περισσότερο της Α΄ και λιγότερο της Β΄ Λυκείου. Παρόλα αυτά οι περισσότεροι απόφοιτοι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποκομίζουν λιγοστές νέες γνώσεις και εμπειρίες από τα μαθητικά τους χρόνια σχετικά με την ιστορία της τέχνης και την αρχαιολογία, καθώς οι επισκέψεις στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους φαντάζουν ανιαρές και τα σχολικά εγχειρίδια φέρουν το βάρος της αποστήθισης δυσνόητων επιστημονικών όρων. Στην παρούσα ανακοίνωση θα θέλαμε να καταθέσουμε την προσωπική μας εμπειρία από την εφαρμογή διαφόρων δράσεων σχετικών με την αρχαιολογία και την Ιστορία της τέχνης σε διάφορα Λύκεια της χώρας. Μολονότι η αρχική σκέψη είναι ότι οι μαθητές του Λυκείου είναι αρκετά αγχωμένοι και επικεντρώνονται στην προετοιμασία τους για τις πανελλήνιες εξετάσεις, τελικά αγκαλιάζουν δράσεις που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα και τους ανοίγουν περισσότερους ορίζοντες και συνεργάζονται με πολύ θετικά αποτελέσματα. Παράλληλα θα παρουσιάσουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ανάλογες προσπάθειες και θα διατυπώσουμε τους προβληματισμούς μας για τις προοπτικές που έχουν. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Εικαστικά |
Βιογραφικό Σημείωμα | Αποφοίτησε το 1999 από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στο ίδιο τμήμα ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην Κατεύθυνση της Κλασικής Αρχαιολογίας και στη συνέχεια εκπόνησε με επιτυχία με βαθμό άριστα ομόφωνα το 2011 τη διδακτορική της διατριβή με τίτλο «Λατρείες ηρώων στις αγορές της αρχαιότητας». Μιλάει άριστα γερμανικά, γαλλικά, ιταλικά και αγγλικά. Από το 1996 συμμετέχει σε ανασκαφές στις Κυκλάδες, στους Οινιάδες, στην Αθήνα, στο Βόλο και στη Σκιάθο. Έχει παρουσιάσει σε συνέδρια την έρευνά της, που επικεντρώνεται στις λατρείες στον Ελλαδικό και Μικρασιατικό χώρο και την Τοπογραφία των Βόρειων Σποράδων. Παράλληλα λόγω της καταγωγής της έχει ασχοληθεί με τους Τήνιους γλύπτες του 19ου και 20ου αιώνα. Από το 2005 είναι διορισμένη με το γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ως Φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και έχει υπηρετήσει στη Σύμη, στη Θήβα, στη Σκόπελο και στην Αθήνα, όπου διαμένει. Είναι μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας του Δικτύου του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Λαυρίου με θέμα «Περιβαλλοντικές διαδρομές στα ίχνη του παρελθόντος, αναζητώντας το βιώσιμο μέλλον ή ανώνυμες αρχαιότητες». Έχει παρουσιάσει σε εκπαιδευτικά συνέδρια διδακτικές προτάσεις που έχουν ή πρόκειται να εφαρμοστούν στο Λύκειο και έχει συμμετάσχει με μαθητές σε μαθητικά συνέδρια που έχει διοργανώσει η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Β΄ Αθήνας. |