Εργαστήριο: βιωματικές δράσεις

Διαθεσιμότητα: δεν υπάρχουν θέσεις

Εμφάνιση
id 92
Τίτλος Οι μουσικοί σωλήνες Boomwhackers ξεφυλλίζουν τα σχολικά εγχειρίδια Μουσικής
Ονοματεπώνυμο Ελισσάβετ Περακάκη, Μαρίνα Μίντζα
Συνεδρία Μουσική: νέες διδακτικές προσεγγίσεις 2 [εργαστήριο] [ 18:30]
Αίθουσα 742
Ημερομηνία Friday, 12 Oct 2018
Περίληψη

Τα τελευταία χρόνια έχουν ενταχθεί στη μουσική εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο οι μουσικοί σωλήνες Boomwhackers. Αυτοί οι χρωματιστοί και κουρδισμένοι σωλήνες που επινόησε ο Aμερικανός Craig Ramsell άλλαξαν τα δεδομένα της εκμάθησης της μουσικής: οι μαθητές μαθαίνουν ρυθμό, παίζουν μελωδίες και αρμονίες εντυπωσιακά εύκολα. Μπορούν να συμμετάσχουν όλοι στη μικρή ή μεγάλη ομάδα, ανεξάρτητα από τις προηγούμενες μουσικές τους γνώσεις ή την ηλικία τους. Ο ήχος κάθε σωλήνα αντιστοιχεί και σε μία νότα της χρωματικής και της διατονικής κλίμακας και παράγεται όταν χτυπηθεί σε σταθερό σημείο (καρέκλα, παλάμη, γόνατο, πάτωμα κ.ά.). Το μέγεθός τους διαφοροποιείται ανάλογα με το τονικό τους ύψος, ενώ τα έντονα χρώματα τους «ζωντανεύουν». Η ανθεκτικότητα των Boomwhackers δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές της προσχολικής ηλικίας, του Νηπιαγωγείου, όλων των τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αλλά και σε ενήλικες να εκτονωθούν και να εκφραστούν.

                Με ενεργητικό τρόπο, οι συμμετέχοντες του παρόντος εργαστηρίου θα γνωρίσουν τους μουσικούς σωλήνες και θα εμπλακούν σε βιωματικές δράσεις που θα συνδέονται με την εκτέλεση, τη σύνθεση και την ακρόαση. Με την ολοκλήρωσή του θα είναι σε θέση να εντάξουν στην καθημερινή διδακτική τους πράξη του χρωματιστούς σωλήνες, προσαρμόζοντας τις ιδέες τους στο γνωστικό επίπεδο και τις ικανότητες της ηλικιακής ομάδας στην οποία θα αναφέρονται κάθε φορά.

Κατά τη διάρκειά του οι μουσικοί σωλήνες Boomwhackers θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και θα (εμ)πλουτίσουν δημιουργικές δραστηριότητες και τραγούδια που εμπεριέχονται στα εγχειρίδια μουσικής Δημοτικού, Γυμνασίου και τα Ανθολόγια Μουσικών Κειμένων. Αναλυτικότερα, οι δραστηριότητες θα εστιάζουν:

1) στον ηχητικό πειραματισμό και τη σύνθεση με τους μουσικούς σωλήνες (δημιουργία ηχοτοπίου),

2) στον αυτοσχεδιασμό σε πεντατονική και μείζονα  κλίμακα,

3) στη ρυθμική και μελωδική εκτέλεση  τραγουδιών  τόσο με τους σωλήνες όσο και με άλλα κρουστά, καθώς και τις δυνατότητες ενορχήστρωσής τους,

4) στην προσέγγιση και κατανόηση της αρμονίας ενός τραγουδιού  με δημιουργικό τρόπο.

Επιπλέον, θα συζητηθούν θέματα σχεδιασμού μαθήματος μουσικής με σωλήνες boomwhackers, διαχείρισης τάξης και επέκτασης μουσικών δραστηριοτήτων για μαθητές όλων των ηλικιών. Ενδεικτικά θα αναφερθούμε στη στοχοθεσία του μαθήματος (γνωστικοί, συναισθηματικοί και ψυχοκινητικοί στόχοι), τον χρόνο ένταξης των μουσικών σωλήνων στη διδασκαλία, την προσαρμογή της εκάστοτε δραστηριότητας στις δυνατότητες των μαθητών, την διατήρηση του ενδιαφέροντος και της δημιουργικής διάθεσης από όλους (εκπαιδευτικό μουσικής και μαθητές) και την εξασφάλιση της ενεργής συμμετοχής των μαθητών στη διαμόρφωση του μαθήματος.

Έχοντας δοκιμαστεί στην πράξη, οι εν λόγω δράσεις φιλοδοξούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για επιπλέον δημιουργικές δράσεις στην τάξη και αφετηρία για πειραματισμό με τους μουσικούς σωλήνες ώστε να χρωματίσουν το μάθημα της Μουσικής ακόμα περισσότερο!

Βιογραφικό Σημείωμα

Η Ελισσάβετ Περακάκη είναι εκπαιδευτικός μουσικής και διευθύντρια σε Γυμνάσιο της ΔΔΕ Πειραιά. Είναι διδάκτορας (2009) στον τομέα της Μουσικής Παιδαγωγικής και απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (ΕΚΠΑ). Συμμετέχει με εισηγήσεις και εργαστήρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό και δημοσιεύσεις της υπάρχουν στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. Από τις εκδόσεις Fagotto κυκλοφορούν το «Σχεδιάζοντας το σχολικό μάθημα Μουσικής» (2008), το «Παίζοντας μουσική με τα Boomwhackers» (2009) και «Παιχνίδια με τους μουσικούς σωλήνες Boomwhackers» (2018, συν-συγγραφέας). Διατηρεί το ιστολόγιο perakaki.wordpress.com. 

 

H Μαρίνα Μίντζα εργάζεται ως αναπληρώτρια εκπαιδευτικός της Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικών Σπουδών Αθήνας και πτυχιούχος ανώτερων θεωρητικών. Έχει σπουδάσει πιάνο στο Ελληνικό Ωδείο και είναι απόφοιτος του Επιμορφωτικού Εργαστηρίου Καλλιτεχνικής και Δημιουργικής Εκπαίδευσης «ΑΝΙΜΑ» (2008-2010). Έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε παιδαγωγικές συναντήσεις για τους Μουσικούς Πρωτοβάθμιας Β’ και Γ’ Αθήνας και σε πολιτιστικά φεστιβάλ ως εμψυχώτρια εργαστηρίων. Έχει παρακολουθήσει πλήθος μουσικοπαιδαγωγικών σεμιναρίων και  κύκλους μαθημάτων αφρικάνικων κρουστών και body percussion. Είναι συν-συγγραφέας του βιβλίου «Παιχνίδια με τους μουσικούς σωλήνες Boomwhackers» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Fagotto (2018).

 

Διάρκεια 90'
Τέχνη Μουσική