Εισήγηση

Εμφάνιση
id 149
Τίτλος Με τη Γλώσσα του Θεάτρου: Η ένταξη της τέχνης του θεάτρου στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Λύκειο
Ονοματεπώνυμο Μαρία Λιανέρη
Συνεδρία ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ [ 15:00]
Αίθουσα 312
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

    Με την εισήγησή μου θα επιχειρήσω να φωτίσω τις εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας που μπορεί να προσφέρει το Θέατρο στο μάθημα της Έκφρασης – Έκθεσης με βάση τα πορίσματα της σύγχρονης παιδαγωγικής, ψυχολογικής, κοινωνιολογικής και γλωσσολογικής έρευνας. Πιο συγκεκριμένα, θα εξετασθούν και θα αναδειχθούν τα πολλαπλά οφέλη που προκύπτουν από την ένταξη των θεατρικών τεχνικών στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας, τόσο στην κατανόηση όσο και στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.

  Με τη διερευνητική δραματοποίηση και τη δημιουργική γραφή η έμφαση στη διδασκαλία της Γλώσσας μετατοπίζεται από το παρωχημένο κειμενοκεντρικό μοντέλο διδασκαλίας στην ανάδειξη της διαφορετικής πρόσληψης του κάθε μαθητή με στόχο τη σύνθεση όλων των απόψεων. Εξασφαλίζεται έτσι η ενεργός συμμετοχή όλων των μαθητών, η γνωστική διαδικασία αποκτά ζωντάνια και αμεσότητα, η μάθηση γίνεται βιωματική, οι μαθητές αναπτύσσουν ικανότητες ενσυναίσθησης και μαθαίνουν να σέβονται τη διαφορετικότητα. Επιπλέον, σε καθαρά γλωσσικό επίπεδο, μέσω της διερευνητικής δραματοποίησης, οι μαθητές οδηγούνται φυσικά και αβίαστα στις κατάλληλες γλωσσικές επιλογές σε επίπεδο λεξιλογίου και γραμματικοσυντακτικών δομών που απαιτούνται στην κάθε επικοινωνιακή περίσταση. Κατά τη διδασκαλία της Γλώσσας μέσω του Θεάτρου ο κάθε μαθητής ενεργοποιείται και συμμετέχει όχι μόνο εγκεφαλικά (όπως συμβαίνει στην παραδοσιακή διδασκαλία), αλλά και σωματικά, ψυχικά και συναισθηματικά, όπως συμβαίνει στις επικοινωνιακές καταστάσεις της αληθινής ζωής.

   Στην εισήγηση θα παρουσιαστούν αναλυτικά τα βήματα που θα πρέπει να κάνει ο φιλόλογος – εμψυχωτής προκειμένου να εντάξει αποτελεσματικά τις θεατρικές τεχνικές στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Λύκειο, λαμβάνοντας υπόψη του την κρίσιμη ηλικία της εφηβείας και το πρόσθετο άγχος της προοπτικής των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Τέλος θα δοθεί παράδειγμα πρακτικής εφαρμογής στη θεματική ενότητα της Β΄ Λυκείου: «Ρατσισμός και κοινωνικός αποκλεισμός» βασισμένο στη διδακτική εμπειρία της εισηγήτριας.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Θέατρο
Βιογραφικό Σημείωμα

1996   :  Πτυχίο Φιλολογίας, Κατεύθυνση Σπουδών: Κλασσική.

2017 : Εισαγωγή κατόπιν εξετάσεων στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ.

1993 – 2017: Συμμετοχή με εισηγήσεις σε πλήθος επιστημονικών συνεδρίων και σεμιναρίων. Ενδεικτικά αναφέρω: Τρεις εισηγήσεις στα Ανοικτά Μαθήματα Φιλοσοφίας στο Πνευματικό Κέντρο Αθηνών (1995) με θέμα «Το Συμπόσιο του Πλάτωνα και οι επιδράσεις του στη σύγχρονη Φιλοσοφία» (Υπεύθ. Καθ. Μουτσόπουλος), Σεμινάριο Παιδαγωγικής (1996) στο πλαίσιο του οποίου παρουσίασα εργασία με τίτλο «Η ποίηση ως μέσο αισθητικής καλλιέργειας» (Υπευθ. Καθ. Δανασσής), Σεμινάριο Γλωσσολογίας (1995) όπου παρουσίασα εργασία με τίτλο «Κειμενικές λειτουργίες: από τον προφορικό στον γραπτό λόγο» (Υπευθ. Καθ. Μπαμπινιώτης), Συμμετοχή στο Διεθνές Μεταπτυχιακό Σεμινάριο της Ολυμπιακής Ακαδημίας Αθηνών στην Αρχαία Ολυμπία (1997), Σεμινάριο Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών (2004 και 2006) στο πλαίσιο του Προγράμματος «Εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας ως δεύτερης σε εργαζόμενους μετανάστες» (Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων), Εισήγηση στο 7ο Συνέδριο Τουρισμού (2018) με τίτλο «Η Ελλάδα του Ελύτη» (υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Τουρισμού της Περιφέρειας Αττικής και του Ομίλου για την UNESCO Nοτίων Προαστίων).

 

Έχω εργαστεί ως ωρομίσθια φιλόλογος στο 1ο ΓΕΛ Βούλας, στο ΓΕΛ Βάρης και στο ΓΕΛ Βουλιαγμένης και ως επιστημονική συνεργάτης στο Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ι.Δ.ΕΚ.Ε).

 

Στο πλαίσιο της προσπάθειας για αναβάθμιση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Λύκειο συνεργάστηκα με τη συγγραφική ομάδα του τμήματος Φιλολογίας των Πανελλαδικώς Συνεργαζομένων Φροντιστηρίων στην έκδοση σειράς βοηθημάτων για την Έκφραση – Έκθεση της Β΄ και Γ΄ Λυκείου και για την Νεοελληνική Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου. (εκδόσεις ΟΡΟΣΗΜΟ).

 

Από το 2014 συμμετέχω στην εθελοντική θεατρική ομάδα του Δήμου 3Β (Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης) ως ηθοποιός και βοηθός σκηνοθέτη.

 

Από το 2015 διατελώ μέλος του Δ.Σ. του Ομίλου για την UNESCO Νοτίων Προαστίων.