Εισήγηση

Εμφάνιση
id 345
Τίτλος Σκηνική πράξη και μαθητική τάξη. Η διδασκαλία του Κονσταντίν Στανισλάφσκι ως εργαλείο για την εκπαίδευση
Ονοματεπώνυμο Μιχαέλα Αντωνίου
Συνεδρία Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ [ 18:30]
Αίθουσα 204
Ημερομηνία Thursday, 11 Oct 2018
Περίληψη

Ο Κονσταντίν Στανισλάφσκι είναι ίσως ο κατεξοχήν διδάσκαλος και παιδαγωγός σκηνοθέτης του παγκοσμίου θεάτρου. Τα βιβλία του Ένας ηθοποιός δημιουργείται και Πλάθοντας ένα ρόλο, στα οποία εμπεριέχονται οι καθοριστικές και ανανεωτικές ιδέες του για την υποκριτική, είναι το ημερολόγιο ενός νεαρού σπουδαστή του θεάτρου, όπου καταγράφονται λεπτομερώς τα μαθήματα υποκριτικής του Τορτσώφ (που είναι ο ίδιος ο Στανισλάβσκι) σε αντιδιαστολή με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο νεαρός σπουδαστής. Ως τέτοιο, δηλαδή ένα ημερολόγιο εργασίας, καταφέρνει, πρώτον, να παρακολουθήσει την σταδιακή εξέλιξη της εργασίας μέσα σε ένα μάθημα υποκριτικής, και, δεύτερον, να καταγράψει ένα χειροπιαστό πρακτικό «σύστημα» υποκριτικής χωρίς αφηρημένες θεωρητικοποιήσεις.

Με αυτή την έννοια, η δομή και η ουσία της διδασκαλίας του Στανισλάφσκι παρέχει στον εκπαιδευτικό/ εμψυχωτή  θεατρολόγο έμπνευση και πυξίδα για την ενεργοποίηση της μαθητικής τάξης τόσο στη σύνθεση και παρουσίαση μιας θεατρικής σχολικής παράστασης όσο και στην διδασκαλία της θεατρικής αγωγής. Επιπλέον, και αυτό είναι που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, μπορεί να αποτελέσει εργαλείο για την καλύτερη και αποδοτικότερη διδασκαλία σε άλλα μαθήματα.  

Επί παραδείγματι, οι έννοιες «δράση», «εάν» και «δοσμένες καταστάσεις»,  μπορούν να βοηθήσουν στην ανάλυση και διδασκαλία λογοτεχνικών κειμένων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή στην κατανόηση του μαθήματος της ιστορίας.

Η εισήγηση θα εξετάσει συνοπτικά τις βασικές έννοιες της διδασκαλίας του Στανισλάβσκι και θα εστιάσει στις δυνατότητες που προσφέρει στον θεατρολόγο των δύο πρώτων βαθμίδων της εκπαίδευσης. Θα αναλύσει, πρώτον, τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να βοηθήσει τους νεαρούς υποκριτές μιας σχολικής παράστασης, και, δεύτερον, τα μονοπάτια που μπορεί να ανοίξει στην διδασκαλία των μαθημάτων της λογοτεχνίας και της ιστορίας.

 

Διάρκεια 20'
Τέχνη Θέατρο
Βιογραφικό Σημείωμα

Πτυχιούχος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και αριστούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ.

Μεταπτυχιακές σπουδές με υποτροφία του ΙΚΥ στο Goldsmiths, University of London:

ΜΑ – Performance and Culture – The Théâtre du Soleil: a community’s establishment of a new theatrical language

PhD – Acting Tragedy in Twentieth-Century Greece: The Case of Electra by Sophocles.

Έχει διδάξει στο Theatre Studies Department του Goldsmiths, University of London (2005-2006). Research Fellow στο Sociology of Theatre and Performance Research Group at Goldsmiths, University of London (2011-2016), όπου δίδαξε μία σειρά σεμιναρίων στην Ευρωπαϊκή σκηνοθεσία και υποκριτική. Αποσπασμένη στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και συνεργασία σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα (2015-2017).

Μέλος της Θεατρικής Σκηνής, όπου συνεργάζεται ως ηθοποιός, μεταφράστρια, δραματολόγος και βοηθός σκηνοθέτης. Έχει δουλέψει στο θέατρο, την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και το ραδιόφωνο και έχει δώσει τη φωνή της σε μεταγλωττισμένες σειρές και σπικάζ.

Μεταφράσεις για το θέατρο:

Το σπίτι μας του Ντέιβιντ Στόρεϋ, θεατρική περίοδος 2007-2008

Ο Θάνατος και η κόρη του Άριελ Ντόρφμαν, θεατρική περίοδος 2018-2019.

Το θεατρικό της έργο Χωρίς τίτλο λόγω αμνησίας ανέβηκε τη θεατρική περίοδο 2009-2010 από το θίασο Ανέμη και το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

Έχει εκδώσει δύο μυθιστορήματα.

Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.