Εισήγηση
id | 300 |
---|---|
Τίτλος | Η Τέχνη στα σχολεία ειδικής αγωγής: ένα παράδειγμα εφαρμογής στην Πολυτεχνική τάξη του 4ου ειδικού δημοτικού σχολείου Θεσσαλονίκης |
Ονοματεπώνυμο | Νικόλαος Ράπτης, Σουλτάνα Ξένου |
Συνεδρία | ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ [ 12:00] |
Αίθουσα | 313 |
Ημερομηνία | Saturday, 13 Oct 2018 |
Περίληψη | Ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται η συμβολή διάφορων μορφών τέχνης, θέατρο, μουσική, ζωγραφική, χορός, κουκλοθέατρο, στα προγράμματα εκπαίδευσης και διδασκαλίας των ατόμων με ειδικές ικανότητες. Στο μαθησιακό, ψυχαγωγικό αλλά και στον θεραπευτικό τομέα οι διάφορες μορφές τέχνης συμβάλλουν στην αναβάθμιση και ενίσχυση των μαθητών ανεξάρτητα από το πρόβλημα που μπορούν να παρουσιάσουν. Αρκετοί μαθητές των ειδικών σχολείων έχουν ικανότητες που είναι εξασθενημένες η μπλοκαρισμένες εξαιτίας των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν. Με την κατάλληλη αγωγή και εκπαίδευση μέσω της τέχνης μπορούμε να ανακαλύψουμε, να αναπτύξουμε, να εξελίξουμε τις ιδιαίτερες ικανότητες των μαθητών ενός ειδικού σχολείου. Σκοπός της συγκεκριμένης εισήγησης είναι να παρουσιάσουμε τον τρόπο λειτουργίας, δράσης και αποτελέσματος της «Πολυτεχνικής τάξης» του σχολείου μας. Η Πολυτεχνική είναι μία καινοτόμα τάξη, ένα εκπαιδευτικό έργο όπου μικρές ομάδες μαθητών του σχολείου μας καλούνται μέσω των Εικαστικών Τεχνών και όχι μόνο, να προσεγγίσουν διαφορετικά τον κόσμο που τα περιβάλλει, να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και μέσα από δραστηριότητες να επικοινωνήσουν με τους συμμαθητές τους και να ξεφύγουν από την μονοτονία και τη ρουτίνα του αυτιστικού κόσμου τους, μια και το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών του σχολείου μας βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού. Η διδακτική προσέγγιση της πολυτεχνικής τάξης κινείται σε τρείς κατευθύνσεις: α) ο μαθητής, και αναφερόμαστε σε μαθητές με αυτιστική συμπεριφορά, β) η μετατροπή του εξατομικευμένου προγράμματος διδασκαλίας σε ομαδική εργασία μέσω ενός εικαστικού έργου τέχνης γ) τεχνικές διδακτικής προσέγγισης της τέχνης ώστε να ανταποκρίνεται στη συγκεκριμένη κατηγορία μαθητών. Τεχνικές διδακτικής προσέγγισης είναι: η εφαρμοσμένη συμπεριφορική ανάλυση, συστήματα επικοινωνίας με ανταλλαγή εικόνων και οι κοινωνικές ιστορίες. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Εικαστικά |
Βιογραφικό Σημείωμα | Ράπτης Νικόλαος: Είμαι δάσκαλος ΠΕ 70 και έχω συνολικά 33 χρόνια υπηρεσίας στα ελληνικά δημοτικά σχολεία. Από αυτά τα 25 ήταν σε σχολεία γενικής αγωγής. Το 2009 περνώ στις εξετάσεις για το Διδασκαλείο «Απόστολος Γληνός» κατεύθυνση Ειδικής Αγωγής, και μετά δύο χρόνια σπουδών , 2009-11, με αίτηση μου αποσπώμαι στο 2ο Ειδικό Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης (ΕΛΕΠΑΠ), όπου υπηρετώ συνολικά 6 διδακτικά έτη. Από το σχολικό έτος 2017-18 είμαι διευθυντής στο 4ο Ειδικό δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης. ............................................................................................................................................. Ξένου Σουλτάνα: Αποφοίτησα από την Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης και μετεκπαιδεύτηκα στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης με κατεύθυνση την ειδική αγωγή. Είμαι επίσης πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. Επιμορφώθηκα σε θέματα Ειδικής Αγωγής από την Παιδαγωγική Εταιρία Ειδικής Αγωγής λαμβάνοντας πιστοποίηση στο TEAACCH και στο ΜΑΚΑΤΟΝ. Παρακολούθησα σεμινάρια για την εμψύχωση ομάδων από τον Michael Lobrot, επιμορφώσεις σχετικά με τον Αυτισμό και την Τέχνη από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, την θεραπεία μέσω των τεχνών από την Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών. Έλαβα διετή εκπαίδευση σε τεχνικές αυθόρμητου θεάτρου, καθώς επίσης παρακολούθησα βιωματικό εργαστήριο «Play Back Theater» σε τεχνικές αναπαράστασης ιστοριών. Εργάστηκα στην Εταιρία Σπαστικών Βορείου Ελλάδος ως υπεύθυνη τμήματος χειροτεχνίας. Από το 1997 έως το 2010 υπηρέτησα ως εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σήμερα εργάζομαι ως εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής στο 4ο Ολοήμερο Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης σαν υπεύθυνη της Πολυτεχνικής τάξης του σχολείου. |