Εισήγηση

Εμφάνιση
id 294
Τίτλος Ειδική Αγωγή και Κινηματογραφική Παιδεία: Δημιουργώντας μία ταινία μικρού μήκους
Ονοματεπώνυμο Μαρία Κανούτα, Κυριακή Τσιτσιπά
Συνεδρία ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ [ 12:00]
Αίθουσα 313
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

Στόχος της παρούσας εισήγησης είναι να υπογραμμίσει τον ρόλο του κινηματογράφου ως χρήσιμου παιδαγωγικού εργαλείου σε έναν ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο, όπως αυτόν της Ειδικής Αγωγής.  Η νέα τάση που τείνει να κυριαρχήσει στον τομέα της Ειδικής Αγωγής προκρίνει την προώθηση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης μέσα από δραστηριότητες που υλοποιούνται  εκτός της παραδοσιακής αίθουσας διδασκαλίας (Αγγελίδης, 2011). Υπό αυτή την έννοια, η έλλογη διαχείριση της παιδαγωγικής διάστασης του κινηματογράφου διανοίγει σημαντικές προοπτικές όχι μόνο για την καλλιέργεια του αισθητικού κριτηρίου των μαθητών, αλλά και για την ενδυνάμωση των κοινωνικών και γνωστικών τους δεξιοτήτων (Ανδρικοπούλου, 2010). Αποφασίσαμε, λοιπόν, κατά το σχολικό έτος 2017-2018, να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα κινηματογραφικής παιδείας, συμμετέχοντας στον 8ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους με τίτλο: Cinema…διάβασες, όπου και κατορθώσαμε να αποσπάσουμε το 2ο Βραβείο στην Κατηγορία «Μυθοπλασία» (Ειδικά Σχολεία) για την ταινία με τίτλο: «Το Θερμοκήπιο». Το οικείο εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασίστηκε στις αρχές της διαθεματικότητας-διεπιστημονικότητας (συνεργασία εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων) και η ιδέα του σεναρίου προέκυψε μετά από γόνιμη συζήτηση και προβληματισμό των μαθητών/τριών, αξιοποιώντας εποικοδομητικά τις βιωματικές τους εμπειρίες. Τα συγκριτικά οφέλη που, κατά τη γνώμη μας, προέκυψαν είναι η ανάπτυξη πρακτικών συνεργατικής μάθησης, η εξοικείωση των μαθητών/τριών με τις τεχνικές της κινηματογραφικής αφήγησης, η ενδυνάμωση των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, η καλλιέργεια κριτηρίων αξιολόγησης και αισθητικής απόλαυσης ενός κινηματογραφικού έργου, η ενίσχυση της εξωστρέφειας της σχολικής μονάδας και η άμεση διασύνδεσή της με την τοπική κοινωνία, μέσα από την ανάπτυξη δικτύου συνεργασίας με εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς φορείς της περιοχής (Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας, Λέσχη Φωτογραφίας και Κινηματογράφου Καρδίτσας).

 

 

Βιβλιογραφικές αναφορές

 

Αγγελίδης, Π. (2011). Παιδαγωγικές της Συμπερίληψης. Αθήνα: Διάδραση

 

Ανδρικοπούλου, Ε. (2010). Η Κινηματογραφική παιδεία στην εκπαίδευση – Μοντέλα λειτουργίας και προκλήσεις. Συχνότητες, 10, 15-20. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2018, από https://tvxs.gr/news/paideia/i-kinimatografiki-paideia-stin-ekpaideysi-%E2%80%93-montela-leitoyrgias-kai-prokliseis

 

Διάρκεια 20'
Τέχνη Κινηματογράφος
Βιογραφικό Σημείωμα

Ονομάζομαι Μαρία Κανούτα και είμαι Τεχνολόγος Γεωπόνος με μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαιδευτική Ηγεσία και Διοίκηση και στην Ειδική Εκπαίδευση. Από το 2000 έως το 2005 εργάστηκα ως ωρομίσθια και αναπληρώτρια εκπαιδευτικός σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και από το 2005 έως σήμερα ως μόνιμη στη Γενική και Ειδική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Από το 2008 έως σήμερα ασκώ διοικητικό έργο και κατά την παρούσα χρονική στιγμή υπηρετώ ως διευθύντρια στο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. Σοφάδων ν. Καρδίτσας. Έχω παρακολουθήσει ποικίλα επιμορφωτικά σεμινάρια σχετικά με την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, την υλοποίηση προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης, τη συνεισφορά της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, την εκπαίδευση παιδιών με αυτισμό. Τα επιστημονικά μου ενδιαφέροντα εμπίπτουν στους τομείς της παιδαγωγικής αξιοποίησης των πολυμέσων και της υλοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων που βασίζονται στις αρχές της διεπιστημονικότητας. Ως διευθύντρια, προσπαθώ να διαμορφώσω ένα κλίμα ομαδικότητας, αμοιβαιότητας και αλληλεγγύης μεταξύ των μελών του προσωπικού, ενώ δίνω μεγάλη βαρύτητα στη μάθηση μέσα από άτυπα περιβάλλοντα.

 

 

 

Β΄ Εισηγήτρια

 

Ονομάζομαι Κυριακή Τσιτσιπά και είμαι Φιλόλογος με μεταπτυχιακές σπουδές στην Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης και στην Ειδική Εκπαίδευση. Το 2005 διορίστηκα ως μόνιμη εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μετά από επιτυχή συμμετοχή μου στον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Τα 3 τελευταία χρόνια εργάζομαι στον χώρο της Ειδικής Αγωγής. Κατά το σχολικό έτος 2017-2018 ήμουν αποσπασμένη στο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. Σοφάδων ν. Καρδίτσας, ενώ από το σχολικό έτος 2018-2019  κατέχω οργανική θέση στο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. Τρικάλων. Κατά το παρελθόν, έχω συντονίσει ποικίλα πολιτιστικά προγράμματα (θεατρική αγωγή, λέσχη ανάγνωσης, λέσχη φωτογραφίας, μελέτη αρχαίου δράματος, πρόγραμμα κινηματογραφικής παιδείας) και στο ενεργητικό μου εγγράφονται ήδη τέσσερις παραγωγές πολιτιστικού χαρακτήρα (2 θεατρικές παραστάσεις, 1 μαθητικό ντοκιμαντέρ για το αρχαίο θέατρο της Λάρισας, 1 μαθητική ταινία μικρού μήκους) και ένα συγγραφικό πόνημα (Κ. Καρυωτάκης-Μ. Πολυδούρη: Τι νέοι που φτάσαμεν εδώ… Θεατρικό δρώμενο). Έχω συμμετάσχει ως εισηγήτρια, κριτής εργασιών και μέλος οργανωτικής επιτροπής σε επιστημονικά συνέδρια. Τα επιστημονικά μου ενδιαφέροντα εμπίπτουν στους τομείς της θεατρικής αγωγής, της προώθησης της ρητορικής τέχνης στην εκπαίδευση, της εκπαίδευσης παιδιών με προβλήματα όρασης και ακοής. Είμαι κάτοχος πιστοποιητικού επάρκειας στην ανάγνωση και γραφή των τυφλών Braille και διανύω τον 4ο κύκλο του Προγράμματος Εκμάθησης της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας που υλοποιείται από το Παν/μιο Θεσσαλίας.