Εισήγηση
id | 270 |
---|---|
Τίτλος | Το θέατρο δίνει ζωή στη Βιολογία |
Ονοματεπώνυμο | Σοφία Κυριαζοπούλου |
Συνεδρία | ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ [ 12:00] |
Αίθουσα | 204 |
Ημερομηνία | Saturday, 13 Oct 2018 |
Περίληψη | Στην εισήγηση αυτή παρουσιάζεται ένα «σενάριο Βιολογίας σε τέσσερις πράξεις»: το κυκλοφορικό σύστημα του ανθρώπου σε 4 διδακτικές ώρες για την Α γυμνασίου, όπου πέρα από την εκτεταμένη χρήση απλών ΤΠΕ, την «παράσταση κλέβει» η σημαντική και -θα συμφωνήσετε μαζί μου φαντάζομαι- αναπάντεχη για τέτοιο μάθημα παρουσία της θεατρικής τέχνης κυρίως στις δυο τελευταίες ώρες. Στο σενάριο αυτό χρησιμοποιούνται πολλές διδακτικές μέθοδοι και εργαλεία που δεν βασίζονται μόνο στη λεκτική αναπαραγωγή και στην ακουστική μνήμη, όπως: χρήση ΤΠΕ, εναλλαγές στον τόνο και χροιά της φωνής, χρήση γλώσσας του σώματος, σκόπιμη πρόκληση έντονων συναισθημάτων και εναλλαγή αυτών κατά την διαδικασία της μάθησης, χρήση επικαιρότητας, χιούμορ, και σκηνικών στη Βιολογία Και εντέλει το θεατρικό παιγνίδι με έντονο τον αυτοσχεδιασμό, σύμφωνο όμως πάντα με την επιστημονική πραγματικότητα που απαιτεί το θέμα. Το διδακτικό αυτό σενάριο προσπαθεί να αξιοποιήσει στοιχεία από την κοινωνιοπολιτισμική θεωρία μάθησης. Έτσι, κατά την 1η και 2η «πράξη» προωθείται η ομαδοσυνεργατική μάθηση με την οργάνωση των μαθητών σε ομάδες. Γίνεται χρήση βιντεοπροβολέα, λογισμικού, Φύλλων Εργασίας και του Σωτήρη: του ανθρώπινου προπλάσματος με το όνομα του πιο άτακτου μαθητή της τάξης. Η 3η «πράξη» είναι πιο χαλαρή. Σε αυτή γίνεται χρήση πλαστής «σχολικής επικαιρότητας» :«Ο Δημητράκης στο διάλειμμα δάγκωσε το Γιαννάκη!» ως μια διδακτική πρακτική που προκαλεί την έντονη συναισθηματική εμπλοκή των μαθητών ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας του ρόλου των συστατικών του αίματος γιατί συνδέουμε τις γνώσεις με το συναισθηματικό κόσμο των μαθητών και απευθυνόμαστε και σε άλλα είδη νοημοσύνης πέραν της μαθηματικής (διαπροσωπική, νατουραλιστική). Η διεργασία της μοντελοποίησης που διενεργείται στους μαθητές εκφράζεται στη 4η «πράξη»: στο θεατρικό δρώμενο στο οποίο οι μαθητές αναπαριστούν τις λειτουργίες του κυκλοφορικού στο σκηνικό της τάξης. Απαιτείται ουσιαστική αναγνώριση των βασικών σημείων της λειτουργίας του κυκλοφορικού ώστε αυτά να αποτελέσουν το σενάριο του θεατρικού. Έτσι ο μαθητής εμπλέκεται σε διαδικασίες αναστοχασμού, και αξιοποιεί μεταγνωστικές δεξιότητες. Πέραν από την αναμφισβήτητη ψυχαγωγική διάσταση, ένα θεατρικό δρώμενο χρησιμοποιούμενο ως ανακεφαλαίωση, εμπέδωση και (αυτο)αξιολόγηση συμβάλει στον αυθορμητισμό καθώς και στη τρισδιάστατη+μια αντίληψη του χωροχρόνου και των κινήσεων σε αντίθεση με την ως τώρα δισδιάστατη απεικόνιση σε πίνακα, βιβλίο ή οθόνη υπολογιστή. Επιπροσθέτως, βοηθά τα παιδιά με γλωσσικό πρόβλημα καθώς εκμεταλλεύεται την «κιναισθητική ευφυΐα» των μαθητών. Στις τάξεις του νομού μου που πολλοί μαθητές δεν έχουν ως μητρική την Ελληνική γλώσσα η χρήση εναλλακτικών μεθόδων όπως το θεατρικό παιγνίδι στη διδασκαλία της Βιολογίας είναι απαραίτητη. Αλλά και σε μαθητές με καλό χειρισμό της γλώσσας η χρήση αυτών των μεθόδων είναι ένας αποδοτικός τρόπος να εισέλθουμε στο ανθρώπινο σώμα και να προσομοιώσουμε ροή και κίνηση (όπως η ροή του αίματος). Μια εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις έλεγαν οι Κινέζοι. Φανταστείτε με πόσες ισοδυναμεί μια ζωντανή θεατρική αναπαράσταση και μάλιστα ο αυτοσχεδιασμός από τους ίδιους τους μαθητές! Και σε όλη αυτή τη παράσταση ο σκηνοθέτης είναι ο εκπαιδευτικός που κινεί τα νήματα. Κάθε διδακτική ώρα έχει διαφορετική δομή για να κρατά ενδιαφέρον των μαθητών και απαιτεί από τον εκπαιδευτικό (πέρα από το ρόλο του συντονιστή και του καθοδηγητή) να έχει αντανακλαστικά «δημοσιογράφου του πολικού ρεπορτάζ», ταλέντο “performer” και ενθουσιασμό ”animateur”. Χαρείτε το! |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Θέατρο |
Βιογραφικό Σημείωμα | Μορφωτικό υπόβαθρο: Πτυχίο, τμ. Φυσικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης , ‘ Άριστα 9.45’, 1988 M.S. (in Physics) California Institute of Technology, Pasadena, California, USA, 1990 Ph.D. (Πειραματική Φυσική Υψηλών Ενεργειών) California Institute of Technology, Pasadena, California, USA, 2002 Διακρίσεις: ·Υποτροφία μετά από γραπτό διαγωνισμό από το «Αμερικανικό Κολέγιο Ανατόλια», 1978
Καλλιτεχνικές σπουδές:
Ακαδημαϊκές και Ερευνητικές Θέσεις:
Συνεργάτης στο πρόγραμμα «Εκπαίδευση των παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη» του Προγράμματος «Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση» των Πράξεων «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση»2010-11 και 2011-12
Ξένες Γλώσσες: 1) Αγγλικά: Άριστη 2) Γαλλικά: Άριστη 3) Ιταλικά: Καλή Έχω 99 δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά με κριτές και συνέδρια στη φυσική και 1 δημοσίευση σε συνέδριο στην Διδακτική Έχω διοργανώσει πολλά σεμινάρια στη Φυσική για μαθητές και εκπαιδευτικούς και βοήθησα τον σύμβουλο ΠΕ04 στη διοργάνωση σεμιναρίων στη διδακτική των Φυσικών Επιστημών. Για 2 πολύ όμορφα χρόνια δίδαξα Φυσικές επιστήμες στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Γέρακα. |