Εργαστήριο: βιωματικές δράσεις
id | 92 |
---|---|
Τίτλος | Οι μουσικοί σωλήνες Boomwhackers ξεφυλλίζουν τα σχολικά εγχειρίδια Μουσικής |
Ονοματεπώνυμο | Ελισσάβετ Περακάκη, Μαρίνα Μίντζα |
Συνεδρία | Μουσική: νέες διδακτικές προσεγγίσεις 2 [εργαστήριο] [ 18:30] |
Αίθουσα | 742 |
Ημερομηνία | Friday, 12 Oct 2018 |
Περίληψη | Τα τελευταία χρόνια έχουν ενταχθεί στη μουσική εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο οι μουσικοί σωλήνες Boomwhackers. Αυτοί οι χρωματιστοί και κουρδισμένοι σωλήνες που επινόησε ο Aμερικανός Craig Ramsell άλλαξαν τα δεδομένα της εκμάθησης της μουσικής: οι μαθητές μαθαίνουν ρυθμό, παίζουν μελωδίες και αρμονίες εντυπωσιακά εύκολα. Μπορούν να συμμετάσχουν όλοι στη μικρή ή μεγάλη ομάδα, ανεξάρτητα από τις προηγούμενες μουσικές τους γνώσεις ή την ηλικία τους. Ο ήχος κάθε σωλήνα αντιστοιχεί και σε μία νότα της χρωματικής και της διατονικής κλίμακας και παράγεται όταν χτυπηθεί σε σταθερό σημείο (καρέκλα, παλάμη, γόνατο, πάτωμα κ.ά.). Το μέγεθός τους διαφοροποιείται ανάλογα με το τονικό τους ύψος, ενώ τα έντονα χρώματα τους «ζωντανεύουν». Η ανθεκτικότητα των Boomwhackers δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές της προσχολικής ηλικίας, του Νηπιαγωγείου, όλων των τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αλλά και σε ενήλικες να εκτονωθούν και να εκφραστούν. Με ενεργητικό τρόπο, οι συμμετέχοντες του παρόντος εργαστηρίου θα γνωρίσουν τους μουσικούς σωλήνες και θα εμπλακούν σε βιωματικές δράσεις που θα συνδέονται με την εκτέλεση, τη σύνθεση και την ακρόαση. Με την ολοκλήρωσή του θα είναι σε θέση να εντάξουν στην καθημερινή διδακτική τους πράξη του χρωματιστούς σωλήνες, προσαρμόζοντας τις ιδέες τους στο γνωστικό επίπεδο και τις ικανότητες της ηλικιακής ομάδας στην οποία θα αναφέρονται κάθε φορά. Κατά τη διάρκειά του, οι μουσικοί σωλήνες Boomwhackers θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και θα (εμ)πλουτίσουν δημιουργικές δραστηριότητες και τραγούδια που εμπεριέχονται στα εγχειρίδια μουσικής Δημοτικού, Γυμνασίου και τα Ανθολόγια Μουσικών Κειμένων. Αναλυτικότερα, οι δραστηριότητες θα εστιάζουν: 1) στον ηχητικό πειραματισμό και τη σύνθεση με τους μουσικούς σωλήνες (δημιουργία ηχοτοπίου), 2) στον αυτοσχεδιασμό σε πεντατονική και μείζονα κλίμακα, 3) στη ρυθμική και μελωδική εκτέλεση τραγουδιών τόσο με τους σωλήνες όσο και με άλλα κρουστά, καθώς και τις δυνατότητες ενορχήστρωσής τους, 4) στην προσέγγιση και κατανόηση της αρμονίας ενός τραγουδιού με δημιουργικό τρόπο. Επιπλέον, θα συζητηθούν θέματα σχεδιασμού μαθήματος μουσικής με σωλήνες boomwhackers, διαχείρισης τάξης και επέκτασης μουσικών δραστηριοτήτων για μαθητές όλων των ηλικιών. Ενδεικτικά θα αναφερθούμε στη στοχοθεσία του μαθήματος (γνωστικοί, συναισθηματικοί και ψυχοκινητικοί στόχοι), τον χρόνο ένταξης των μουσικών σωλήνων στη διδασκαλία, την προσαρμογή της εκάστοτε δραστηριότητας στις δυνατότητες των μαθητών, τη διατήρηση του ενδιαφέροντος και της δημιουργικής διάθεσης από όλους (εκπαιδευτικό μουσικής και μαθητές) και την εξασφάλιση της ενεργής συμμετοχής των μαθητών στη διαμόρφωση του μαθήματος. Έχοντας δοκιμαστεί στην πράξη, οι εν λόγω δράσεις φιλοδοξούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για επιπλέον δημιουργικές δράσεις στην τάξη και αφετηρία για πειραματισμό με τους μουσικούς σωλήνες ώστε να χρωματίσουν το μάθημα της Μουσικής ακόμα περισσότερο! |
