Εισήγηση

Εμφάνιση
id 306
Τίτλος Η διδασκαλία της αραβικής μουσικής στο πλαίσιο της διαπολιτισμικής μουσικής εκπαίδευσης
Ονοματεπώνυμο Μέμα Παπανδρίκου
Συνεδρία ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ [ 11:30]
Αίθουσα 204
Ημερομηνία Friday, 12 Oct 2018
Περίληψη

Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης προσφύγων και μεταναστών το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων έχει θεσμοθετήσει τη λειτουργία δύο ειδικών δομών εκπαίδευσης, τις Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.) και τις Τάξεις Υποδοχής (Τ.Υ.) Ζ.Ε.Π. (Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας).

                Στα μαθήματα που παρακολουθούν οι μαθητές/τριες των παραπάνω δομών εντάσσεται και η μουσική.

                Ειδικότερα οι μαθητές/τριες των Τάξεων Υποδοχής Ζ.Ε.Π. παρακολουθούν το μάθημα της μουσικής στην κανονική τους τάξη μαζί με όλα τα άλλα παιδιά του σχολείου τους.

                Στο σχολικό εγχειρίδιο της Β΄ Γυμνασίου οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με την  ελληνική παραδοσιακή μουσική και τη μουσική διαφόρων λαών στην οποία δεν συμπεριλαμβάνεται η αραβική μουσική. Καθώς η πλειοψηφία των προσφυγόπουλων προέρχεται από αραβόφωνες χώρες, όπως η Συρία, το Αφγανιστάν και το Ιράκ, προτείνεται η διδασκαλία της αραβικής μουσικής μετά τη διδασκαλία της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής.

                Η επαφή των μαθητών/τριών με τις δύο αυτές μουσικές παραδόσεις και η ανάδειξη πιθανών κοινών στοιχείων και αλληλεπιδράσεων ανάμεσα στους δύο μουσικούς πολιτισμούς είναι σύμφωνη με τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, κατά την οποία οι μαθητές/τριες μαθαίνουν να σέβονται τις πολιτισμικές διαφορές των συμμαθητών/τριών τους, συντελεί θετικά στην κατανόηση και την αποδοχή των προσφυγόπουλων και βοηθά στην επικοινωνία και την ομαλή κοινωνική τους ένταξη.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Μουσική
Βιογραφικό Σημείωμα

Η Μέμα Παπανδρίκου γεννήθηκε στον Πειραιά. Σπούδασε μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., πιάνο και αρμονία στο «Ωδείο Πειραιώς» του «Πειραϊκού Συνδέσμου», τσέμπαλο στο Ωδείο “Athenaeum” και βυζαντινή μουσική στο Ωδείο «Μουσικό Κολέγιο» με τον Άρχοντα λαμπαδάριο Ελευθέριο Γεωργιάδη.  Με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. εκπόνησε την διδακτορική της διατριβή στο Τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Λέοπολντ Φράντσενς του Ίννσμπρουκ στην Αυστρία υπό την επίβλεψη του καθηγητή Dr. Tilman Seebass. Έλαβε τον τίτλο του διδάκτορα το 2010. Η διδακτορική της διατριβή έχει τίτλο “Das griechische Santouri-Vergleichende Studie zu den Stileigentümlichkeiten von vier Santourispielern”.

                Τη χρονιά 1992/1993 συμμετείχε ως επιστημονική συνεργάτης στο ερευνητικό πρόγραμμα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. με τίτλο «Συλλογή, μελέτη και έκδοση δημοτικής μουσικής και έρευνα παραδοσιακών οργάνων του χώρου της Μακεδονίας».

                To 2015 συμμετείχε ως ειδική επιστήμονας-εμπειρογνώμονας στην εκπόνηση νέου Προγράμματος Σπουδών της Ιστορίας Μουσικής Γυμνασίου για τα Μουσικά Σχολεία στο πλαίσιο της πράξης «Νέο Σχολείο (Σχολείο του 21ου αι.)» του ΙΕΠ.

                Από το 1992 είναι μόνιμη καθηγήτρια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Από το 1993 διδάσκει πιάνο στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και από το 2007 διδάσκει και διευθύνει το «Σύνολο Αναγεννησιακής & Μπαρόκ Μουσικής» του ίδιου σχολείου.

                Το εαρινό εξάμηνο 2015 και το εαρινό εξάμηνο 2017 ήταν διδάσκουσα στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ.