Εισήγηση

Εμφάνιση
id 253
Τίτλος Σχολείο και Τέχνη σε διαλεκτική σχέση, το παράδειγμα της Commedia dell’ arte
Ονοματεπώνυμο Ελπίδα Νούσα, Ελένη Καδά
Συνεδρία Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ [ 18:30]
Αίθουσα 204
Ημερομηνία Thursday, 11 Oct 2018
Περίληψη

Σκοπός της παρούσας εισήγησης είναι να προβάλλει τον τρόπο με το οποίο το σχολείο, ως φορέας γνώσης και η Τέχνη μπορούν και πρέπει να συναντηθούν. 

Συγκεκριμένα, την προηγούμενη σχολική χρονιά πραγματοποιήσαμε το Πρόγραμμα «Ο Θίασος και οι Θιασώτες της Commedia dell arte», προωθώντας την καλλιέργεια των δεξιοτήτων του Λόγου, της έκφρασης και της κίνησης των μαθητών μέσα από τη θεατρική πράξη, τη μουσική και τη ζωγραφική.  

Ειδικότερα στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς οι Δράσεις του Προγράμματος είχαν σκοπό να έλθει σε επαφή ο μαθητής με τον κόσμο της Commedia dell’ arte, αξιοποιώντας την έμπνευσή του και τις γνώσεις του από διάφορα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών.

Αναφέρουμε ενδεικτικά:

  • Σπουδή στην Commedia dell' arte από: Διονύση Βούλτσο, ηθοποιό του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας και Θοδωρή Αμπαζή, Αναπληρωτή Καλλιτεχνικού Δ/ντή Εθνικού Θεάτρου. 
  • Μελέτη του Θεάτρου του Σώματος. 
  • Παρακολούθηση παράστασης του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ με ανάλογο θέμα. 
  • Ταξίδι στη Φλωρεντία, επικοινωνία και ανταλλαγή πληροφοριών με μαθητές ιταλικού σχολείου, που εργάζονταν πάνω στην ίδια θεματική. 
  • Συνεργασία με μαθητές δύο σχολείων της πόλης στο ίδιο θέμα 
  • Αξιοποίηση γνώσεων μαθημάτων Πληροφορικής ,Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Καλλιτεχνικών και Μουσικής.  
  • Σύγκριση Commedia dell' arte, Θεάτρου Σκιών και ελληνικής κωμωδίας. 
  • Σπουδή στην παντομίμα με αφόρμηση πίνακα ζωγραφικής. 
  • Σχέση των ηρώων της Όπερας με τους ήρωες της Commedia. 
  • Οι μαθητές γίνονται δημιουργοί συνθέτουν μουσική και γράφουν στίχους για τις ανάγκες της θεατρικής παράστασης. 
  • Παράσταση « Μία πρόβα στο έργο του K. Goldoni, Υπηρέτης δύο αφεντάδων» 

 

Συμπερασματικά, στόχος μας ήταν μέσω της Τέχνης να οδηγηθούμε στην ολιστική εκπαίδευση των μαθητών. Οι μαθητές-μελλοντικοί πολίτες πρέπει να  διαμορφώσουν  την προσωπικότητά τους με βασικά χαρακτηριστικά της την αρμονία, την ισορροπία, την ελεύθερη έκφραση, την αυτοπεποίθηση,, τη χαρά. Η Τέχνη είναι το μέσο προς αυτή τη κατεύθυνση. Πάντα όμως η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών θα είναι η κινητήριος δύναμη. 
 

Διάρκεια 20'
Τέχνη Μουσική Θέατρο Εικαστικά
Βιογραφικό Σημείωμα

1. Ελπίδα Νούσα:
 

Εκπαίδευση:

 

  • Διπλωματούχος πιάνου και πτυχιούχος Ανωτέρων Θεωρητικών(Αρμονίας-Αντίστιξης-Φούγκας και Ενοργάνωσης) Ελληνικού Ωδείου.
  • Kαθηγήτρια Μουσικής στο 9ο Γυμνάσιο Πατρών(ΦΕΚ 3/9/1986)

 

Προγράμματα:

 