Διάρκεια | 90' |
Τέχνη | Μουσική |
Λέξεις - κλειδιά | Μουσικοί σωλήνες boomwhackers, διδακτική της μουσικής, διαχείριση τάξης, αισθητική εμπειρία |
Ηλικίες | Μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
Στόχοι | Οι συμμετέχοντες επιδιώκεται, μεταξύ άλλων, να: 1) κατανοήσουν τον τρόπο ένταξης των μουσικών σωλήνων boomwhackers στη μαθησιακή διαδικασία 2) συνδυάσουν τους μουσικούς σωλήνες με άλλα μουσικά ρυθμικά και μελωδικά όργανα 3) αντιληφθούν το τρόπο διαχείρισης της τάξης σε ένα βιωματικό μάθημα 4) μεταμορφώσουν τη σχολική τάξη σε μια δυναμική ορχήστρα με ισότιμα μέλη. |
Υλικό |
|
Περιγραφή | Μαθαίνουμε μουσική! Ώρα για παιχνίδι, έκφραση, δημιουργία, εκτόνωση, επικοινωνία, βίωμα. Η μουσική ακρόαση, το τραγούδι και το παίξιμο των οργάνων λειτουργούν άλλοτε παράλληλα και άλλοτε συμπληρωματικά συμβάλλοντας σημαντικά προς αυτήν την κατεύθυνση. Τα τελευταία χρόνια έχουν ενταχθεί στη μουσική εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο οι μουσικοί σωλήνες Boomwhackers. Αυτοί οι χρωματιστοί και κουρδισμένοι σωλήνες άλλαξαν τα δεδομένα της εκμάθησης της μουσικής: οι μαθητές μαθαίνουν ρυθμό, παίζουν μελωδίες και αρμονίες εντυπωσιακά εύκολα. Μπορούν να συμμετάσχουν όλοι στη μικρή ή μεγάλη ομάδα, ανεξάρτητα από τις προηγούμενες μουσικές τους γνώσεις ή την ηλικία τους. Με τον τρόπο αυτό, διδάσκονται και κατανοούνται βασικές μουσικές έννοιες, όπως το τονικό ύψος, η συνήχηση, η ένταση του ήχου, η ρυθμική αγωγή. Παρουσίαση υλικού
Οι μουσικοί σωλήνες Boomwhackers θα (εμ)πλουτίσουν τραγούδια, μουσικά έργα και δραστηριότητες που εμπεριέχονται στα σχολικά βιβλία μουσικής Δημοτικού και Γυμνασίου. Έχοντας δοκιμαστεί στην πράξη, οι δραστηριότητες αυτές φιλοδοξούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για επιπλέον δημιουργικές δράσεις στην τάξη κα αφετηρία για πειραματισμό με τους χρωματιστούς σωλήνες. Συστήνω το σωλήνα μου και τον εαυτό μου Σχολικά εγχειρίδια:
Οι μαθητές επιλέγουν έναν σωλήνα και κινούνται στο χώρο κατά τη διάρκεια της ακρόασης (Pink Panther song). Στο τέλος κάθε φράσης, ή σε όποιο άλλο σημείο κρίνει ο εκπαιδευτικός σταματά τη μουσική. Κάθε φορά που σταματάει η μουσική, οι μαθητές κάνουν διάφορες σύντομες δράσεις με στόχο την μεταξύ γνωριμία τους και την εξοικείωση τους με τον μουσικό σωλήνα. Α) Κάθε μαθητής/τρια χτυπάει το σωλήνα του και προσπαθεί να τραγουδήσει τη νότα του σωλήνα που κρατάει. Στη συνέχεια, βρίσκει έναν τρόπο να τραγουδήσει το όνομά του με την ίδια νότα σε δύο χρόνους. Ανακαλύπτω τον ήχο του μουσικού σωλήνα Σχολικά εγχειρίδια
Ο εκπαιδευτικός μουσικής και οι μαθητές κάθονται σε κύκλο και κρατούν από ένα σωλήνα boomwhacker.
