Εισήγηση

Εμφάνιση
id 57
Τίτλος Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα
Ονοματεπώνυμο Ερμιόνη Κοντογούλα
Συνεδρία ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ [ 15:30]
Αίθουσα 313
Ημερομηνία Thursday, 11 Oct 2018
Περίληψη

Η εισήγηση αυτή αποτελεί την αφορμή για μια απόπειρα καταγραφής της εμπειρίας αρκετών χρόνων στη διδασκαλία της Επιστήμης (Science) στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα.

 

Με αφετηρία συγκεκριμένες δράσεις/ παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν στη σχολική μονάδα και στις οποίες  μορφές τέχνης αποτέλεσαν διδακτικό μέσο για δημιουργική διδασκαλία στα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών (Φυσική, Χημεία), Επιστημών της Ζωής (Βιολογία), Επιστημών της Γης (Γεωλογία - Γεωγραφία) και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης θα επιχειρηθεί μια αποτίμηση της δυνατότητας μιας, όπως τελικά αποδεικνύεται, αμφίδρομης και ισότιμης ανταλλαγής μεταξύ των τεχνών και της επιστήμης. Mέσα από αυτή τη συνδιαμορφωτική διαδικασία, παιδιά σχολικής ηλικίας αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την επιστήμη όχι ώς άλλο ένα σχολικό και προς εξέταση μάθημα αλλά ως μια δημιουργική δύναμη που διέπει τον κόσμο και ως σημαντικό επίτευγμα του ανθρώπινου πολιτισμού που έχει τη δυνατότητα να τα εμπνεύσει, να τα κινητοποιήσει, να τα εμπλέξει στη δημιουργική διαδικασία και, σε βάθος χρόνου, να αλλάξει την οπτική τους για τον σύγχρονο κόσμο και τη θέση των ίδιων μέσα σ΄ αυτόν.

Η εμπειρία των Καλλιτεχνικών Σχολείων αποδεικνύει εμπράκτως τον δυναμικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι τέχνες στη λειτουργία του σύγχρονου σχολείου και υποστηρίζει με θέρμη τη θέση ότι η παιδεία στις διάφορες μορφές τέχνης είναι ένα αγαθό που το δικαιούνται οι μαθητές όλων ανεξαιρέτως των σχολείων. Η εμπειρία αυτή, καλό θα ήταν, να ληφθεί υπόψη στον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής.

 

Στη συνέχεια αναφέρονται δράσεις που θα παρουσιαστούν εκτενέστερα στην εισήγηση. Κάποιες απ΄αυτές ήταν μεγάλης διάρκειας project και αποτέλεσμα συνεργασίας  με συναδέλφους καλλιτεχνικής παιδείας, άλλες ολοκληρώθηκαν σε συντομότερο χρονικό διάστημα και στο πλαίσιο των μαθημάτων γενικής παιδείας.

 

  • Μικρά animation και comics: O Newton και οι νόμοι της κίνησης
  • DNA: Η δομή και το «πακετάρισμά» του στα χρωμοσώματα, μοντελοποίηση
  • Ο αριθμός π και οι (π)οιητές
  • Το Πανίσχυρο Άτομο: θεατρική δράση με θέμα την ιστορία της ανακάλυψης της δομής της ύλης από την αρχαιότητα μέχρι τον 20ο αίώνα
  • Τα στοιχεία… στον πίνακα: Εικαστική εγκατάσταση με θέμα τον σύγχρονο περιοδικό πίνακα των χημικών στοιχείων
  • Πόλεμος για το χρυσό: Χοροθεατρικό δρώμενο για την εξόρυξη πολύτιμων μετάλλων και τις συνέπειές της στο περιβάλλον
  • Μεταφράζοντας τη… μετάφραση: Διαδραστική εγκατάσταση/μοντελοποίηση πάνω στο Κεντρικό Δόγμα  της Βιολογίας, την παρασκευή των πρωτεϊνών και την αποκωδικοποίηση του Γενετικού Κώδικα
Διάρκεια 20'
Τέχνη Θέατρο Χορός Κινηματογράφος Εικαστικά
Βιογραφικό Σημείωμα

Η Ερμιόνη Κοντογούλα είναι απόφοιτος του τμήματος  Φυσικής της Σχολής  Θετικών Επιστημών του Α.Π.Θ. και του τμήματος Θεάτρου της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Ως υπότροφος του ΙΚΥ, ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών Master of Arts, European  Scenography στο  Central Saint Martins College of Art & Design στο Λονδίνο και Ηogeschool Voor De Kunsten στην Oυτρέχτη, Ολλανδία (1998). Από το 1999 έως σήμερα εργάζεται σε δημόσια σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  ως καθηγήτρια φυσικών επιστημών και θεατρικής αγωγής. Από το 2008 η οργανική της θέση είναι στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Γέρακα όπου και εργάζεται αδιαλλείπτως μέχρι σήμερα.