Εισήγηση

Εμφάνιση
id 172
Τίτλος Οι παραστατικές τέχνες μέσω του αρχαίου δράματος σε άτομα με ακουστική αναπηρία
Ονοματεπώνυμο Έλλη Μερκούρη, Μαρία Ι. Κουτσούμπα
Συνεδρία ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ [ 09:00]
Αίθουσα 204
Ημερομηνία Friday, 12 Oct 2018
Περίληψη

Οι παραστατικές τέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής έχουν ως άξονα την παρουσία των ερμηνευτών. Τι συμβαίνει όμως στην περίπτωση που οι ερμηνευτές είναι άτομα με ακουστική αναπηρία και με ποιον τρόπο μπορεί να επιδρά η συνδυαστική χρήση των παραστατικών αυτών τεχνών στα άτομα αυτά; Τα ερωτήματα αυτά συνιστούν τον προβληματισμό της παρούσας εργασίας. Σκοπός λοιπόν της εργασίας είναι η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι παραστατικές τέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής μπορούν συνδυαστικά να συμβάλλουν στην βιωματική σκηνική ερμηνεία ατόμων με ακουστική αναπηρία. Ειδικότερα, η εργασία στοχεύει στην εύρεση των μεθόδων εκείνων ερμηνείας της υποκριτικής, του χορού και της μουσικής, καθώς και στις πρακτικές εφαρμογές και στα λειτουργικά εργαλεία που μπορούν να υιοθετηθούν, προκειμένου να οδηγηθούμε σε ένα καλλιτεχνικό αποτέλεσμα με τη συμμετοχή κωφών. Για τον σκοπό αυτό επιλέχθηκε ως μελέτη περίπτωσης η ομάδα κωφών "Τρελά Χρώματα" να επεξεργαστεί αρχαία τραγωδία, είδος που περιλαμβάνει τον συνδυασμό των υπό μελέτη παραστατικών τεχνών. Στην εργασία αναλύονται οι τρόποι προσέγγισης της σκηνικής ερμηνείας, καθώς και η ανίχνευση των υποκριτικών μέσων στα άτομα αυτά όσον αφορά τον λόγο (διερμηνέας της ελληνικής νοηματικής γλώσσας), τον χορό (μίμηση και εκτέλεση θεατρικών αυτοσχεδιασμών με συγκεκριμένη θεματολογία) και τη μουσική (κρουστά όργανα και συμβολή μουσικού με εξειδίκευση στην μουσικοκινητική αγωγή). Διαπιστώνεται ότι με την υιοθέτηση συγκεκριμένων μεθόδων ερμηνείας υποκριτικής, χορού και μουσικής, καθώς και πρακτικών εφαρμογών και λειτουργικών εργαλείων μπορεί να υπάρξει πλήρης εφαρμογή του συνδυασμού των παραστατικών τεχνών του θεάτρου, του χορού και της μουσικής σε άτομα με ακουστική αναπηρία οδηγώντας μάλιστα τα άτομα αυτά σε μια νέα σκηνική-ερμηνευτική εμπειρία μέσω μιας ολοκληρωμένης παράστασης. Στη βάση αυτή προτείνεται οι παραστατικές τέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής μέσω τη συνύπαρξής τους στο αρχαίο δράμα να βρουν εφαρμογή σε σχολεία ειδικής αγωγής.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Μουσική Θέατρο Χορός
Βιογραφικό Σημείωμα

Έλλη Μερκούρη:

Η Έλλη Μερκούρη, πτυχιούχος του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ (2011) είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στην κατεύθυνση «Ανθρωπολογία-Λαογραφία του Χορού» του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Φυσική Αγωγή & Αθλητισμός» της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΕΚΠΑ. Είναι επίσης απόφοιτη του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (2004) καθώς και του μονοετούς προγράμματος του Κέντρου Έρευνας και Πρακτικών Εφαρμογών του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος «Δεσμοί» (2011). Έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός στο θέατρο και στον κινηματογράφο, και ως θεατρολόγος με δήμους και δημοτικά σχολεία –ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών, Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, Δήμος Υμηττού, Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία, Δήμος Χαλανδρίου, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννη, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης, Βιομηχανικό Μουσείου Φωταερίου, Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος κ.ά. Είναι υπεύθυνη του παιδικού-εφηβικού τμήματος του Θεατρικού Εργαστηρίου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης, καθώς και της Θεατρικής Ομάδας Κωφών "Τρελά Χρώματα" στην οποία συμμετέχει ως ηθοποιός και σκηνοθετεί. Η Ομάδα έχει συνεργαστεί με σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς -Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Δρόμου, Το Μικρό Παρίσι στην Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Συνάντηση Ευρωπαϊκής Ένωσης Κωφών, Πανελλήνια Φεστιβάλ Κωφών & Ακουόντων Εν Δράσει, Ίδρυμα Κακογιάννης, Θέατρο Αρχαίας Ολυμπίας, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, DEAFestival 2016-17-Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς). Για την περίοδο 2017-2018 επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού για τις "Τρωάδες" του Ευρυπίδη.

 

Μαρία Ι. Κουτσούμπα:

Η Μαρία Κουτσούμπα είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΕΚΠΑ και Καθηγήτρια-Σύμβουλος στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Πτυχιούχος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΕΚΠΑ (1989), είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MA in Dance Studies) (University of Surrey, 1991) και Διδακτορικού Διπλώματος (Ph.D. in Ethnochoreology, Goldsmiths College, University of London, 1997, με υποτροφία του Κοινωφελούς Ιδρύματος «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ»). Έχει επίσης εκπαιδευτεί στο σύστημα σημειογραφίας κίνησης και χορού του Laban (Labanotation Institute, UK) και στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (ΕΑΠ). Στην 30ετή επαγγελματική της πορεία έχει υπάρξει μέλος χορευτικών συλλόγων και έχει διδάξει ελληνικό παραδοσιακό χορό στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι μέλος επιστημονικών οργανισμών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μέλος επιστημονικών επιτροπών πανελληνίων και διεθνών συνεδρίων και επιστημονικών περιοδικών, και έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα. Έχει επιβλέψει μεταπτυχιακές και διδακτορικές διατριβές, ενώ υπήρξε μέλος τριμελών συμβουλευτικών και επταμελών εξεταστικών επιτροπών. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα και το δημοσιευμένο έργο της (επιστημονικές εργασίες, μονογραφίες, συγγράμματα, κεφάλαια συλλογικών τόμων κ.λπ.) αφορούν τις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες σε σχέση με τον χορό, την τέχνη και τον πολιτισμό, καθώς και την ανάλυση της μορφής του χορού (σημειογραφία, δομική-υφολογική ανάλυση, τυπολογία), την πολιτιστική πολιτική και διαχείριση, καθώς και την εκπαίδευση του χορού.

[http://www.phed.uoa.gr/fileadmin/phed.uoa.gr/uploads/CV/Koytsoympa_GR_CV_2018.pdf]