Εισήγηση
id | 328 |
---|---|
Τίτλος | Το μαύρο θέατρο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Η σύμπραξη των τεχνών και τα οφέλη στη σύγχρονη τάξη |
Ονοματεπώνυμο | Γιάννης Κάππας |
Συνεδρία | Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ [ 18:30] |
Αίθουσα | 204 |
Ημερομηνία | Thursday, 11 Oct 2018 |
Περίληψη | Τα καλλιτεχνικά μαθήματα στην εκπαίδευση συμβάλλουν στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του μαθητή αλλά και στη δημιουργική προσέγγιση ποικίλων κοινωνικών θεμάτων που αφορούν τη σύγχρονη κοινωνία. Ωστόσο, το μάθημα της θεατρικής αγωγής στην εκπαιδευτική διαδικασία τελεί υπό αίρεση και καθίσταται ένα εύθραυστο γνωστικό αντικείμενο υπό διαρκή απειλή. Έχοντας ως αφετηρία τη δημιουργία μιας παράστασης μαύρου θεάτρου με μαθητές του 5ου Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας «Θεόδωρος Κάστανος» επιδιώκεται να αναδειχθεί η σπουδαιότητα του θεατρικού αντικειμένου στο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Η δυναμική της παρούσας προσέγγισης έγκειται στην ειδικότερη φύση του μαύρου θεάτρου, καθώς ερευνώνται οι αντιδράσεις των μαθητών (ως δημιουργών αλλά και ως θεατών) αλλά και τα παιδαγωγικά και καλλιτεχνικά αποτελέσματα με βάση αυτό το ιδιότυπο είδος θεάτρου σε σχέση με μια συμβατική θεατρική παράσταση. Το παιχνίδι του φωτός με το σκοτάδι αποτελεί βασική θεατρική συνθήκη του μαύρου θεάτρου που οξύνει το ενδιαφέρον των μαθητών και θέτει ενδιαφέρουσες εκπαιδευτικές προκλήσεις για τον θεατροπαιδαγωγό, οι οποίες θα καταγραφούν και θα αναπτυχθούν. Πώς προσεγγίζεται ένα θεατρικό κείμενο για μια παράσταση μαύρου θεάτρου; Πώς προσεγγίζεται και παίζεται ένας ρόλος; Πώς δημιουργούνται τα σκηνικά και τα κοστούμια; κ.λπ.. Περαιτέρω, θα αναζητηθούν τα οφέλη της παραπάνω δράσης τόσο για τους μαθητές-δημιουργούς, όσο και για τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, μέσω των συνεργειών που έλαβαν χώρα από τη σύμπραξη του θεάτρου με τις άλλες τέχνες. Η εν λόγω δράση επεδίωξε να ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στην παραγωγή ενός καλλιτεχνικού προϊόντος, να ενισχύσει την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και την ομαδική συμμετοχή, ενώ με τη χρήση αυτοσχεδιαστικών μεθόδων και τεχνικών να προωθήσει τη βιωματική μάθηση καθώς και τη διαμόρφωση του αισθητικού κριτηρίου των μαθητών. Για τη σφαιρικότερη προσέγγιση του όλου εγχειρήματος σημαντική ήταν και η συμβολή των φορέων της τοπικής κοινωνίας, μέσω εκπαιδευτικών επισκέψεων, ενεργοποιώντας το ενδιαφέρον της τοπικής κοινωνίας μέσω της συνεργασίας της σχολικής μονάδας με τους εν λόγω φορείς. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Θέατρο |
Βιογραφικό Σημείωμα | Υποψήφιος διδάκτωρ στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), στο οποίο έχει ολοκληρώσει με «Άριστα» το προπτυχιακό και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών (MPhil). Έχει σπουδάσει διαφήμιση (marketing), οικονομικά και διοίκηση επιχειρήσεων σε δημόσια Ι.Ε.Κ., θεωρητικές μουσικές σπουδές, πιάνο και μαθήματα μονωδίας σε ελληνικό ωδείο, ενώ έχει διδαχθεί και μαθήματα εκφραστικού χορού. Διδάσκει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ως εκπαιδευτικός θεατρικής αγωγής, ενώ παράλληλα έχει διδάξει θεατρικό παιχνίδι, ιστορία θεάτρου, κινηματογράφου και σκηνογραφίας σε δημοσία Ι.Ε.Κ.. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του έχει λάβει βραβείο επίδοσης και υποτροφίες προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου από το Ι.Κ.Υ. και το Ε.Κ.Π.Α., ενώ στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών του σπουδών έχει εργαστεί στη Βιβλιοθήκη και στο Εργαστήριο Πληροφορικής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α.. Έχει συμμετάσχει σε παραστάσεις θεάτρου και χορού, ενώ έχει λάβει μέρος με ανακοινώσεις του σε θεατρολογικά συνέδρια με κείμενά του να έχουν δημοσιευθεί σε πρακτικά συνεδρίων. |