Εισήγηση

Εμφάνιση
id 354
Τίτλος Υλοποίηση πολιτιστικού προγράμματος στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων με τίτλο: «Γνωριμία με το αρχαίο ελληνικό και ρωμαϊκό θέατρο».
Ονοματεπώνυμο Αθανασία Τσιοτινού
Συνεδρία ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ [ 18:30]
Αίθουσα Aula
Ημερομηνία Friday, 12 Oct 2018
Περίληψη

Μαθητές και καθηγητές της Β΄ Λυκείου του Μουσικού Σχολείου, τη σχολική χρονιά 2011-2, επιχειρήσαμε ένα ταξίδι στον κόσμο του θεάτρου.

Η επιλογή του θέματος, αφενός, υπαγορεύθηκε από την ανάγκη των μαθητών να ακούσουν περισσότερα πράγματα, από όσα ήξεραν ήδη, για το αρχαίο ελληνικό θέατρο, τους δημιουργούς του, τα έργα τους, καθώς και για την αρχιτεκτονική των αρχαίων ελληνικών θεάτρων, αφετέρου από την επιθυμία τους να παρακολουθήσουν θεατρική παράσταση αρχαίας τραγωδίας. Γι’ αυτό το λόγο, στα πλαίσια του προγράμματος, παρακολουθήσαμε την θεατρική παράσταση «Αντιγόνη» του Σοφοκλή  και επισκεφτήκαμε το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Άλλωστε ενότητες της εργασίας είναι αφιερωμένες στην «Αντιγόνη» και στην Επίδαυρο.

Κι έτσι ξεκινήσαμε το ταξίδι…

Αρχικά μιλήσαμε για το τι είναι θέατρο και για το πόσο μεγάλη σημασία έχει στη ζωή μας. Θυμηθήκαμε τα λόγια του Κάρολου Κουν «Κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας» και προσπαθήσαμε αφ’ ενός να μυηθούμε στο μαγευτικό κόσμο του θεάτρου και αφ’ ετέρου να κάνουμε κάτι για την ψυχή μας, κάτι που εξυψώνει και προάγει τη ζωή μας, γεγονός που καθίσταται αναγκαίο, ειδικά στις μέρες μας, που κατακλυζόμαστε από αρνητικές ειδήσεις εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας. Η τέχνη - στην περίπτωσή μας το θέατρο - ήταν, είναι και θα είναι πάντα πηγή αισιοδοξίας για τον άνθρωπο.

Στη συνέχεια, έγινε χωρισμός των μαθητών σε  6 ομάδες. Το θέμα μας χωρίστηκε σε πέντε ενότητες. Κάθε ομάδα ασχολήθηκε με μια ενότητα ενώ η έκτη ομάδα ασχολήθηκε με τη συγκέντρωση, την επεξεργασία του υλικού και τη δημιουργία του τελικού κειμένου και του power point.

Η πρώτη ομάδα αποφάσισε να ασχοληθεί με το αρχαίο ελληνικό θέατρο. Τα παιδιά βρήκανε στοιχεία για τη γέννηση του δράματος, για την τραγωδία και την κωμωδία. Ψάχνοντας, ανακάλυψαν πως υπάρχει, εκτός από την αρχαία, η Μέση και η Νέα κωμωδία.

                Μέσα από τις συζητήσεις επισημάνθηκε η επιρροή που άσκησε το αρχαίο ελληνικό θέατρο στο ρωμαϊκό θέατρο, το οποίο με τη σειρά του επηρέασε το ευρωπαϊκό θέατρο και έχει αφήσει τα αποτυπώματά του σε συγγραφείς όπως ο Σαίξπηρ. Συνεπώς, θεωρήθηκε αναγκαίο η δεύτερη ομάδα να αναλάβει τη μελέτη του ρωμαϊκού θεάτρου.    

Τα θέματα της τρίτης και τέταρτης ενότητας προέκυψαν από την επιθυμία και την ανάγκη των μαθητών - όπως προαναφέρθηκε – να μάθουν περισσότερα για το αρχαίο ελληνικό θέατρο ως οικοδόμημα και ιδιαίτερα για το θέατρο της Επιδαύρου. Επομένως, η τρίτη ομάδα ασχολήθηκε με την αρχιτεκτονική των αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών θεάτρων, ενώ η τέταρτη ομάδα μελέτησε εκτενέστερα το θέατρο της Επιδαύρου.

                Τέλος, η πέμπτη ομάδα έψαξε και βρήκε στοιχεία για την Αντιγόνη (υπόθεση, χαρακτήρες, επιρροή του μύθου στη δυτική λογοτεχνία και σκέψη, παραστασιογραφία). Το  έργο «αντιμετωπίστηκε» ως θεατρικό έργο και όχι ως ποιητικό έργο που προσφέρεται μόνο για φιλολογική ανάλυση σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών.

