Εισήγηση
id | 275 |
---|---|
Τίτλος | O μαθητής- θεατής: μνημονικά ίχνη και θεατρική επικοινωνία |
Ονοματεπώνυμο | Αλεξία Παπακώστα, Ιωάννα Μπλούτη, Αφροδίτη Ανδρέου |
Συνεδρία | ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ [ 17:30] |
Αίθουσα | 311 |
Ημερομηνία | Saturday, 13 Oct 2018 |
Περίληψη | Η επίσκεψη του Σχολείου στο Θέατρο μπορεί να αποτελέσει μια πλούσια εμπειρία κι ένα ξεχωριστό βίωμα που χαράσσεται ανεξίτηλα στη μνήμη των ανήλικων θεατών οι οποίοι, μέσα από την ιδιαιτερότητα της συγκρότησης του ψυχικού μηχανισμού και της κοινωνικής συνείδησής τους, στη συγκεκριμένη φάση της εξέλιξης της προσωπικότητάς τους, αλλά και κάτω από την επιρροή ενός αριθμού διαφοροποιητικών παραγόντων, εστιάζουν στα στοιχεία της παράστασης που προσελκύουν το ενδιαφέρον τους, είναι πιο κοντά στην ψυχοσύνθεσή τους, προκαλούν την προσοχή και τη συγκινησιακή διέγερσή τους και τέλος καταφέρνουν να κινητοποιήσουν τη μνημονική καταγραφή. Η θεατρική παράσταση εμπεριέχει ένα πλούσιο και πρόσφορο έδαφος για τα μνημονικά ίχνη. Ο πλούτος, η ισχύ αλλά και ο τρόπος της συνδυαστικής λειτουργίας των θεατρικών κωδίκων καθώς και η ευθυγράμμιση με τη βασική σκηνοθετική στόχευση δρουν καταλυτικά στην ενεργοποίηση της μνήμης. Η συναισθηματική ταύτιση του θεατή με τον ήρωα, η βιωματική μέθεξη και η κιναισθητική του εμπλοκή στα σκηνικά δρώμενα, η προσαρμογή του φανταστικού σκηνικού κόσμου στην δική του ψευδαισθητική κατάσταση αποτελούν στοιχεία ενεργοποίησης και ανάπτυξης των μνημονικών μηχανισμών. Ο εκφερόμενος από τους ηθοποιούς λόγος, οι φράσεις και οι έννοιες με το έντονο αξιακό περιεχόμενο, σε συνδυασμό με τα προκλητικά οπτικο- ακουστικά ερεθίσματα που προκαλούν οι δευτερογενείς κώδικες της παράστασης, είναι ικανά στοιχεία να κινητοποιήσουν τις μνημονικές λειτουργίες. Η θεματική, η δυναμική της πλοκής καθώς και οι σκηνοθετικές τεχνικές και πρακτικές επηρεάζουν επίσης πολυδύναμα τα μνημονικά ίχνη. Επιπλέον, με δεδομένο ότι η επίσκεψη πραγματοποιείται σε σχολικό πλαίσιο, η προϋπάρχουσα θεατρική παιδεία καθώς και η ενασχόληση με σχετικές με την παράσταση δραστηριότητες πριν και/ή μετά το σκηνικό θέαμα δρουν ενισχυτικά στην εγκαθίδρυση ισχυρών αναμνήσεων. Ο εκπαιδευτικός-συνοδός με τη στάση και συμπεριφορά του, τις επιλογές και τις προτάσεις του, μπορεί να ενισχύσει την πρόσληψη και την αποδοχή του παραστασιακού εγχειρήματος από τη συνείδηση του θεατή και να ευνοήσει την επίδρασή του στη μνήμη. Όλοι οι παραπάνω παράγοντες που επιδρούν στη μνήμη του μαθητή- θεατή θα εξετασθούν και θα αναλυθούν στην εισήγησή μας.
