Εισήγηση

Εμφάνιση
id 183
Τίτλος Η καμηλοπάρδαλη με τον κοντό λαιμό»: Οι μαθητές γίνονται συγγραφείς, εικονογραφούν και δραματοποιούν μια ιστορία για το σχολικό εκφοβισμό
Ονοματεπώνυμο Ευθυμία Σταυρογιαννοπούλου
Συνεδρία ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ [ 15:00]
Αίθουσα 313
Ημερομηνία Saturday, 13 Oct 2018
Περίληψη

Η σχέση της Θεωρίας της Λογοτεχνίας, ιδιαίτερα της Αφηγηματολογίας, και της Δημιουργικής Γραφής συνιστούν για τους μελετητές και τους εκπαιδευτικούς ενδιαφέρουσα πρόκληση αλλά και χρήσιμο εργαλείο στην εκπαιδευτική έρευνα και πράξη. Θεωρώντας ότι αυτή η σχέση θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, προκειμένου να εμπλουτιστούν οι σχολικές πρακτικές, η παρούσα εισήγηση διερευνά τις δυνατότητες αυτής της σχέσης κατά τη διάρκεια της συγγραφής και της παρουσίασης ενός παραμυθιού σε μια τάξη. Το παραμύθι αυτό ήταν το αποτέλεσμα της δημιουργικής γραφής μιας ομάδας οκτώ μαθητών Τετάρτης τάξης Δημοτικού Σχολείου, κάτω από την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού Θεατρικής Αγωγής, ενώ η όλη προσπάθεια στόχο της είχε να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σχετικά με το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού (bulling). Αφού παρουσιάστηκαν στους μαθητές-δημιουργούς τα βασικά στοιχεία της μυθοπλασίας (πλοκή, σκηνικά, χαρακτήρες) σύμφωνα με τις λογοτεχνικές θεωρίες των: Claude Bremond, Marie-Laure Ryan, Ibrahim Taha, David Fishelov και James Phelan, ακολούθησε μια σύντομη συζήτηση για το σχολικό εκφοβισμό. Στη συνέχεια, οι μικροί μαθητές εργάστηκαν όλοι μαζί και δημιούργησαν ένα πρωτότυπο παραμύθι με τίτλο: «Η καμηλοπάρδαλη με τον κοντό λαιμό», το οποίο αφορούσε τη Λόλα, μια καμηλοπάρδαλη, που έγινε θύμα εκφοβισμού στο σχολείο της στη σαβάνα, επειδή ήταν διαφορετική. Τη συγγραφή συμπλήρωσαν οι ζωγραφιές των παιδιών σε κάθε σελίδα, ενώ το παραμύθι δραματοποιήθηκε στην τάξη από τους μαθητές που χρησιμοποίησαν χειροποίητες μάσκες ζώων, βιντεοσκοπήθηκε και παρουσιάστηκε στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Η αρχική υπόθεσή μας ότι η δημιουργικότητα στην εκπαίδευση μπορεί να προωθηθεί μέσω διαφόρων μορφών τέχνης έγινε ισχυρή βεβαιότητα. Η βιωματική και ευχάριστη δράση των παιδιών, στο πλαίσιο των μαθημάτων Αισθητικής Αγωγής και όχι μόνο,  μπορεί να επιφέρει πολλαπλά αποτελέσματα και να έχει χρήσιμες εφαρμογές στις διαδικασίες κατανόησης του εαυτού μας και της κοινωνίας.

Βιογραφικό Σημείωμα

Η Σταυρογιαννοπούλου Ευθυμία είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών  και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών.  Έχει εργαστεί ως φιλόλογος σε φροντιστήρια, σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τα τελευταία πέντε χρόνια ως εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.  Διδάσκει, επίσης, «Παιχνίδι-Θεατρικό παιχνίδι» και «Κουκλοθέατρο-Θέατρο σκιών» σε ενήλικες στο δημόσιο Ι.Ε.Κ. Ναυπάκτου. Έχει μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης  στις Επιστήμες της Αγωγής στην κατεύθυνση: «Λόγος, Τέχνη και Πολιτισμός στην Εκπαίδευση» στο Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. του Πανεπιστημίου Πατρών με Άριστα. Εκπονεί τη Διδακτορική της Διατριβή, επίσης στο Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα που σχετίζεται με τις Θεωρίες της Λογοτεχνίας και τη Διδακτική των διηγημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

 

Βιογραφικό σημείωμα Β εισηγητή:

Ο Δημήτρης Πολίτης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών, όπου διδάσκει: «Λογοτεχνία για Παιδιά», «Νεοελληνική Λογοτεχνία» και «Θεωρίες Λογοτεχνίας». Μέλος της Ομάδας Συγγραφής του Ανθολογίου Λογοτεχνικών Κειμένων για τις Γ΄-Δ΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου [Ο.Ε.Δ.Β. (Ελληνικά Γράμματα), 2006], του βιβλίου Οι Ιδέες των Παιδιών για την Παιδική Λογοτεχνία (Τόπος, 2010), κ.ά., συμμετέχει ενεργά σε διάφορα επιστημονικά Σωματεία και Συλλόγους. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη Λογοτεχνία για Παιδιά και Νέους, στη Θεωρία και στη Διδακτική της Λογοτεχνίας. Έχει δημοσιεύσει άρθρα και μελέτες σε ελληνικά και ξενόγλωσσα περιοδικά, καθώς και σε πρακτικά συνεδρίων.

Διάρκεια 20'
Τέχνη Θέατρο