Εισήγηση

Εμφάνιση
id 257
Τίτλος «Ε, ρε γλέντια!»: Πρόταση αυτόνομης διδασκαλίας του ελληνικού Θεάτρου Σκιών σε σχολικό πλαίσιο.
Ονοματεπώνυμο Γρηγόρης Γαλάνης, Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, Πέτρος Φραντζέσκος
Συνεδρία ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ [ 09:00]
Αίθουσα 313
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

Το ελληνικό Θέατρο Σκιών με τη μακρά ιστορία του και την κεντρική θέση του στον νεοελληνικό πολιτιστικό βίο έχει φτάσει στις ημέρες μας να ταυτίζεται με το παιδικό θέαμα. Ωστόσο, παραμένει ακόμα στο περιθώριο των διδακτικών δραστηριοτήτων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, όπου και αξιοποιείται κατά κύριο λόγο ως μέσο για την διδασκαλία άλλων αντικειμένων (π.χ. του γλωσσικού μαθήματος). Η ανακοίνωση θα επιχειρήσει να παρουσιάσει και να αναλύσει εν συντομία τη διαπλοκή του Καραγκιόζη με την εκπαιδευτική πράξη σήμερα και επιπλέον θα προτείνει μια καινοτόμα διδακτική εφαρμογή που εστιάζει στην αυτόνομη διδασκαλία του ελληνικού Θεάτρου Σκιών σε σχολικό πλαίσιο κατά την οποία ο μαθητής καθίσταται δημιουργός. Πρόκειται για ολοκληρωμένο διδακτικό σενάριο με αντικείμενο τη δημιουργία από μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ενός πρωτότυπου έργου του ελληνικού Θεάτρου Σκιών, το οποίο παρουσιάζουν οι ίδιοι ενώπιον ακροατηρίου. Αυτή η πρωτότυπη μαθητική δημιουργία αντλεί από τις συμβάσεις του είδους, με άλλα λόγια αξιοποιεί την τυποποίηση που διέπει το θέατρο του Καραγκιόζη, όπως ακριβώς και το σύνολο της λαϊκής τέχνης,  την ίδια στιγμή που βασίζεται σε σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους και έννοιες (ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, βιωματική μάθηση, ανακαλυπτική μάθηση, διαθεματικότητα, χρήση ΤΠΕ). Στοιχεία για την ανακοίνωση αντλούνται από ένα καινοτόμο πρόγραμμα που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από ομάδα εκπαιδευτικών σε δημιουργική συνεργασία (δάσκαλοι και εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής) με μαθητές της Ε΄ Δημοτικού στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης, της Φιλαναγνωσίας και της Θεατρικής Αγωγής, ενώ τα αποτελέσματά του ανακοινώθηκαν στο σύνολο της σχολικής κοινότητας στο τέλος της χρονιάς (σχολικό έτος 2014-2015).

 

Βιογραφικό Σημείωμα

Γρηγόρης Γαλάνης Δάσκαλος. Απόφοιτος της Μαρασλείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας και του Παιδαγωγικού Τμήματος, ΕΚΠΑ (εξομοίωση). Υπηρετεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση από το 1987. Πιστοποίηση δεξιοτήτων και γνώσεων στις τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.), Β΄ επίπεδο. Εισηγητής σε επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα «Ερευνώ και Ανακαλύπτω: θεωρία και πράξη». Εισηγητής στο Πανελλήνιο Συνέδριο της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για τη διάδοση των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση με τίτλο «Νέος Παιδαγωγός» με την εργασία «Η διδακτική αξιοποίηση νεοελληνικών στερεότυπων φράσεων που έχουν τις ρίζες τους στο Βυζάντιο» (2014).  Μέλος της οργανωτικής επιτροπής στο Πανελλήνιο Συνέδριο της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για τη διάδοση των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση με τίτλο «Η εκπαίδευση στην εποχή των Τ.Π.Ε.».