|
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Θέατρο |
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Αλεξία Παπακώστα γεννήθηκε στη Λεμεσό Κύπρου. Με υποτροφία του Ι.Κ.Υ έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Π.Τ.Δ.Ε του Ε.Κ.Π.Α. στον Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών με κατεύθυνση «Διδακτική Γλώσσας, Λογοτεχνία-Θέατρο και Εκπαίδευση» και εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα «Κώδικες επικοινωνίας στο Θέατρο για κοινό ανηλίκων θεατών». Έχει συνολικά 25 έτη υπηρεσίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Έχει υπηρετήσει στη θέση Υπευθύνου Πολιτιστικών Θεμάτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Βοιωτίας και στη θέση Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων συνολικά 10 χρόνια. Υπήρξε εισηγήτρια σε Προγράμματα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης Νεοδιόριστων Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευτικών ειδικοτήτων καθώς και σε Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Συμμετείχε σε Συνέδρια Λογοτεχνίας και Θεάτρου με διεθνή συμμετοχή, εργασίες της έχουν δημοσιευθεί σε συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά και υπήρξε συνεργάτης σε Ευρωπαϊκά Ερευνητικά Προγράμματα καθώς και σε προγράμματα του Ε.Κ.Π.Α. Είναι εξωτερικός συνεργάτης του Εργαστηρίου Λόγου και Τέχνης του Π.Τ.Δ.Ε του Πανεπιστημίου Αθηνών και έχει ενεργητική συμμετοχή στην οργάνωση και στην υλοποίηση πλήθους δραστηριοτήτων του. Έχει διοργανώσει πλήθος σεμιναρίων για τις Τέχνες και τον Πολιτισμό με μεγάλη συμμετοχή εκπαιδευτικών και έχει πραγματοποιήσει ως εμψυχώτρια εργαστήρια θεάτρου. Υπήρξε μέλος Επιστημονικής Επιτροπής του Υπουργείου Παιδείας αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Έργων και συνεργάστηκε με Δήμους, Συλλόγους, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., Κέντρα Θεάτρου και Δημοτικές Βιβλιοθήκες στην πραγματοποίηση θεατρικών παραστάσεων και άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων. Σήμερα είναι αποσπασμένη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Βιογραφικό σημείωμα (έως 200 λέξεις): H Ιωάννα Μπλούτη είναι εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με προϋπηρεσία σε σχολικές μονάδες των Αχαρνών Αττικής, του Περάματος, αλλά και της ελληνικής εκπαιδευτικής αποστολής στη Μεγάλη Βρετανία. Υπηρέτησε ως Διευθύντρια στο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Οινοφύτων (ΕΑΕΠ) ενώ το τελευταίο διάστημα εργάζεται στην Επιτελική Δομή του Υπουργείου Παιδείας στο Ε.Π. Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση. Κατέχει Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στη Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού από το Westminster University of London, ενώ είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την εκπαιδευτική πολιτική και διοίκηση με έμφαση στην επιμόρφωση και ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, τις πολιτικές για την τέχνη στην εκπαίδευση καθώς και την ιστορία των εκπαιδευτικών και των σχολείων.
Βιογραφικό σημείωμα (έως 200 λέξεις): Η Αφροδίτη Ανδρέου αποφοίτησε από τη Σχολή Νηπιαγωγών Αθηνών. Ολοκλήρωσε το Πρόγραμμα Εξομοίωσης του Τμήματος Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει Δίπλωμα Διετούς Μετεκπαίδευσης του Διδασκαλείου Νηπιαγωγών Αθηνών. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Ειδίκευσης (Θέατρο και Εκπαίδευση- Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης-Πανεπιστήμιο Αθηνών). Από τον Ιούνιο του 2016 είναι Υποψήφια Διδάκτωρ στο ίδιο Τμήμα. Έχοντας επάρκεια στη διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας, έχει εργαστεί ως καθηγήτρια Αγγλικών και μεταφράστρια για 15 χρόνια. Γνωρίζει Γαλλικά και Ισπανικά. Έχει 19χρονη ενεργή υπηρεσία στην Α/θμια Εκπαίδευση. Είναι εξωτερική συνεργάτης/ερευνήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, συμμετέχοντας στην οργάνωση/υλοποίηση δραστηριοτήτων του Εργαστηρίου Τέχνης και Λόγου (Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης). Έχει πραγματοποιήσει σεμινάρια εμψύχωσης για εκπαιδευτικούς. Ήταν μέλος της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου «Το εργαλείο της Νηπιαγωγού», Αθήνα, 2016 Εκδόσεις Θυμάρι, υπό την επίβλεψη της Κοινωνικής Ψυχολόγου/Θεραπεύτριας, Δρ. Μαρίας Πυρουνάκη-Λυωνή. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα Υποκριτικής και Δημιουργικής Γραφής στο Μικρό Πολυτεχνείο, με συμμετοχή σε παραστάσεις ερασιτεχνικών θεατρικών ομάδων. Είναι πιστοποιημένη δασκάλα Iyengar Yoga (Introductory Level) από την Iyengar Yoga Association, UK. Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στην πρακτική αξιοποίηση του Θεάτρου και της Τέχνης ως μορφοπαιδευτικoύ αγαθoύ και εκπαιδευτικού εργαλείου για την πνευματική/συναισθηματική/αισθητική καλλιέργεια των μαθητών μέσω της ενασχόλησης με την Τέχνη στο σχολικό περιβάλλον.
|