Εισήγηση
id | 263 |
---|---|
Τίτλος | Δραματοποιώντας το ποίημα "Ο Κρητικός" του Διονυσίου Σολωμού με μια εφηβική θεατρική ομάδα |
Ονοματεπώνυμο | Αλέξανδρος Λυκούρας |
Συνεδρία | ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ [ 15:00] |
Αίθουσα | 312 |
Ημερομηνία | Saturday, 13 Oct 2018 |
Περίληψη | Η προτεινόμενη εισήγηση εντάσσεται στο δεύτερο θεματικό άξονα του συνεδρίου που περιλαμβάνει προτάσεις για το πως μπορούν οι μαθητές να λειτουργήσουν ως δημιουργοί και να ανεβάσουν μια παράσταση. Συγκεκριμένα, αναλύει τρόπους δραματοποίησης του ποιήματος ο Κρητικός του Διονυσίου Σολωμού, από μια ομάδα μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου, υπό την καθοδήγηση ενός θεατρολόγου, με στόχο τη δημιουργία παράστασης, στο πλαίσιο ενός θεατρικού εργαστηρίου, οργανωμένου από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων στο χώρο του σχολείου – μιας και το μάθημα της θεατρικής αγωγής απουσιάζει σχεδόν από όλο το επίσημο σχολικό πρόγραμμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο Κρητικός είναι ένα από τα πιο σημαντικά ποιήματα του Σολωμού και τα χαρακτηριστικά του (νοήματα, γλώσσα, μέτρο, εικόνες, προσωποποιήσεις) προσφέρουν πολλές δυνατότητες σκηνικής αναπαράστασης. Στην παρούσα εισήγηση, θα διερευνηθεί η διδακτική προσέγγιση του ποιήματος μέσω του θεάτρου με σκοπό την παράσταση, μέσα από τεχνικές του δράματος της διαδικασίας και της διερευνητικής δραματοποίησης, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών. Στόχος είναι ο εμπλουτισμός της έρευνας γύρω από το θέμα της χρήσης της ποίησης, ειδικά της ποίησης του Σολωμού στη διδασκαλία του θεάτρου και στο πως αυτή μπορεί να συντελέσει στην ανάπτυξη της μαθητικής δημιουργικότητας. Η εισήγηση στηρίζεται στη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας και στην προσωπική εμπειρία από τη συμμετοχή σε παραστάσεις του επαγγελματικού θεάτρου ως ηθοποιός και σκηνοθέτης, από τη διδασκαλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ως αναπληρωτής καθηγητής μουσικής και από την έρευνα στον τομέα των Θεατρικών Σπουδών ως μεταπτυχιακός φοιτητής στο πλαίσιο του μαθήματος της Διδακτικής του Θεάτρου. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Θέατρο |
Βιογραφικό Σημείωμα | Φοιτητής στο μεταπτυχιακό του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Εμπρός – Θέατροεργαστήριον. Πτυχιούχος του Ωδείου Μουσικοί Ορίζοντες στο πιάνο και του Ωδείου Νίκος Σκαλκώτας στα ανώτερα θεωρητικά της μουσικής (πτυχίο φούγκας). Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με τη σκηνοθέτη Σοφία Βγενοπούλου σε παραστάσεις εφηβικού θεάτρου (DNA του Ντέννις Κέλλυ, Θέατρο του Νέου Κόσμου). Έχει παίξει επίσης στις παραστάσεις: Ιβάνοφ του Άντον Τσέχωφ (Θέατρο Άρτι και Θέατρο Χώρα, σκην. Δ. Καραντζάς), Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι: ιδού εγώ (Θέατρο Επί Κολωνώ, σκην. Τ. Τζαμαργιάς), Άμλετ, ο πρίγκηπας της Δανίας του Σαίξπηρ (ίδρυμα Κακογιάννης, σκην. Θ. Παπακωνσταντίνου), Ο Μαιτρ και η Μαργαρίτα του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ (Studio Μαυρομιχάλη, σκην. Τ. Δαρδαγάνης), Η ερυθρά νήσος του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ (ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, σκην. Μαργ. Καστρινού). Ως σκηνοθέτης και συγγραφέας έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις: Γραπτά ίχνη (Χώρος Τέχνης 14η Μέρα, Ιστορικό Αρχείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς) και Μάτια παντού, αναζητώντας τ’ αγαπημένα μάτια (Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου «ο Κέφαλος»). Έχει διδάξει ως αναπληρωτής καθηγητής της μουσικής σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. |