  • «Μουσική και Ποίηση», μια σχέση αμφίδρομη
  • «Εικόνα και Ήχος, Ήχος και Εικόνα» σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού Πάτρας
  • Εθελοντισμός-Μουσικές συντροφιές(ΚΑΠΗ και ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟ)
  • Συμμετοχή στο Θεατρικό Φεστιβάλ Καρδίτσας (1ο Βραβείο μουσικής επένδυσης)
  • «Η καλλιτεχνική έκφραση του μεσοπολέμου» μουσικοθεατρική παράσταση
  • «Γεύση από βερμούτ», μουσικοθεατρικό με θέμα το Νέο Κύμα
  • «Η μουσική στην Αρχαία Ελλάδα» (βιωματικό εργαστήρι) σε συνεργασία με ΛΥΡΑΥΛΟΣ
  • «Με έμπνευση ένα χαϊκού»-Η ιαπωνική ποίηση  και μουσική
  • «Ήχοι-Εικόνες-Βήματα με πυξίδα το Μιούζικαλ»
  • Δημιουργία cd με την ορχήστρα και τη χορωδία του 9ου Γυμνασίου
  • Μουσική επιμέλεια και καλλιτεχνική προσέγγιση στο «Μεγάλο μας Τσίρκο» του Ι.Καμπανέλλη
  • Μουσική επιμέλεια και καλλιτεχνική προσέγγιση στην «Commedia dell’ arte» και το έργο του Κάρλο Γκολντόνι: «Υπηρέτης δύο αφεντάδων»
  • Παρουσίαση Διαθεματικής εργασίας στο Πανελλήνιο Συνέδριο Π.Σ.Π.Π» με θέμα την «Παραβολή του Σπλαχνικού Πατέρα»(Μουσική και Θρησκευτικά»
  • «Το Ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων», παρουσίαση δρώμενου στο θέατρο Επίκεντρο+
  • Θεσσαλονίκη: Παρουσίαση μουσικού δρώμενου «Πρόσφυγες», «Ειρήνη».
  • Συμμετοχή στην έκθεση: «Αναδημιουργώ ανακυκλώνοντας» (Φυσική και Μουσική)
  • Έτος Μαθηματικών: Υλοποίηση εργασίας: «Η Μουσική του αριθμού π=3,14»

 

 

Σεμινάρια που αφορούν:

 

  • Επιμορφωτικό-Βιωματικό σεμινάριο: «Η Τέχνη στην Εκπ/ση ως μέσο διδασκαλίας κι έκφρασης»
  • «Στο βλέμμα των άκρων», στο πλαίσιο εορτασμού της Ε.Ε κατά του ρατσισμού-Αρχ. Μουσείο Πατρών 
  • Μουσική-Χορός-Θέατρο με τη Μάρω Γαλάνη, καθ. Πανεπιστημίου Πατρών
  • Δημιουργική έκφραση μέσω του συστήματος ORFF
  • Δραματοποίηση Λογοτεχνικών κειμένων, ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας
  • Δραματοποίηση και Θεατρικό παιχνίδι
  • Μουσικοκινητική στην τάξη

 

Στόχος: Με όσα μαθαίνω να μεταμορφώνω το μάθημα στην τάξη κάνοντάς το ελκυστικό, διαμορφώνοντας και αναπτύσσοντας  ταυτόχρονα, το αισθητικό κριτήριο των μαθητών.

 

2. Ελένη Καδά:

 

Εκπαίδευση:

 

  • Τελειόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής Ιωαννίνων (1983-87)
  • Φιλόλογος στο 9ο Γυμνάσιο Πατρών

 

Προγράμματα:

 

  • Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου σε Πρόγραμμα για τους Μικρασιάτες Πρόσφυγες
  • Συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Νέων Αρχαίου Δράματος στην Αρχαία Μεσσήνη
  • Θεατρικό Δρώμενο στην Πλατεία Συντάγματος του Ναυπλίου με θέμα: «Γίνομαι ηθοποιός στο Μεγάλο μας Τσίρκο, Ακροβατώντας στην Ελληνική Ιστορία»
  • Θεατρική παράσταση, «Σπουδή στην Commedia dell’ arte, μία πρόβα στο έργο του Κάρλο Γκολντόνι, Υπηρέτης δύο αφεντάδων»
  • Οργάνωση Εκδήλωσης με θέμα: « Το Ολοκαύτωμα μέσα από τα μάτια ενός Γερμανού»
  • Συνεργασία με το Μουσείο Ολοκαυτώματος Καλαβρύτων στο πλαίσιο του Προγράμματός μου, «Μνήμη της πατρίδας μου σε λένε… Καλάβρυτα …»
  • Συνεργασία με την UNESCO στη Θεσσαλονίκη
  • Συμμετοχή σε Ρητορικούς Αγώνες με ομάδα μαθητών, οι οποίοι υλοποίησαν Θεατρικό Debate

 

 

Σεμινάρια με θεματική:

 

  • Το Θέατρο
  • Τη Ρητορική Τέχνη στην τάξη

 

Στόχοι:

 

Προσπάθεια ένταξης όλων όσων μαθαίνω στα μαθήματα που διδάσκω, αφυπνίζοντας τους μαθητές μου και ενεργοποιώντας το ενδιαφέρον τους για μάθηση.