Εισήγηση

Εμφάνιση
id 343
Τίτλος Η αξιοποίηση των τεχνών για τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας στο ψηφιακό έργο «Πολύτροπη Γλώσσα»
Ονοματεπώνυμο Πανταζής Μητελούδης, Γιούλη Αλεξίου,
Συνεδρία ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ [ 15:00]
Αίθουσα 312
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

Η εισήγηση εστιάζει στην αξιοποίηση των τεχνών, για τη  διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας  στο γυμνάσιο και στο λύκειο, στην ιστοσελίδα Πολύτροπη Γλώσσα. Πρόκειται για νέο ψηφιακό υλικό, εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και ενταγμένο στην «ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ» του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Διευρύνει και εμπλουτίζει τα σχολικά εγχειρίδια «Έκφραση-Έκθεση» για το λύκειο. Προωθεί την κριτική ανάγνωση και παραγωγή κειμένων και αξιοποιεί τις τέχνες ως εργαλεία κριτικού στοχασμού και βιωματικής μάθησης για την παραγωγή λόγου. Το υλικό διαρθρώνεται στις εξής τέσσερις θεματικές ενότητες: ΝΕΟΙ, ΣΙΩΠΗ, ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ- ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ.

 

Στην Τέχνη αφιερώνεται ειδική θεματική ενότητα, ενώ παράλληλα αξιοποιούνται οι τέχνες σε όλες τις ενότητες ως εργαλεία για την παραγωγή λόγου. Η ενότητα Τέχνη αποσκοπεί, παράλληλα, στην καλλιέργεια της γλωσσικής ικανότητας, στον οπτικοακουστικό γραμματισμό και στη δημιουργική ενασχόληση με τις τέχνες, δεδομένου ότι  οι τέχνες δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύξουν τα εκφραστικά τους μέσα, να καλλιεργήσουν τις ψυχοπνευματικές δυνάμεις τους,  να ενισχύσουν τον συναισθηματικό κόσμο τους και να απολαύσουν τη χαρά της δημιουργίας.  Απαρτίζεται από τις εξής επτά υποενότητες: Εισαγωγικό, Λογοτεχνία, Εικαστικές τέχνες, Θέατρο, Μουσική, Χορός, Κινηματογράφος. Σε κάθε υποενότητα υπάρχουν κείμενα και ασκήσεις που προσκαλούν τους μαθητές να στοχαστούν πάνω στην τέχνη, να εκπαιδευτούν στην “ανάγνωση” ενός έργου τέχνης, καθώς και να εμπλακούν ως δημιουργοί σε μια καλλιτεχνική δραστηριότητα. Με την προσέγγιση αυτή προσφέρεται η δυνατότητα στους μαθητές να παράγουν ποικίλα είδη  προφορικών, γραπτών και πολυτροπικών κειμένων, τα οποία αναμένεται ότι θα έχουν την ιδιαίτερη ποιότητα και τη δύναμη του βιωματικού λόγου.

 

Θα παρουσιαστούν  ενδεικτικά παραδείγματα από όλες τις υποενότητες με έμφαση στα ζευγαρώματα των τεχνών, π.χ. της Λογοτεχνίας με τις άλλες τέχνες για κριτική «ανάγνωση» και παραγωγή λόγου: Λογοτεχνία και Εικαστικά, Λογοτεχνία και Μουσική, Λογοτεχνία και Κινηματογράφος, Λογοτεχνία και Χορός, Λογοτεχνία και Θέατρο.  

