Εισήγηση
id | 331 |
---|---|
Τίτλος | Διδάσκοντας κινηματογραφικές τεχνικές μέσα από το graphic novel Persepolis. |
Ονοματεπώνυμο | Αναστασία Ζέζου |
Συνεδρία | Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ [ 16:00] |
Αίθουσα | 204 |
Ημερομηνία | Friday, 12 Oct 2018 |
Περίληψη | Το graphic novel (gn) αποτελεί ένα νεωτερικό και διακριτό είδος λογοτεχνίας, το οποίο ανέδειξε τις δυνατότητες των υβριδικών μέσων και των πολυτροπικών κειμένων, αποδεσμεύοντας τον εικονιστικό λόγο από την εύκολη ανάγνωση. Η δημιουργία αυτού του υβριδικού είδους δεν αποτυπώνει μόνο το πόσο διαφορετικά έχουμε αρχίσει εδώ και καιρό να αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο, αλλά και τους καινούριους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τον αφηγηθούμε και να τον διαβάσουμε. Σε ένα ευρύτερο πολιτισμικό πλαίσιο, το gn σηματοδοτεί τον εαυτό του ως μίας φόρμας ικανής να συναγωνιστεί άλλες αφηγήσεις και να καταστήσει πρακτικές στη διαδικασία παραγωγής και παρουσίασης της πραγματικότητας. Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό των σύγχρονων τάσεων στην έκδοση gn είναι η αυτοβιογραφική παρουσίαση σύγχρονων ιστορικών γεγονότων, αναφορικά με χώρες που απασχολούν δημοσιογραφικά και πολιτικά τον πλανήτη σήμερα (π.χ. Παλαιστίνη, Σερβία, Ιράν, κτλ), καθώς και οι απαιτητικότερες μορφές αφήγησης που επαναπροσδιορίζουν συνεχώς τα όρια του είδους και ταυτόχρονα τις σχέσεις με τον αναγνώστη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτοβιογραφικής ανάμνησης σύγχρονων ιστορικών γεγονότων αποτελεί το gn Persepolis της Marjane Satrapi, το οποίο διασκευάστηκε σε ταινία κινουμένων σχεδίων (animation), λαμβάνοντας πλήθος βραβείων και διθυραμβικών κριτικών. Ταυτόχρονα, το Persepolis, διεθνώς, χρησιμοποιήθηκε στην εκπαίδευση είτε στην κινηματογραφική είτε στην έντυπη μορφή του, σε όλες τις βαθμίδες. Παρά το γεγονός ότι το gn και ο κινηματογράφος ή το κινούμενο σχέδιο, αποτελούν διαφορετικά μέσα (medium), εν τούτοις έχουν πολλά κοινά σημεία, όπως οι γωνίες λήψης, το πλάνο, το σκηνικό, κ.ά. Βασικός σκοπός της παρούσας εισήγησης καθίσταται αφενός η αποτύπωση αυτών των κοινών χαρακτηριστικών ανάμεσα στο gn, τον κινηματογράφο και το κινούμενο σχέδιο και αφετέρου η παρουσίαση διδακτικών πρακτικών και εφαρμογών τους, απευθυνόμενες κυρίως σε μαθητές άνω των 12 ετών. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Κινηματογράφος |
Βιογραφικό Σημείωμα | Γεννήθηκε στην Έδεσσα το 1970. Σπούδασε στο Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στη συνέχεια στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών (κατεύθυνση Διεθνών Σχέσεων και Οργανισμών), καθώς και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην παιδική λογοτεχνία και είναι διδάκτορας του τμήματος νηπιαγωγών του ΕΚΠΑ. Έχει διατελέσει επιμορφώτρια στην Α’ φάση του ΠΕΚ Πειραιά με αντικείμενα την παιδική ποίηση, το κουκλοθέατρο και τη λογοτεχνία στο νηπιαγωγείο και δίδαξε με σύμβαση στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Ρόδου το μάθημα: ‘Γλώσσα, Λογοτεχνία, Λαογραφία και οι Διδακτικές τους’, κατά τη διάρκεια του εαρινού εξαμήνου 2016-2017. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε ζητήματα παιδικής λογοτεχνίας, λαογραφίας, γλώσσας και αρχαιολογίας. Ένα μέρος της διδακτορικής της διατριβής, που αφορά τη Διδακτική της λογοτεχνίας (Καινοτόμες Δραστηριότητες στο Σχολείο), είναι αναρτημένο από το 2015 στα open courses του ΕΚΠΑ. Μέχρι και σήμερα εργάζεται ως νηπιαγωγός στο 2ο νηπιαγωγείο της Κρεμαστής Ρόδου. |