Παναγιώτα Κωνσταντινάκου Θεατρολόγος, Εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής & Δραματουργός [dramaturg]. Διδάκτωρ Θεατρολογίας του Τμήματος Θεάτρου, ΑΠΘ (υποτροφία ΙΚΥ), κάτοχος μεταπτυχιακού στη Θεατρικές Σπουδές από το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης (υποτροφία Ιδρύματος Μπάκαλα) και απόφοιτη του ΠΜΣ «Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση», ΕΚΠΑ / Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας / ΤΕΙ Πειραιά. Από το 2002 υπηρετεί στην Α΄βάθμια και στη Β΄βάθμια εκπαίδευση, όπου έχει συντονίσει Πολιτιστικά Προγράμματα με άξονα τη Θεατρική Αγωγή, ενίοτε σε συνδυασμό με τις ΤΠΕ. Έχει συνεργαστεί με το πρόγραμμα μελινα για την παραγωγή θεατρολογικού υλικού για εκπαιδευτική χρήση, ενώ είναι στέλεχος της ομάδας Grasshopper Youth που εισηγήθηκε το εφηβικό θέατρο στην Ελλάδα. Έχει παρουσιάσει ανακοινώσεις με θεατρολογικά και θεατροπαιδαγωγικά θέματα σε ημερίδες και συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει πραγματοποιήσει δημοσιεύσεις σε πρακτικά πανελλήνιων συνεδρίων, σε επιστημονικά περιοδικά καθώς και σε θεατρικά προγράμματα. Ως δραματουργός έχει συνεργαστεί με τους οργανισμούς: Φεστιβάλ Αθηνών, Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Τέχνης, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, καθώς και τα θέατρα Αμόρε, Επί Κολωνώ, Χώρα, Εμπρός, Νέου Κόσμου, BIOS, ΚΕΤ, Δημοτικό Θέατρο Κέφαλος, Αργοστόλι, τις ομάδες Grasshopper, Όπερες των Ζητιάνων, Δρώσα Τέχνη και το Φεστιβάλ Youthi. Από το 2016 διδάσκει Δραματουργία Παράστασης & Ιστορία της Νεοελληνικής Σκηνογραφίας στο Τμήμα Θεάτρου, ΑΠΘ, ενώ το 2017-2018 δίδαξε το μάθημα «Σκηνογραφία, θεατρική αρχιτεκτονική και ενδυματολογία στους νεότερους χρόνους» στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών.

Πέτρος Φραντζέσκος Εκπαιδευτικός ΠΕ 70. Ημερομηνία διορισμού 31-08-1999. Σπουδές: Παιδαγωγική Ακαδημία Τρίπολης (1988), Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ (2001), Εξομοίωση στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ (2006), Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης «Λαογραφία», Τμήμα Φιλολογίας, ΕΚΠΑ (2006). Πιστοποίηση στις Τ.Π.Ε., Επίπεδο Α και Επίπεδο Β. Μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής των Πανελλήνιων Συνεδρίων της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για τη διάδοση των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση. Έχει συμμετάσχει ως εισηγητής σε συνέδρια παιδαγωγικού και λαογραφικού επιστημονικού ενδιαφέροντος και έχει υλοποιήσει καινοτόμα προγράμματα. Έχει  πραγματοποιήσει τις εξής δημοσιεύσεις: «Η διδακτική αξιοποίηση νεοελληνικών στερεότυπων φράσεων που έχουν τις ρίζες τους στα Βυζάντιο», στο Τα πρακτικά του συνεδρίου «Νέος Παιδαγωγός», Αθήνα, 3 & 4 Μαΐου 2014. «Ο χρόνος στην ελληνική παραδοσιακή κοινωνία», στο Πέτρος Μπερερής, Πηνελόπη Παπαϊωάννου, Εύη Τρούκη (επιμ.), Σπουδή στη μέθοδο «Project», Εφαρμοσμένα σχέδια εργασίας για το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό και το Γυμνάσιο, Αθήνα, 2011.  «Τα μουσικοχορευτικά γεγονότα στα καφενεία της Νάξου», στο Η έρευνα και διδασκαλία του υλικού πολιτισμού των νεωτέρων χρόνων στα Ελληνικά Πανεπιστήμια: Συνέδριο της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, 7-8 Μαΐου 2004, Αθήνα: Εκδόσεις ΕΚΠΑ, 2010. «Τα παραδοσιακά καφενεία της Κωμιακής και της Απειράνθου Νάξου», Ναξιακά: Επετηρίδα Ομοσπονδίας Ναξιακών Συλλόγων, 1, 2011.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Θέατρο