Τα παιδιά της έκτης ομάδας συγκέντρωσαν και επεξεργάστηκαν το υλικό που τους έστειλαν ηλεκτρονικά οι συμμαθητές τους.

Συμπερασματικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα παιδιά έμαθαν περισσότερα για το αρχαίο ελληνικό θέατρο, ανακάλυψαν το ρωμαϊκό, είδαν από κοντά το θέατρο της Επιδαύρου και τους δόθηκε η ευκαιρία να δοκιμάσουν την ακουστική του, να παίξουν και να τραγουδήσουν στην ορχήστρα του θεάτρου. Επιπλέον, συνειδητοποίησαν την αξία του θεάτρου, πόσο αυτό μπορεί να ομορφύνει και να προάγει τη ζωή του ανθρώπου και ένιωσαν υπερήφανοι για τη χώρα μας, την Ελλάδα, στην οποία – εκτός των άλλων που γεννήθηκαν εδώ – γεννήθηκε και το θέατρο, το οποίο, μέσω του ρωμαϊκού θεάτρου και δεδομένης της μεγάλης επίδρασης που άσκησε το αρχαίο ελληνικό θέατρο στο ρωμαϊκό, επηρέασε το ευρωπαϊκό και το παγκόσμιο θέατρο, μεταλαμπαδεύοντας σε ολόκληρο τον πολιτισμένο κόσμο τις πανανθρώπινε αξίες του αρχαίου ελληνικού πνεύματος.

 

Βιογραφικό Σημείωμα

Η Τσιοτινού Αθανασία είναι κάτοχος πτυχίου Ιστορίας και Αρχαιολογίας, (ΕΚΠΑ, 1995), πτυχίου Θεατρικών Σπουδών, (ΕΚΠΑ, 2001) καθώς και Μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης (ΕΑΠ, 2010). Γνωρίζει πολύ καλά Αγγλικά και Ιταλικά και συμμετείχε με επιτυχία στο πρόγραμμα «Β Επίπεδο για Φιλολόγους» ( Μάιος 2015).

Έγραψε την εισαγωγή στο διήγημα «Τα χιόνια του Κιλιμάντζαρο» του Έρνεστ Χεμινγουαίη, με τίτλο «Έρνεστ Χεμινγουαίη, ο άνθρωπος που έκανε βιβλίο τη ζωή του». (Εκδόσεις «Ευρωεκδοτική», Αθήνα, Σεπτέμβριος 2001, σελ. 7-30) και δημοσίευσε άρθρα στο επιστημονικό περιοδικό «Θεσσαλικό Ημερολόγιο». Άρθρο της με τίτλο «Ήθη και έθιμα του Ζάρκου των Τρικάλων» έγινε ανάτυπο.

Το διάστημα 1995-2001 συνεργάστηκε με τον Εκδοτικό οίκο «Ευρωεκδοτική»,  το 1998 με το ταξιδιωτικό γραφείο «Ιάσων» ως ξεναγός-συνοδός  σε ταξίδια στην Ιταλία και την Ισπανία. Επίσης, έχει αναλάβει ξεναγήσεις δημοτικών σχολείων της Αθήνας στο Ιστορικό Μουσείο (1997). Το διάστημα 2003-2005 δίδαξε το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής σε ολοήμερα δημοτικά σχολεία του Νομού Καστοριάς και το 2008 ήταν εκπαιδεύτρια στο ΚΕΕ Καστοριάς στο μάθημα «Θέατρο - Θεατρική παιδεία».

Ακόμη, έκανε εισηγήσεις σε συνέδρια, συμμετείχε σε πολλά συνέδρια- σεμινάρια, υλοποίησε πολιτιστικά και περιβαλλοντικά προγράμματα και ανέβασε παραστάσεις στα ολοήμερα σχολεία και στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων. Σήμερα, είναι μέλος της Θεατρικής ομάδας των Εκπαιδευτικών του νομού Τρικάλων, είναι πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων και Γραμματέας του Συνδέσμου Φιλολόγων Τρικάλων.

Το 2001 μετά από εξετάσεις ΑΣΕΠ διορίστηκε στη Μέση Εκπαίδευση ως φιλόλογος. Στο Μουσικό Σχολείο έχει εργαστεί και ως θεατρολόγος. Σήμερα είναι Διευθύντρια στο 4ο Γυμνάσιο Τρικάλων «Γιώργος Σεφέρης», μετά από τις τελευταίες κρίσεις τον Ιούλιο του 2017.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Θέατρο