Εισήγηση
id | 141 |
---|---|
Τίτλος | Προσεγγίζοντας το ζήτημα της ενδοσχολικής βίας μέσα από θεατρικές δράσεις στο σχολείο |
Ονοματεπώνυμο | Τάνια Νεοφύτου |
Συνεδρία | ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ [ 15:00] |
Αίθουσα | 313 |
Ημερομηνία | Saturday, 13 Oct 2018 |
Περίληψη | Πώς μπορεί ο εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει τεχνικές θεάτρου για να εμπλέξει τους μαθητές σε μια συζήτηση για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας; Γιατί μπορεί το θέατρο να συμβάλει στην ανάδειξη των πολλαπλών πλευρών ενός τέτοιου ζητήματος αλλά και στη διεκδίκηση της εξάλειψης του φαινομένου από την πλευρά των παιδιών; Στην παρούσα εισήγηση παρουσιάζουμε ένα πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της θεατρικής αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και είχε ως θέμα τον σχολικό εκφοβισμό. Οι μαθητές όλου του σχολείου, αφού δέχτηκαν τα ανάλογα ερεθίσματα στην τάξη, συμμετείχαν στο πρόγραμμα μέσα από ποικίλες θεατρικές δραστηριότητες (παιχνίδια ρόλων, κουκλοθέατρο, δυναμικές εικόνες, ρόλος στον τοίχο, διάδρομος συνείδησης, πακέτο εξερεύνησης κ.α.). Στη συνέχεια οι μαθητές της τετάρτης τάξης παρουσίασαν σε όλο το σχολείο μια παράσταση, η οποία στηρίχθηκε στο Θέατρο του Καταπιεσμένου του Augusto Boal και στην τεχνική του θεάτρου Forum και έδινε τη δυνατότητα στους θεατές να παρεμβαίνουν στη δράση, να ανακρίνουν τα πρόσωπα της ιστορίας και να αλλάζουν τις αντιδράσεις τους και τη ροή των γεγονότων. Μέσα από τις δράσεις που προηγήθηκαν αλλά κυρίως το ίδιο το παραστασιακό γεγονός και την ενεργοποίηση των μαθητών διαπιστώσαμε ότι το θέατρο συνέβαλε στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος το οποίο, πέρα από το γεγονός ότι καλλιέργησε τη δημιουργικότητα και την προσωπική έκφραση των μαθητών, παράλληλα: α) διαμόρφωσε το πλαίσιο για σκέψη, προβληματισμό και ανάπτυξη γόνιμου διαλόγου γύρω από ένα σημαντικό και δυσεπίλυτο πρόβλημα, β) παρείχε κίνητρα για την ανάμειξη των μαθητών στη δράση, γ) δημιούργησε ευκαιρίες αλληλεπίδρασης των ιδεών των μαθητών όλων των τάξεων για το ίδιο ζήτημα, δ) καλλιέργησε τις ικανότητες των μαθητών να αναζητούν λύσεις και να εναντιώνονται στην αδικία. |
Διάρκεια | 20' |
Τέχνη | Θέατρο |
Βιογραφικό Σημείωμα | Η Τάνια Νεοφύτου γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι αριστούχος διδάκτορας θεατρολογίας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κάτοχος Mphil θεατρολογίας και πτυχιούχος θεατρολογίας από το ίδιο τμήμα. Έχει συμμετάσχει ως ομιλήτρια σε πολλά διεθνή επιστημονικά συνέδρια και έχει δημοσιεύσει άρθρα για το ελληνικό και ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού και 21ου αιώνα σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά. Ως μέλος Σ.Ε.Π. έχει διδάξει «Στοιχεία Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας» και «Ιστορία του Θεάτρου και Δραματολογία» στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεατρικών Σπουδών του Ανοιχτού Πανεπιστημίου της Κύπρου και «Νεοελληνικό Θέατρο (1600-1940)- Κινηματογράφος» στο Τμήμα Ελληνικός Πολιτισμός του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Έχει διδάξει δραματολογία, ιστορία του θεάτρου και αρχαίο δράμα σε τμήματα υποκριτικής Δ.Ι.Ε.Κ. Από το 2003 εργάζεται ως δασκάλα θεατρικής αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη με τον θίασο Ανέμη της Μαρίας-Λουίζας Παπαδοπούλου και έχει συμμετάσχει σε πολλά σεμινάρια σκηνοθεσίας και υποκριτικής με τον Κωνσταντίνο Αρβανιτάκη, τη Λυδία Κονιόρδου, τον Κώστα Φιλίππογλου, τον Τάκη Τζαμαργιά κ.ά. Τα τελευταία δώδεκα χρόνια σκηνοθετεί ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες και έχει ανεβάσει έργα των Ιονέσκο, Μπρεχτ, Ντύρρενματ, Γκόγκολ, Ντάριο Φο κ.α. |