Σχολικά εγχειρίδια
Α) 8 μαθητές κάθονται στη σειρά κρατώντας από ένα σωλήνα και σχηματίζοντας την Do+. Ο εκπαιδευτικός δείχνει ποιος μαθητής θα παίξει και τραγουδά το τραγούδι «Απ’ ψηλά στα χαμηλά» της Ν. Ατέσογλου. Με την επανάληψη/μίμηση το μαθαίνει όλη η τάξη. Με τον τρόπο αυτό εισάγονται στην έννοια της «κλίμακας». Β) Οι μαθητές χωρίζονται σε 2 ομάδες, της εκτέλεσης και του τραγουδιού. Η ομάδα της εκτέλεσης στέκεται σε σειρά κρατώντας σωλήνες με νότες, όπως τα πλήκτρα του πιάνου (Do - Do’).
Γ) Οι μαθητές κάθονται σε σειρά κρατώντας ένα σωλήνα, όπως τα πλήκτρα του πιάνου, σχηματίζοντας την κλίμακα Do+.
Σόμα Ντομ Τζάνγκαλ (Αφρική) Σχολικά εγχειρίδια
Α) Ο εκπαιδευτικός μουσικής τραγουδάει ταυτόχρονα με την ακρόαση του τραγουδιού κάνοντας κινήσεις. Οι μαθητές τον μιμούνται.
Οι σωλήνες μοιράζονται ως εξής:
Β) Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες προκειμένου να ενορχηστρώσουν το τραγούδι. Η μία ομάδα εξασκείται με τους σωλήνες και η άλλη ενορχηστρώνει το τραγούδι με κρουστά. Το τραγούδι παρουσιάζεται και από τις δύο ομάδες ταυτόχρονα ως τελική εκτέλεση.Η εκτέλεση μπορεί να ηχογραφηθεί. Blowing in the wind (Bob Dylan) Σχολικά εγχειρίδια
(Προηγούμενη γνώση μαθητών: Οι μαθητές γνωρίζουν ήδη την έννοια της συγχορδίας», τα είδη «μείζονα» και «ελάσσονα» και μπορούν να τις διακρίνουν).
|
Αποτίμηση | Οι συμμετέχοντες διαδραμάτισαν ενεργητικό ρόλο καθόλη τη διάρκεια του εργαστηρίου. Εκφράστηκε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους μουσικούς σωλήνες και τις δυσκολίες/προβληματισμούς που είχαν για την ένταξή τους στη διδακτική τους πράξη. Υλοποιήθηκαν όλοι οι στόχοι του εργαστηρίου. |
Βιβλιογραφία | Ελισάβετ Περακάκη, Μ.Μίντζα, Παιχνίδια με τους μουσικούς σωλήνες Boomwhackers. Fagotto, Αθήνα, 2018. |
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Ελισσάβετ Περακάκη είναι εκπαιδευτικός μουσικής και διευθύντρια σε Γυμνάσιο της ΔΔΕ Πειραιά. Είναι διδάκτορας (2009) στον τομέα της Μουσικής Παιδαγωγικής και απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (ΕΚΠΑ). Συμμετέχει με εισηγήσεις και εργαστήρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό και δημοσιεύσεις της υπάρχουν στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. Από τις εκδόσεις Fagotto κυκλοφορούν το «Σχεδιάζοντας το σχολικό μάθημα Μουσικής» (2008), το «Παίζοντας μουσική με τα Boomwhackers» (2009) και «Παιχνίδια με τους μουσικούς σωλήνες Boomwhackers» (2018, συν-συγγραφέας). Διατηρεί το ιστολόγιο perakaki.wordpress.com.
H Μαρίνα Μίντζα εργάζεται ως αναπληρώτρια εκπαιδευτικός της Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικών Σπουδών Αθήνας και πτυχιούχος ανώτερων θεωρητικών. Έχει σπουδάσει πιάνο στο Ελληνικό Ωδείο και είναι απόφοιτος του Επιμορφωτικού Εργαστηρίου Καλλιτεχνικής και Δημιουργικής Εκπαίδευσης «ΑΝΙΜΑ» (2008-2010). Έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε παιδαγωγικές συναντήσεις για τους Μουσικούς Πρωτοβάθμιας Β’ και Γ’ Αθήνας και σε πολιτιστικά φεστιβάλ ως εμψυχώτρια εργαστηρίων. Έχει παρακολουθήσει πλήθος μουσικοπαιδαγωγικών σεμιναρίων και κύκλους μαθημάτων αφρικάνικων κρουστών και body percussion. Είναι συν-συγγραφέας του βιβλίου «Παιχνίδια με τους μουσικούς σωλήνες Boomwhackers» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Fagotto (2018).
|