Εισήγηση

Εμφάνιση
id 62
Τίτλος Εκπαίδευση Νηπιαγωγών στο διεπιστημονικό πλαίσιο: Θεατρική Έκφραση – Διδακτική της Φυσικής. Ένα δεκαπενταετές πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης.
Ονοματεπώνυμο Αντιγόνη Παρούση, Βασίλης Τσεφλές
Συνεδρία ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ [ 15:30]
Αίθουσα 204
Ημερομηνία Thursday, 11 Oct 2018
Περίληψη

Στην παρουσίαση επιχειρείται η συνοπτική θεωρητική στήριξη, περιγραφή της μεθοδολογίας και καταγραφή των αποτελεσμάτων ενός δεκαπενταετούς εκπαιδευτικού προγράμματος, που ξεκίνησε το 2004 και εξελίσσεται μέχρι σήμερα στο ΤΕΑΠΗ του ΕΚΠΑ. Το πρόγραμμα συγκροτείται από σειρά διαδοχικών και συνδεδεμένων πειραματικών διδακτικών παρεμβάσεων (δες Διδακτικές Ακολουθίες), στο πλαίσιο των οποίων εκπαιδευόμενες Νηπιαγωγοί επιχειρούν να διαβούν τα όρια ανάμεσα σε δύο από παράδοση διαφορετικές κουλτούρες και να παρουσιάσουν επιστημονικές ιδέες χρησιμοποιώντας τις τεχνικές του Κουκλοθεάτρου (ή και τεχνικές των καλλιτεχνικών Εγκαταστάσεων).

Η κεντρική υπόθεση του προγράμματος στηρίζεται στην κοντρουξιονιστικού υπόβαθρου θεώρηση ότι τη γνώση παράγει τοπικά η πράξη, η οποία καλλιεργεί ταυτόχρονα δεξιότητες και γενικές ικανότητες, ενοποιώντας διαφορετικά γνωστικά πεδία.

Τα βήματα του προγράμματος αρθρώθηκαν πάνω σε αξιολογούμενες, διαδοχικές, εξαμηνιαίες (78 ωρών) διδακτικές παρεμβάσεις, που κάθε μια ζητούσε από τις ομάδες των φοιτητριών που την παρακολουθούσαν να παράγουν μια ολοκληρωμένη, δραματουργικά σημειολογικά και αισθητικά, σπουδή, η οποία θα πρόβαλλε μια επιστημονική ιδέα από το θεωρητικό πεδίο της Φυσικής. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης κάθε διδακτικής παρέμβασης τροποποιούσαν τη δομή και το περιεχόμενο της επόμενης.

Τα αποτελέσματα (δημοσιευμένα και μη) περισσότερων από είκοσι διαδοχικών παρεμβάσεων δείχνουν, μεταξύ άλλων, ότι:

Η κατανόηση και τοπική διαχείριση επιστημονικών αλλά και επιστημολογικών ιδεών μπορεί να πραγματοποιηθεί από μη ειδικούς, μέσα στο αφηγηματικό θεατρικό πλαίσιο ή και το παραστατικό των εγκαταστάσεων. Αυτή η κατανόηση/διαχείριση μετασχηματίζει τοπικά το περιεχόμενο των ιδεών (παραγωγή Πλαισιακής Γνώσης Περιεχομένου).

Η αισθητική, οι δεξιότητες και ικανότητες θεατρικής έκφρασης αναβαθμίζονται δραματικά, μιας και ο στόχος της αναπαράστασης επιστημονικών ιδεών ωθεί προς μη τετριμμένες αφηγηματικές δομές και πυροδοτεί τη δημιουργικότητα των φοιτητριών.

Τα πειράματα επίδειξης συγκροτούν χαμηλής ποιότητας παραστατικές διαδικασίες αλλά οι τεχνικές των εγκαταστάσεων μπορούν να αναβαθμίσουν το επικοινωνιακό τους επίπεδο.

Η θεατρική αναπαράσταση επιστημολογικών ιδεών δημιουργεί γέφυρες μεταξύ των Φυσικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.

Η λειτουργική συνύπαρξη διδασκόντων με διαφορετικές ειδικότητες, καθώς και η διαρκής ανανέωση θεμάτων εργασίας συμβάλει στην επιτυχία του εγχειρήματος.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Θέατρο
Βιογραφικό Σημείωμα

H Αντιγόνη Παρούση είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια, στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει σπουδές εκπαιδευτικού προσχολικής εκπαίδευσης και έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή στη Σκηνοθεσία Κουκλοθεάτρου. Έχει 25 χρόνια διδακτική και ερευνητική εμπειρία στην Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στη Θεατρική Έκφραση και ανάλογη καλλιτεχνική εμπειρία. Στα πρόσφατα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται οι διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία-μάθηση. Έχει περισσότερες από 70 δημοσιεύσεις σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά, σε συλλογικούς τόμους,  πρακτικά συνεδρίων και βιβλία. Ανέβασε περισσότερες από 50 παραστάσεις κουκλοθεάτρου και τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο PRIX MICHAEL MESCHKE για την ανάπτυξη και ανανέωση της τέχνης της μαριονέτας.

 

Βιογραφικό σημείωμα Βασίλη Τσελφέ:

O Βασίλης Τσελφές είναι ομότιμος καθηγητής, στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στη Φυσική, μακρά διδακτική εμπειρία στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και προσχολικής εκπαίδευσης και σχετική ερευνητική παραγωγή στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών αλλά και τη Φυσική Στερεού Σώματος. Τα πρόσφατα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν τις διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία-μάθηση των Φυσικών Επιστημών και τις επιδράσεις της κοινωνικής-εκπαιδευτικής δυναμικής στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία και τα προγράμματα σπουδών. Έχει δημοσιεύσει πάνω από 200 κείμενα σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά, σε συλλογικούς τόμους, πρακτικά συνεδρίων και σε βιβλία.