Εισήγηση
id | 366 |
---|---|
Τίτλος | Η προσφορά των εικαστικών τεχνών στο δημοτικό σχολείο: Το μαγικό ταξίδι στον κόσμο της Τέχνης από τους μαθητές του 7ου Δ.Σ. Γλυφάδας. |
Ονοματεπώνυμο | Ανδριανή Αμπάβη |
Συνεδρία | ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ [ 18:30] |
Αίθουσα | 313 |
Ημερομηνία | Thursday, 11 Oct 2018 |
Περίληψη | Στην εισήγηση παρουσιάζεται η προσφορά των εικαστικών τεχνών στο σχολείο, η ανάπτυξη σχετικών δεξιοτήτων και οι τομείς της εξέλιξης του παιδιού με τις οποίες αυτές συνδέονται. Συγκεκριμένα, προσεγγίζεται ο τρόπος με τον οποίο οι εικαστικές τέχνες συμβάλλουν στην καλλιέργεια του παιδιού και αναπτύσσουν τις νοητικές, συναισθηματικές, κοινωνικές και ηθικές δυνατότητές του. Τα παιδιά, από πολύ μικρή ηλικία, επιδιώκουν τη καλλιτεχνική δημιουργία χωρίς την παρότρυνση των ενηλίκων. Αποτελεί φυσική εξέλιξη και είναι μία δραστηριότητα που τα ευχαριστεί και τα βοηθά να κατανοούν καλύτερα τον εαυτό τους αλλά και τον κόσμο γύρω τους με ένα παιγνιώδη τρόπο. Μεγαλώνοντας, κατά τη φοίτησή τους στο σχολείο λαμβάνουν ποικίλα ερεθίσματα και γνώσεις μέσω του μαθήματος των εικαστικών που διεξάγεται με βιωματικό τρόπο. Τον βιωματικό τρόπο άλλωστε εξαίρουν και οι σύγχρονες παιδαγωγικές τάσεις, εμπνευσμένες από τις θεωρίες των Vygotsky, Piaget, Montessori, Dewey κ.ά., όπου αναπτύσσεται ένα δομιστικό εκπαιδευτικό μοντέλο, το οποίο επικεντρώνεται στο παιδί και τον ενεργό ρόλο που έχει κατά τη διαδικασία της μάθησης. Μολονότι στο υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα αξιοποιείται μόνο ένα μέρος του νοητικού δυναμικού των παιδιών, μέσα από τις τέχνες και τη δημιουργική σκέψη, τα παιδιά ενεργοποιούνται ολιστικά· μαθαίνουν να επιλύουν προβλήματα, να ανακαλύπτουν την γνώση μέσω πειραματισμού και δεχόμενα βοήθεια στην κατάκτησή της, να μετασχηματίζουν έννοιες, να παίρνουν αποφάσεις αλλά και να συνδυάζουν διάφορες νοητικές διεργασίες, όπως τη μνήμη, την κατανόηση, τη φαντασία, την κριτική σκέψη και την αξιολόγηση (Ξανθάκου, 2011). Στην παρούσα εισήγηση θα επικεντρώσουμε την προσοχή μας στις δημιουργικές δράσεις που έλαβαν χώρα στο 7ο Δ.Σ. Γλυφάδας κατά τη σχολική χρονιά 2017-2018, προσφέροντας ιδιαίτερα οφέλη στα παιδιά, τα οποία βίωσαν «Ένα μαγικό ταξίδι στον κόσμο της Τέχνης». Οι εν λόγω δραστηριότητες αποτέλεσαν μια ευκαιρία να μάθουν με ποικίλους τρόπους και πρακτικές, αναπτύσσοντας τη δημιουργικότητα, προάγοντας την ομαδικότητα, τη συνεργατικότητα, ενισχύοντας την κοινωνικοποίηση και τη δημιουργική τους έκφραση. Παράλληλα, ενδυναμώθηκε ο ψυχισμός και η προσωπικότητα τους, ενισχύθηκε η αυτοεκτίμηση και η αυτοεικόνα τους και καλλιεργήθηκε η ενσυναίσθησή τους· χαρακτηριστικά που επαληθεύουν στην πράξη τη σπουδαιότητα των εικαστικών τεχνών στο σχολείο. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Εικαστικά |
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Ανδριανή Αμπάβη αποφοίτησε με Άριστα (9.06) από την Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2002-2008), στο τμήμα "Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών" (5ο Εργαστήριο Ζωγραφικής – Γ. Γκολφίνος). Από το 2001 εργάστηκε στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παραγωγή events, ενώ από το 2010 διδάσκει εικαστικά, ως αναπληρώτρια εκπαιδευτικός, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ως εικαστικός έχει συμμετάσχει σε διεθνείς και πανελλήνιες ομαδικές εκθέσεις, όπως Αthens Fine Arts Festival (Δρώμενα Τέχνης), 1η Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης, Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης κ.ά. Το ενδιαφέρον της για τον πολιτισμό και τις τέχνες την ώθησαν να συνεταιριστεί στη δημιουργία του ηλεκτρονικού περιοδικού Art.magazine (2009) και την εθελοντική μέχρι σήμερα εργασία της. Διανύει το τρίτο εξάμηνο στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Εξ Αποστάσεως «Επιστήμες της Αγωγής», με κατεύθυνση «Τέχνες στην Εκπαίδευση», στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας της Κύπρου. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων Αθήνας και της Εταιρείας Γραμμάτων και Τεχνών Πειραιώς. |