Εισήγηση
id | 223 |
---|---|
Τίτλος | Κριτήρια επιλογής θεατρικής παράστασης για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού |
Ονοματεπώνυμο | Μαρία Δημάκη |
Συνεδρία | ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ [ 17:30] |
Αίθουσα | 311 |
Ημερομηνία | Saturday, 13 Oct 2018 |
Περίληψη | Οι επισκέψεις των μαθητών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο θέατρο, ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σχετίζονται άμεσα με στόχους παιδαγωγικούς, αλλά και ευρύτερα καλλιτεχνικούς και κοινωνικούς. Η ψυχαγωγία, η ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, η παιδαγωγική διάσταση, η αισθητική καλλιέργεια αλλά και η διαμόρφωση του μελλοντικού (ενήλικου) θεατή αποτελούν βασικούς στόχους που επιδιώκονται με τις επισκέψεις αυτές. Για να επιτευχθούν όμως οι στόχοι αυτοί και να λειτουργήσει αποτελεσματικά η εμπέδωση της επικοινωνίας μεταξύ σκηνής και πλατείας, προαπαιτείται η κατάλληλη επιλογή παράστασης για κάθε επιμέρους ηλικιακή ομάδα μαθητών καθώς και η κατάλληλη προεργασία και η ουσιαστική ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους πριν και μετά από την επίσκεψη στο θέατρο. Ο ρόλος αυτός ανήκει στον/στην εκπαιδευτικό και καλείται να τον επιτελέσει με τη μεγαλύτερη δυνατή αποτελεσματικότητα. Με ποια κριτήρια θα επιλέξει και θα προτείνει την παράσταση που θα παρακολουθήσουν οι μαθητές; Ποια θα είναι η προετοιμασία που θα κάνει για να πραγματοποιηθεί η παρακολούθηση της παράστασης και ποια θα είναι η διαδικασία ανατροφοδότησης μέσα στην τάξη μετά από την επίσκεψη στο θέατρο; Με ποια εφόδια πρέπει να οπλιστεί ο σύγχρονος εκπαιδευτικός για να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις ανάγκες αυτής της διαδικασίας; Με την παρούσα ανακοίνωση επιδιώκουμε να θέσουμε αυτά και παρόμοια ερωτήματα και να διερευνήσουμε πιθανές απαντήσεις, αξιοποιώντας παράλληλα τα ευρήματα έρευνας που είχε διεξαχθεί κατά τη διετία 2010-2012 με εκπαιδευτικούς που συνόδευαν τους μαθητές τους στην παράσταση του έργου της Πηνελόπης Δέλτα «Παραμύθι χωρίς όνομα» στο Εθνικό Θέατρο (σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά). |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Θέατρο |
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Μαρία Δημάκη-Ζώρα είναι Επίκουρη καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με γνωστικό αντικείμενο «Θεατρολογία: Νεοελληνική Δραματουργία και Πολιτισμός». Έλαβε το διδακτορικό της από τη Φιλοσοφική Σχολή Ε.Κ.Π.Α. το 2000. Η μονογραφία της με τίτλο Σπυρίδων Ν. Βασιλειάδης. Η ζωή και το έργο του, περιλήφθηκε στις εκδόσεις του Ιδρύματος Κώστα και Ελένης Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών (2002). Από το 2012 είναι μέλος Δ.Ε.Π. του Π.Τ.Δ.Ε. και διδάσκει στο προπτυχιακό και στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Τμήματος υποχρεωτικά και επιλεγόμενα μαθήματα σχετικά με τη νεοελληνική δραματουργία, τη θεατρική παιδεία, το θέατρο για κοινό ανήλικων θεατών και το θέατρο στην εκπαίδευση. Από το εαρινό εξάμηνο του 2016-17 διδάσκει, επίσης, ως μέλος Σ.Ε.Π. στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Δημιουργική Γραφή». Έχει λάβει μέρος σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια και έχει συγγράψει μελέτες και άρθρα σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους.
Ο Τάκης Τζαμαργιάς είναι εκπαιδευτικός, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος του Πανεπιστημίου Αθηνών με ειδίκευση "Θέατρο στην εκπαίδευση", σκηνοθέτης και μέλος Ε.Ε.Π. του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Ε.Κ.Π.Α. Έχει εργαστεί στη δημόσια πρωτοβάθμια εκπαίδευση ως δάσκαλος, έχει διδάξει τεχνικές θεάτρου σε επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στο Σύλλογο Θεατρολόγων, θεατρικό αυτοσχεδιασμό στις Φυλακές Ανηλίκων Κορυδαλλού, ενώ έχει διδάξει και ως καθηγητής υποκριτικής σε Δραματικές Σχολές. Ως σκηνοθέτης έχει συνεργαστεί με ελεύθερους θιάσους αλλά και με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και τον Θ.Ο.Κ.. Επίσης έχει λάβει μέρος σε συνέδρια και ημερίδες με αντικείμενο το Θέατρο στην Εκπαίδευση και έχει γράψει άρθρα για το θέμα αυτό. |