Εισήγηση
id | 363 |
---|---|
Τίτλος | Κεραμική στην εκπαίδευση- ένας ανεξερεύνητος θησαυρός |
Ονοματεπώνυμο | Ισμήνη Σακελλαριάδη |
Συνεδρία | ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ [ 18:30] |
Αίθουσα | 313 |
Ημερομηνία | Thursday, 11 Oct 2018 |
Περίληψη | Σε μια εποχή που όλοι μιλούν για διαθεματική προσέγγιση, μέθοδο πρότζεκτ κτλ., η κεραμική προσφέρει δυνατότητες σύνδεσης με όλα τα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος. Προσφέρει ευκαιρίες μάθησης με άπειρες δυνατότητες προσαρμογής ανάλογα με την ηλικία / το στάδιο ανάπτυξης του παιδιού. Είναι υλικό φτηνό, οικολογικό και ανακυκλώσιμο, προσφέρει αυξημένες ευκαιρίες ενεργητικής μάθησης και υποβοηθά την ανάπτυξη και των οκτώ «ειδών νοημοσύνης». Αντίστοιχα, η κεραμική είναι ‘προσπελάσιμη’ μέσω όλων των παραπάνω ‘οδών’ και ‘ειδών νοημοσύνης’, προσφέροντας έτσι ευκαιρίες δημιουργίας, χαράς, συνολικής ανάπτυξης και αυτοεπιβεβαίωσης σε όλους ανεξαιρέτως.
Η ενασχόληση των μαθητών με τον πηλό καλλιεργεί δεξιότητες όπως η επίλυση προβλημάτων (σχεδίαση, επιλογή του κατάλληλου συνδυασμού πηλού, τεχνικής κατασκευής, διακόσμησης και ψησίματος, υλοποίηση, δοκιμή και πειραματισμός), ο προγραμματισμός και η διαχείριση έργου, η ομαδοσυνεργατικότητα, οι δεξιότητες επικοινωνίας κ.π.ά.
Ύστερα από όλα τα παραπάνω, είναι απορίας άξιο το ότι στην ουσία δεν υπάρχει κεραμική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Η έλλειψη αυτή αυτο-αναπαράγεται, αφού δυσκολεύει τους αρμόδιους να αντιληφθούν την έλλειψή της. Η λέξη ‘κεραμική στην εκπαίδευση’ φέρνει στο νου εικόνες όπως οι γνωστές κατασκευές όπου ο πηλός χρησιμοποιείται ως πλαστελίνη και βάφεται με υλικά όπως τέμπερα ή απλή μπογιά και κοινό βερνίκι. Είναι σχεδόν άγνωστες οι ιδιότητες και οι απεριόριστες δυνατότητες του πηλού, που αφορούν: -διαφορετικές τεχνικές κατασκευής (π.χ. ‘γλυπτική’, ‘τσιμπητό’, μακαρόνι, φύλλο, απλά και σύνθετα καλούπια με πρεσαριστό και χυτό πηλό, τροχός κτλ.), - διαφορετικές τεχνικές διακόσμησης (π.χ. δημιουργία ‘υφής’, χρωματιστοί μπαντανάδες, διακόσμηση με οξείδια, μπαντανάδες και χρώματα, terra sigillata και στίλβωμα, ‘σχέδια’ με φτερά, ‘marbling’, χάραξη ‘sgraffito’, resist, διακοσμητικά ανάγλυφα, χρωματιστοί πηλοί agateware, σμάλτα και λούστρα, μεταξοτυπία και στένσιλ σε κεραμικά κ.π.ά.) - διαφορετικοί συνδυασμοί πηλών, υαλωμάτων και μεθόδων εφυάλωσης (επεξεργασία τοπικού χώματος, τερρακότα, φαγιάνς, γκρε, πορσελάνη, σαμώτ, υαλώματα στάχτης, κρακελαριστά, γυαλώματα tenmoku, εφυάλωση με βούτηγμα, με περίχυση, με πινέλο, με πιστόλι). - διαφορετικές μέθοδοι ψησίματος (ηλεκτρικά καμίνια και καμίνια γκαζιού, οξειδωτική και αναγωγική ατμόσφαιρα, Raku, ψήσιμο ανοιχτής φωτιάς, ψήσιμο μέσα σε ροκανίδια, ψήσιμο με αλάτι, καμίνι anagama, καμίνι με χαρτί, κατασκευή απλών καμινιών). Θα παρουσιαστούν διδακτικές προτάσεις από εργαστήρια διδασκαλίας Κεραμικής που έχουν πραγματοποιηθεί στα πλαίσια διδασκαλίας στο Πειραματικό Γυμνάσιο της Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά, στο Πειραματικό Σχολείο του Α.Π.Θ., στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. καθώς και σε πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ08 (Καλλιτεχνικών Μαθημάτων) πάνω στην Κεραμική.
|
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Εικαστικά |
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Ισμήνη Σακελλαριάδη έχει πραγματοποιήσει σπουδές Ιστορίας – Αρχαιολογίας καθώς και Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας στο Α.Π.Θ., και ‘Συνδυασμένες Σπουδές’ (Θέατρο-Μουσική-Χορός-Ιστορία Τέχνης-Επικοινωνίες) στο Middlesex Polytechnic. Ασχολήθηκε επίσης με την ινδική μουσική και την βυζαντινή μουσική (πτυχίο ωδείου Γαλαξίας) και την μονωδία. Παράλληλα, απέκτησε δεκαετή τυπική και άτυπη εκπαίδευση στο χώρο των Καλών Τεχνών και της Κεραμικής σε ιδρύματα μεταδευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπ/σης στην Ελλάδα και στην Αγγλία. Πραγματοποίησε επίσης μεταπτυχιακές σπουδές Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Παν/μιο του Λονδίνου (London School of Economics) και Κεραμικής στο Παν/μιο του Λονδίνου (Goldsmiths’ College). Έχοντας πρωτεύσει στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, τα τελευταία 20 χρόνια εργάζεται ως καθηγήτρια Εικαστικών στην μέση εκπαίδευση (από το 2013 στο Πειραματικό Σχολείο του Α.Π.Θ.). Έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις κεραμικής, φωτογραφίας και χαρακτικής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει συνεργαστεί με το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ. ως επιστημονική συνεργάτις για την διδασκαλία της Κεραμικής και την διδακτική υποστήριξη των μαθημάτων Εικαστικών και Διδακτικής των Εικαστικών. |