Εισήγηση
id | 167 |
---|---|
Τίτλος | Θέατρο τεκμηρίωσης: μια εναλλακτική πρόταση για τη διδασκαλία της Ιστορίας |
Ονοματεπώνυμο | Αναστασία Μερκούρη, Φλωρεντία Πίκουλα |
Συνεδρία | ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ [ 16:00] |
Αίθουσα | 313 |
Ημερομηνία | Friday, 12 Oct 2018 |
Περίληψη | Το Θέατρο Τεκμηρίωσης είναι άμεσα συνδεδεμένο με την επικαιρότητα και πραγματεύεται συγκρουσιακά ζητήματα της Ιστορίας. Είναι ένα είδος θεάτρου που διαμεσολαβεί ώστε η Ιστορία, η επικαιρότητα και η έρευνα να παρουσιαστούν μέσα από την καλλιτεχνική θεατρική δημιουργία. Ενδείκνυται για συνθήκες όπου οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες, όπως στην εκπαίδευση. Με την παραδοχή του Claude Lévi-Strauss ότι Ιστορία είναι αυτό που ειπώθηκε χθες και με δεδομένη την τομή που δημιούργησε στη σύγχρονη Ιστορία η επίθεση στους Δίδυμους Πύργους, οι Όμιλοι Ιστορίας και Σύγχρονου Θεάτρου του Γυμνασίου των εκπαιδευτηρίων «Νέα Γενιά Ζηρίδη» ερεύνησαν, το σχολικό έτος 2016-2017, το θέμα της διεθνούς τρομοκρατίας από το 2001 μέχρι σήμερα. Το σχ.έτος 2017-2018 ερευνούν το θέμα «Η Ευρώπη την εποχή του Ψυχρού Πολέμου». Στη διάρκεια του σχ. έτους λειτουργούν εργαστήρι Ιστορίας και Σύγχρονου Θεάτρου. Στο πλαίσιο αυτό, συζητούνται ποικίλες θεματικές και συλλέγεται γραπτό και οπτικοακουστικό υλικό, αναζητούνται σχέσεις αιτιότητας, γίνονται αντικείμενο ελέγχου ποικίλες και αντικρουόμενες απόψεις, οι μαθητές παίρνουν συνεντεύξεις από ειδικούς και ακούν προφορικές μαρτυρίες γύρω από το θέμα. Τέλος, μέσα από ασκήσεις δημιουργικής γραφής, συγγράφουν τα δικά τους κείμενα που θα παρασταθούν. Το παραπάνω υλικό δομείται από τις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς και αναπαρίσταται σκηνικά με βάση τις αρχές και τους κώδικες του Θεάτρου Τεκμηρίωσης. Σε αυτό το πόνημα γύρω από γεγονότα σε εξέλιξη συνδυάστηκαν η έρευνα κυρίως πρωτογενών πηγών, η προφορική ιστορία, οι μαρτυρίες, η κριτική της κυρίαρχης αφήγησης, η παραγωγή πρωτότυπου έργου και η σκηνική αναπαράσταση. Τα δύο έργα παρουσιάζονται στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» και πλαισιώνονται από συζήτηση με μέλη της συμβουλευτικής επιτροπής. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Θέατρο |
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Νατάσα Μερκούρη είναι απόφοιτη του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ. Παρακολουθεί το ΜΠΣ στα Θεατρικές Σπουδές από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Tα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την πρόσληψη του αρχαίου ελληνικού δράματος, το θέατρο στην εκπαίδευση και το ιστορικό ντοκιμαντέρ στην εκπαίδευση. Διετέλεσε γενική γραμματέας του ΔΣ του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και μέλος της συντακτικής επιτροπής του επιστημονικού περιοδικού Εκπαίδευση & Θέατρο. Είναι μέλος του ΔΣ της Νέας Παιδείας και διατηρεί στο ομότιτλο περιοδικό τη στήλη «Η Παιδεία στον κόσμο». Συμμετέχει στη διοργάνωση των Πανελλήνιων Διαγωνισμών Ιστορικού Ντοκιμαντέρ (Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Νέα Παιδεία). Συνεργάζεται με το Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» ως συντονίστρια της Συμβουλευτικής Επιτροπής του προγράμματος «Το αρχαίο δράμα στο σχολείο του 21ου αιώνα». Εργάζεται ως φιλόλογος και επόπτρια του κλάδου των φιλολόγων στα εκπαιδευτήρια «Νέα Γενιά Ζηρίδη». Η Φλωρεντία Ι. Πίκουλα είναι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές (Master of Arts) στο Πανεπιστήμιο του Sussex και είναι υποψηφία διδάκτωρ του τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Έχει εργαστεί εθελοντικά στο Μουσείο Μπενάκη και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αντιστοίχως ως μέλος επιστημονικής επιτροπής για τους καταλόγους εκθέσεων και στα εκπαιδευτικά προγράμματα. Ασχολείται, επίσης, και με το μεταφραστικό έργο επιστημονικών εγχειριδίων, μεταξύ των οποίων: A. G. Woodhead, Η Μελέτη των Ελληνικών Επιγραφών, Ινστιτούτο του Βιβλίου, Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2009. ISBN: 978-960-354-246-9, και Ch. Habicht, Ο Περιηγητής Παυσανίας. Ο Άνθρωπος και το Έργο του, Ινστιτούτο του Βιβλίου, Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2010. ISBN: 978-960-354-262-9. Εργάζεται ως φιλόλογος στα εκπαιδευτήρια «Νέα Γενιά Ζηρίδη».
|