 

Διάρκεια 20'
Τέχνη Θέατρο
Βιογραφικό Σημείωμα

Μητελούδης Πανταζής

Απόφοιτος Α.Π.Θ. Μεταπτυχιακές σπουδές στην Κλινική Ψυχολογία – Ψυχοθεραπεία., University College London. Εργάζεται ως καθηγητής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Διετέλεσε Υπεύθυνος Αγωγής Υγείας και Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων στον Ν. Ημαθίας. Είναι επιμορφωτής σε Προγράμματα Αγωγής Υγείας, Προγράμματα Ισότητας και στα project (Ερευνητική Εργασία). Ως εξωτερικός συνεργάτης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας συμμετείχε στη «Δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων βασισμένων σε ΤΠΕ για τα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας στη Β΄/βάθμια εκπαίδευση». Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις και εισηγήσεις σε διάφορα συνέδρια και σεμινάρια για τη διδασκαλία της γλώσσας, την εκπαίδευση, την ψυχολογία κ.ά. Έχει σχετικές δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και μελέτες. Έχει συμμετάσχει σε διάφορα επιμορφωτικά προγράμματα. Υπήρξε μέλος σε προγράμματα ψυχοκοινωνικής στήριξης και συμβουλευτικής νέων και οικογενειών και σε ομάδες ψυχολόγων, ψυχιάτρων και εκπαιδευτικών για τη μελέτη των σχέσεων στην εκπαιδευτική πράξη.. Επί σειρά ετών έχει εφαρμόσει Προγράμματα Σεξουαλικής Αγωγής και Προγράμματα με θέμα «Rock και Λογοτεχνία», ευρωπαϊκά προγράμματα κ.ά.

 

Φλώρου Φωτεινή

Η Φλώρου Φωτεινή γεννήθηκε στη Λάρισα το 1954. Είναι απόφοιτος του τμήματος Νεοελληνικών σπουδών του ΑΠΘ. Ασχολήθηκε συστηματικά με τη διδασκαλία της γλώσσας παρακολουθώντας και συμμετέχοντας ως εισηγήτρια σε σεμινάρια, ημερίδες συνέδρια με θέμα τη διδασκαλία της γλώσσας. Συμμετείχε στην επιστημονική ομάδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η οποία εργάστηκε για τη σύνταξη προγραμμάτων σπουδών για το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας στο Λύκειο. Είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας των Θεματικών κύκλων για το Λύκειο. Δίδαξε από το 1992 μέχρι το2006 στα ΠΕΚ Λάρισας νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία. Συμμετείχε ως πολλαπλασιάστρια σε σεμινάρια του Υπουργείου Παιδείας. Παρουσίασε το βιβλίο Θεματικοί κύκλοι για το Λύκειο και προτάσεις διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας σε σεμινάρια που διοργάνωσε το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου. Συμμετείχε σε πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε στο ελληνικό σχολείο του Λονδίνου σχετικά με τη διδασκαλία της νεοελληνικής και αρχαίας ελληνικής γλώσσας στους έλληνες μαθητές με μητρική γλώσσα την αγγλική. Είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας της Πολύτροπης γλώσσας.

Αλεξίου Γιούλη

Η Γιούλη Αλεξίου γεννήθηκε το 1959 στα Γιάννενα. Είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Εργάστηκε στη Δημόσια εκπαίδευση επί 32 χρόνια. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και έχει ανεβάσει πάνω από 30 θεατρικές παραστάσεις με μαθητές σχολείων, εφήβους και νέους, πολύ συχνά σε συνεργασία με φορείς και καλλιτέχνες. Είναι μέλος της Ομάδας Δημιουργικής Έκφρασης που δημιούργησε την Πολύτροπη Γλώσσα). Ως εξωτερικός συνεργάτης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας συμμετείχε στη δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων «Πρωτέας». Έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις και εργαστήρια σε συνέδρια, ημερίδες και σεμινάρια για τη διδασκαλία της γλώσσας και της ιστορίας, το θέατρο στην εκπαίδευση, τη δημιουργική γραφή. Έχει σχετικές δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και μελέτες. Δημιούργησε τα ιστολόγια Giouliblog, για το μάθημα της γλώσσας, Ιστορία Κατεύθυνσης, για την ιστορία κατεύθυνσης και Δημιουργούμε για τη δημιουργική γραφή.